Inwentaryzacja przeprowadzana przez pracowników podległej urzędowi marszałkowskiemu Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei pomoże określić, jakie prace będą musiały zostać wykonane na wspomnianych liniach, aby mogły tam wrócić pociągi. Możliwe są trzy warianty: częściowy remont torowiska bez modernizacji peronów i przejazdów, remont peronów i przejazdów wraz z montażem sygnalizacji, a w najgorszym wariancie kompleksowa wymiana torów i całej infrastruktury.
Przypomnijmy, że obie linie znajdują się na ministerialnej liście linii kolejowych przeznaczonych do likwidacji. Przejąć je zamierza jednak zarząd województwa (w tej chwili należą do PKP – przyp. red.). Po przeprowadzeniu remontów, zwłaszcza na linii z Bielawy do Dzierżoniowa mają wrócić pociągi. Uruchomią je samorządowe Koleje Dolnośląskie. O tym pomyśle Jerzy Michalak, członek zarządu województwa mówił już w grudniu.
– Widzimy potencjał w tej linii, dlatego też chcemy ją przejąć. Długość torów to niespełna 6 kilometrów, więc prace nie będą drogie i czasochłonne – zauważa Jerzy Michalak.
Remont miałby się rozpocząć jeszcze w tym roku. Jego koszt szacuje się na ok. 15-20 mln zł, a pierwsze pociągi pomiędzy Bielawą i Dzierżoniowem i docelowo Wrocławiem zaczęłyby kursować w przyszłym roku (w tej chwili pomiędzy Dzierżoniowem a Wrocławiem kursują trzy pary pociągów dziennie – przyp. red.).
Polskie Linie Kolejowe planują z kolei przywrócić do życia fragment linii Wrocław - Jedlina Zdrój na odcinku od Świdnicy, która znajduje także znajduje się na ministerialnej liście linii przeznaczonych do likwidacji. Zarząd województwa chciałby także uruchomić połączenia na linii pomiędzy Chojnowem a Rokitkami w powiecie legnickim.
Jerzy Michalak w maju zapewnił z kolei, że żadna z linii znajdujących się na ministerialnej liście nie zostanie zlikwidowana, dzięki uchwale sejmiku województwa o zamiarze przejęcia tych linii, wyremontowania i przejęcia ruchu .
Lista dolnośląskich linii przeznaczonych do likwidacji (łącznie ok. 250 km torów przebiegających przez Dolny Śląsk):
- Jelenia Góra – Żagań
- Wrocław Główny - Jedlina Zdrój
- Malczyce – Marciszów
- Rokitki – Kożuchów
- Marciszów – Jerzmanice
- Kobierzyce - Piława Górna
- Trzebień – Modła
- Złotoryja – Rokitki
- Srebrna Góra - Bielawa Zach.
- Iwiny - Bolesławiec Wsch.
- Jawor – Roztoka
- Ruszów – Gozdnica
- Bielawa – Dzierżoniów
- Strzelin – Kondratowice
- Wrocław Osobowice – Jeżyny
- Bolesławiec - Bolesławiec Wsch.
- Małowice Wołowskie - Iwno.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację linii kolejowej z Grabowna Wielkiego do Zdunów. Dzięki temu od przyszłego roku wróci połączenie kolejowe Wrocławia z Miliczem.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?