Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pod Nową Wsią powstają drugie Bielany Wrocławskie

Jerzy Wójcik
infografiki Maciej Dudzik
Węzeł bielański, popularne wśród wrocławian miejsce zakupów i odpoczynku, już wkrótce będzie miał poważną konkurencję. Okolice Nowej Wsi Wrocławskiej, czyli miejsce, gdzie autostrada A4 przecina się z obwodnicą autostradową A8, już teraz cieszy się wielkim zainteresowaniem przyszłych inwestorów.

- Co chwilę mamy pytania od firm zainteresowanych kupnem działek w tym rejonie - potwierdza Ryszard Pacholik, wójt gminy Kobierzyce.

Na południe od węzła gmina wyznaczyła tereny inwestycyjne, uwzględniając w planie również działki pod obiekty handlowe przekraczające 2000 mkw. oraz tereny pod budownictwo mieszkaniowe. - Łącznie mamy tam ponad 200 ha gruntów, które cieszą się coraz większą popularnością - dodaje Pacholik.

Wiadomo, że w pobliżu węzła powstanie centrum leasingowe należące do francuskiego koncernu oraz dwa hotele. Do gminy zgłaszają się także przedstawiciele dużych sieci handlowych.
- Wszystko wskazuje na to, że węzeł Nowa Wieś Wrocławska będzie przedłużeniem Bielan Wrocławskich - potwierdza Marek Suchy, szef BBKS-Projekt, która projektowała nowy węzeł autostradowy. - Moim zdaniem firmy będą także zainteresowane całym terenem na południe od węzła Nowa Wieś Wrocławska, aż do Magnic - dodaje.

Rzecz w tym, że samochody jadące od strony Czech i Kłodzka czy Wałbrzycha, które nie kierują się do samego Wrocławia, będą jechały na obwodnicę, omijając Bielany Wrocławskie. Węzeł bielański ma jeszcze jeden minus. Praktycznie została wyczerpana jego przepustowość. Nie spełnia już dzisiejszych wymogów dotyczących m.in. długości pasów rozbiegowych czy organizacji ruchu.
To jeden z powodów, dla których trwają właśnie fachowe analizy, które mają pomóc przebudować zarówno sam węzeł bielański, jak i odcinek autostrady A4 od Wrocławia do Krzyżowej. Prognozę ruchu na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje firma Tebodin-SAP Projekt. Prognoza powinna być gotowa w przyszłym roku, a przebudowa węzła bielańskiego i rozbudowa autostrady (dobudowanie pasa awaryjnego i trzeciego pasa na fragmentach A4) ruszą po 2012 r.

To będzie prawdziwy test dla powstającego węzła Nowa Wieś Wrocławska, bo będzie musiał przejąć dodatkowy ruch. To będzie też kluczowy moment dla właścicieli działek inwestycyjnych w tym miejscu. Dziś ich cena sięga 100 zł za mkw. (20 proc. więcej niż dwa lata temu) i rośnie wraz z powiększaniem się grona zainteresowanych kupców.

Budowa na lata

Przypomnijmy, że węzeł bielański nie od razu zbudowano. Infrastruktura wokół niego powstawała
przez kilka lat. Promocję terenów w pobliżu węzła i wsi Bielany Wrocławskie gmina Kobierzyce rozpoczęła w kraju i zagranicą w 1992 r. Rok później działki kupiły tu Makro Cash and Carry oraz Cadbury Poland. W 1994 r. do gry weszła Ikea, a następnie Tesco. Kolejne sklepy powstawały do końca lat 90. Sam kompleks handlowy Centrum Bielany wybudowano w 1998 roku. Najpóźniej, bo w 2003 r., powstało Centrum Handlowe Auchan. To pokazuje,
że budowa sklepów i infrastruktury wokół węzła może trwać nawet ponad 10 lat. JEW

Czy Twoim zdaniem nowy węzeł autostradowy powtórzy sukces węzła bielańskiego? Komentuj!__

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska