Pensje w MPK Poznań wciąż rosną
Obecnie początkujący kierowca i motorniczy MPK Poznań, bez doświadczenia otrzymuje miesięcznie 5920 zł brutto. Prowadzący pojazdy z 10-letnim stażem otrzymują 6610 zł brutto. W liczbach tych zawiera się wynagrodzenie zasadnicze oraz tak zwana premia regulaminowa.
To jednak nie koniec dodatkowych uposażeń. W tym roku zarząd MPK zabezpieczył dodatkową pulę pieniędzy na kwartalną premię uznaniową. - Premia ta ma stanowić nagrodę dla tych pracowników, którzy wyróżniają się w pracy, a swoją pracą i zaangażowaniem promują pożądane przez pracodawcę postawy i zachowania wobec pasażerów i współpracowników - tłumaczy Agnieszka Smogulecka z MPK Poznań.
W ubiegłym roku średnie wynagrodzenie kierowcy autobusu wynosiło 8 059,40 zł brutto. W kwocie tej zawierały się także premie, nadgodziny, dodatek nocny, nagrody i odprawy. Nie zostały w niej uwzględnione świadczenia takie jak ekwiwalent za pranie munduru.
Wciąż brakuje 90 kierowców
Obecna podwyżka jest już piątą z kolei. W ubiegłym roku wynagrodzenia były podnoszone dwukrotnie. Dwa rasy pensje rosły także w 2022 roku. Mimo to w poznańskim MPK wciąż brakuje 90 kierowców.
- Pojawiające się braki doraźnie uzupełniane są kierowcami z firm zewnętrznych oraz zleceniobiorcami. Sytuacji nie ułatwiają wprowadzone w ostatnim czasie zmiany w otoczeniu prawnym, dotyczące między innymi kierujących pojazdami komunikacji miejskiej - podkreśla Agnieszka Smogulecka.
Jakie są to zmiany? Do tej pory częstą praktyką było zatrudnianie na część etatu kierowców i motorniczych, którzy są już na emeryturze, a ich stan zdrowia pozwalał na dalszą pracę. Ponieważ praca prowadzącego pojazd komunikacji miejskiej jest uznawana za pracę w szczególnych warunkach, pracownicy mają prawo do emerytury pomostowej.
Emeryci nie mogą ratować sytuacji w MPK Poznań
Mogą oni szybciej przechodzić na emeryturę, nie czekając na przekroczenie ustawowego wieku emerytalnego.
- Przepisy z jednej strony pozwalają na szybsze przejście na emeryturę osobom, które wykonywały pracę w szczególnych warunkach (w tym kierowcom autobusów miejskich), z drugiej – wskazują, że osoba przechodząca na emeryturę pomostową nie będzie mogła podjąć dalszej pracy o szczególnym charakterze. Do tej pory korzystaliśmy z dostępności emerytowanych pracowników, jednak wraz z kolejnymi decyzjami o przejście na emeryturę pomostową spółka traci możliwość dalszego ich angażowania - opisuje Agnieszka Smogulecka.
Z tego względu braki kadrowe w poznańskim MPK mogą się nasilać. Dlatego spółka wciąż intensywnie poszukuje kierowców.
- Przedsiębiorstwo nie tylko poszukuje już wyszkolonych kierowców autobusów, ale również organizuje kursy dla tych osób, które chcą pracować w MPK Poznań, ale wymaganych uprawnień nie mają. W przypadku osób, które podpiszą umowę lojalnościową kurs jest darmowy – podsumowuje Agnieszka Smogulecka.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Miejskie Historie - Trzcianka:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody