Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polemika z tekstem „Miasto nie wie, dlaczego zrezygnowało z dofinansowania budowy tramwaju na Jagodno. Do wzięcia było 90 mln zł”

RED
Piotr Warczak
Polemika z tekstem „Miasto nie wie, dlaczego zrezygnowało z dofinansowania budowy tramwaju na Jagodno. Do wzięcia było 90 mln zł”

W odpowiedzi na tekst opublikowany na łamach Gazety Wrocławskiej, chciałabym przedstawić stanowisko miasta w sprawie budowy linii tramwajowej na Jagodno. Już w tytule zasugerowano bowiem, że „do wzięcia” było 90 mln zł, a „Miasto nie wie, dlaczego zrezygnowało z dofinansowania budowy tramwaju na Jagodno”. To nieprawda.

Historia starań o pozyskanie dofinansowania unijnego na budowę wspomnianej linii tramwajowej, zaczyna się kilkanaście lat temu. Od końca 2008 roku do 2012 roku projekt ten widniał na liście rezerwowej ministerstwa i nieprawdą jest, że to miasto wystąpiło z wnioskiem o przesunięcie projektu na listę rezerwową. Co ważne, nie istnieje żaden dokument potwierdzający prawdziwość stawianej w ten sposób tezy.

Ostatecznie, po ministerialnych i niekonsultowanych z nami decyzjach „przeskakiwania” projektu z list podstawowej na projekt rezerwowy, środki unijne przyznano nam dopiero w 2014 roku, z puli przeznaczonej pierwotnie dla kolei. W związku z tym, że dofinansowanie powinno być rozliczone w tzw. okresie kwalifikalności, a ten upływał w 2015 roku, nie było już możliwe w tych ramach czasowych uzyskanie niezbędnych decyzji, wybudowanie oraz rozliczenie tak dużej inwestycji. Jeden rok to po prostu za krótko na cały proces inwestycyjny.
Co najważniejsze w całej historii: środki unijne, w wysokości ponad 100 mln zł, zostały skutecznie pozyskane i wydane. Na wniosek Miasta ministerstwo zmieniło bowiem zakres projektu na zadania, które były możliwe do zrealizowania.

Z udziałem 100 mln środków unijnych zrealizowano m.in. przebudowę pętli tramwajowej Oporów z odcinkiem torowiska od pętli tramwajowej Cmentarz Grabiszyński; modernizację infrastruktury komunikacji zbiorowej na odcinku ul. M. C. Skłodowskiej, w ul. Nowowiejskiej, ul. Przyjaźni, ul. Wróblewskiego, ul. Krupniczej wraz z przystankami. Dodatkowo wymieniono rozjazdy tramwajowe w wielu lokalizacjach, wyremontowano torowisko w ul. Kujawskiej od pl. Wróblewskiego do estakady i zakupiono 14 tramwajów!
O linii tramwajowej nie zapomnieliśmy. W 2016 roku linia tramwajowa na Jagodno została ujęta we Wrocławskim Programie Tramwajowym w kategorii zadań przewidywanych do realizacji po roku 2022. Dwa lata później linia tramwajowa na Jagodno została także ujęta w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia. Obecnie jesteśmy w trakcie projektowania linii tramwajowej w wariancie przejściowym, czyli dostosowujemy korytarz tramwajowy do wcześniejszego ruchu autobusowego. Dlaczego najpierw wariant pośredni? Gdyż dziś, największym problemem uniemożliwiającym powstanie tramwaju na Jagodno, jest brak przepisów, które pozwalają na tworzenie skrzyżowań kolejowo-tramwajowych w jednym poziomie. Wypracowanie optymalnego rozwiązania z PKP PLK trwa już ponad trzy lata. Jesteśmy zdeterminowani uzyskać odpowiednie uzgodnienia od państwowej spółki w porozumieniu z władzami wojewódzkimi, które zamierzają modernizować linię kolejową, przecinającą przyszłą trasę tramwajową.

W międzyczasie otrzymaliśmy od Rady Osiedla Jagodno rekomendację realizacji inwestycji budowy trasy tramwajowej etapami. W pierwszym z nich miałaby tymczasowo powstać jezdnia dla autobusów z miejscem przygotowanym na montaż infrastruktury tramwajowej.
W sierpniu 2020 roku Urząd Miejski złożył wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej na budowę wydzielonej trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Chcę także zaznaczyć, że wszystkie grunty niezbędne do wybudowania linii tramwajowej na Jagodno zostały już zabezpieczone w ramach zapewniania rezerwy terenowej pod tramwaj.

Kluczowe dla przeprowadzenia tego projektu jest uzgodnienie z PKP PKL technicznych możliwości poprowadzenia torowiska przecinającego tory kolejowe w tamtym rejonie miasta. Dokładny harmonogram działań zmierzających do powstania tej inwestycji znaleźć można na oficjalnej stronie miasta.

Z wyrazami szacunku,
Elżbieta Urbanek
Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska