Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podpisano umowę na budowę trasy autobusowej na wrocławskie Jagodno. Kiedy nią pojedziemy? [FILM, ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Jarosław Jakubczak
Jarosław Jakubczak
(17.04.2023 r.) Podpisanie umowy na budowę wydzielonej trasy autobusowej na Jagodno.
(17.04.2023 r.) Podpisanie umowy na budowę wydzielonej trasy autobusowej na Jagodno. Jarosław Jakubczak / Polska Press
W poniedziałek (17 kwietnia) władze Wrocławia i firma Pro-Tra Building podpisali umowę na wykonanie niemal 3-kilometrowej, wydzielonej trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno. Na razie będą jeździły nią autobusy, a w przyszłości być może tramwaj. Kiedy nastąpi otwarcie oraz z jaką częstotliwością mają nią przejeżdżać tamtędy autobusy? Znamy szczegóły.

Wydzielona trasa autobusowa na Jagodno. Jak będzie przebiegać?

Wydzielony korytarz powstanie w wyznaczonym pasie zieleni wzdłuż ul. Bardzkiej i Buforowej. To łącznie 2,7 km drogi na odcinku od nowej pętli przy ul. Kajdasza do skrzyżowania ul. Bardzkiej ze Świeradowską i Morwową. Jezdnią będą mogły poruszać się wyłącznie autobusy.

Nowa trasa posiadać ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz 5 par przystanków:

  • na wysokości cmentarza przy ul. Bardzkiej,
  • przy ul. Terenowej,
  • ul. Konduktorskiej,
  • skrzyżowania ul. Malinowskiego i Lutosławskiego,
  • ul. Kopycińskiego.

Dodatkowy przystanek w stronę Jagodna powstanie także za ul. Świeradowską. Zaraz przy pętli na Kajdasza wybudowany zostanie Park and Ride dla 57 samochodów, w tym 3 miejscami dla osób niepełnosprawnych oraz zadaszony parking dla rowerów. Jeśli P&R cieszyć będzie się zainteresowaniem, możliwe, że zostanie rozbudowany do parkingu wielopoziomowego.

Zobacz relację wideo z podpisania umowy na budowę nowej wydzielonej trasy autobusowej na Jagodno:

od 16 lat

Wykonawca (spółka Pro-Tra Building), oprócz wspomnianych wcześniej prac, przebuduje dwa skrzyżowania ul. Buforowej:

  • skrzyżowanie z ul. Lutosławskiego, gdzie wydzielone zostaną pasy umożliwiające skręt w ul. Lutosławskiego,
  • skrzyżowanie z ul. Kopycińskiego, gdzie powstanie skręt w prawo w ul. Kopycińskiego.

Przebudowa dotyczy również chodników i dróg rowerowych. W planie jest wycinka 253 mkw. krzewów oraz 87 drzew (na trasie uda zabezpieczyć się 52 drzewa). W zamian zostanie zasadzona zieleń rekompensacyjna.

Ponadto planowana jest budowa i przebudowa infrastruktury drogowej: oświetlenia, odwodnienia, sygnalizacji świetlnej, sieci podziemnych.

Trasa przebiegać będzie pod wiaduktem kolejowym przy rondzie, który został już przebudowany i przystosowany do przejazdu autobusów w ramach przebudowy Buforowej.

Prace mają nie powodować większych utrudnień dla kierowców poruszających się główną arterią. Utrudnienia pojawią się natomiast podczas przebudowy skrzyżowań. Koszt całości inwestycji to blisko 42,7 mln zł brutto, z czego 40 mln zł to dofinansowanie z programu rządowego Polski Ład.

Kiedy tramwaj na Jagodno?

Inwestycja ma zostać przygotowana tak, by w przyszłości można było ułożyć tam torowisko tramwajowe. Zachowane są rezerwy na słupy i kable trakcyjne, pojawią się także odpowiednio przystosowane łuki, perony przystankowe oraz podbudowa utrzymująca ciężar tramwajów.

Kiedy obiecany tramwaj na Jagodno miałby pojechać? Nie wiadomo. Wrocławskie Inwestycje w lutym tłumaczyły nam, że istniejące przepisy na to nie pozwalają. Podkreślają jednocześnie, że rozmowy z PKP w sprawie przecięcia torowiska tramwajowego z kolejowym i przyszłej budowy trasy tramwajowej na Jagodno cały czas trwają.

- Cały czas liczymy, że tą wydzieloną trasą na Jagodno pojadą tramwaje. Obecne prawo nie pozwala na krzyżowanie czynnej linii kolejowej z tramwajową – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta. – Rozmawiamy z PKP PLK nad możliwym rozwiązaniem. Projektant PKP zaproponował przełożenie linii kolejowej 285 na poziom +1, czyli na wiadukt, w korytarz obecnej obwodnicy kolejowej. Takie rozwiązanie w przyszłości daje szanse miastu na rozwój systemu tramwajowego w kierunku południowych osiedli na Jagodno czy Ołtaszyn. Nie możemy jednak czekać z budową kilka lat na decyzje PKP PLK albo na zmianę prawa. W ciągu najbliższych lat w odległości 500 metrów od planowanej trasy mieszkać będzie 20 tys. osób. Dlatego sprawna, szybka i wydzielona z ruchu samochodowego jest priorytetem – dodaje.

Kiedy otwarcie trasy autobusowej na Jagodno? Jakie linie autobusowe będą nią jeździć?

Nowa trasa autobusowa na Jagodno ma pozwolić przedostać się od pętli na Kajdasza do Dworca Głównego w kilkanaście minut. Wykonawca na zakończenie inwestycji ma 2 lata, licząc od 17 kwietnia 2023 r. Budowa powinna zakończyć się więc w kwietniu 2025 r. Po tym należy poczekać na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, dopiero wtedy mieszkańcy będą mogli pojechać nową trasą. Realny termin otwarcia trasy to końcówka kwietnia lub maj 2025 r. Według zapowiedzi, na nowych przystankach w stronę Jagodna i z powrotem autobusy wszystkich linii mają pojawiać się z częstotliwością co 3 minuty.

- Po tej trasie pojadą autobusy, które jeżdżą w tej chwili, czyli linie 145 i 110. Oprócz tego planujemy po tej trasie przedłużyć linię autobusową N, która kończy teraz kurs na ul. Petrusewicza. Pojedzie ona również do pętli przy ul. Kajdasza - mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska