Ranking biznesowy składał się z 3 kategorii: finansowej, marketingowo - medialnej i efektywności sportowej. Zagłębie okazało się tradycyjnie bardzo mocne w "finansach". W tej kategorii zajęło miejsce czwarte za Legią, Lechem i Cracovią. Głównie dzięki wysokim jak na polską ligę przychodom. Przez słaby wynik osiągnięty w rozgrywkach Ekstraklasy, lubinianie zajęli natomiast ostatnie, szesnaste miejsce w kategorii "efektywności sportowej".
Śląsk natomiast wywalczył szóstą pozycję głównie dzięki piątemu miejscu w kategorii marketingowo - medialnej.
Pierwsze miejsce w rankingu biznesowym zajęła Legia Warszawa, Na drugim wylądował Lech, a na ostatnim stopniu podium uplasowała się Lechia.
Łączne przychody ze sprzedaży wszystkich 16 klubów Ekstraklasy, uwzględniając również przychody z transferów, wzrosły w 2013 roku do rekordowego poziomu 459 mln PLN. Dla porównania w roku 2012 kluby wygenerowały 418 mln PLN. Oznacza to wzrost o 10%.
- W 2013 roku kluby Ekstraklasy osiągnęły łącznie najwyższe przychody w historii. Przyczyniły się do tego dwie kluczowe kwestie. Po pierwsze udział Legii w rozgrywkach grupowych Ligi Europy, co dało mistrzowi Polski rekordowe wpływy z transmisji telewizyjnych. Po drugie większa liczba meczów rozegranych przez wszystkie kluby Ekstraklasy w roku 2013. Wyższe przychody są więc efektem zmiany systemu rozgrywek w lidze – wnioskuje Krzysztof Sachs, Partner w firmie EY i pomysłodawca raportu Ekstraklasa piłkarskiego biznesu.
W zestawieniu finansowym jest kilka klubów, które przez złą sytuację finansową zmuszone były radykalnie ciąć koszty. Wisła Kraków ograniczyła wydatki o 19%, Śląsk o 16%, a łódzki Widzew o 10%. Z drugiej strony Legia i Lech zwiększyły koszty prowadzonej działalności o około 1/4.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?