Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Paliwo coraz tańsze. Będzie obniżka cen biletów MPK?

Malwina Gadawa, Jerzy Wójcik
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz Holod / Polskapresse
- Paliwo cały czas tanieje. Czy w związku z sytuacją na rynku paliw nie powinno się obniżyć cen biletów komunikacji publicznej? - zastanawia się nasz czytelnik Tomasz Blacha. Odpowiedzi szukali reporterzy Gazety Wrocławskiej Malwina Gadawa i Jerzy Wójcik

Niestety, choć miasto na obniżce cen paliw może zarobić nawet 1,7 mln zł miesięcznie, tymi oszczędnościami nie zamierza dzielić się z pasażerami MPK.

Obecne ceny biletów komunikacji miejskiej we Wrocławiu obowiązują od maja 2012. Gdy wtedy miasto podwyższało ich cenę (bilet jednorazowy podrożał wówczas o 60 groszy - z 2,40 zł do 3 zł), urzędnicy tłumaczyli to m.in. wzrostem cen paliw.
- W latach 2008-11 koszty funkcjonowania spółki MPK w sposób istotny wzrosły, a powodem tego był wzrost energii, ceny oleju napędowego, wzrost kosztów jednego wozokilometra i jednego pociągokilometra. W przypadku energii elektrycznej ten wzrost w tych latach to 23 proc., w przypadku paliwa aż 25 proc. - przekonywał wówczas radnych Marek Czuryło, dyrektor wydziału transportu tak argumentował podwyżkę

W 2012 roku, w czasie gdy decydowano o podwyżce, litr oleju napędowego kosztował średnio 5,75 zł. Dziś cena spadła do 3,76 zł, czyli o 35 procent. Oczywista wydawałaby się więc obniżka cen biletów. Ale nie dla miejskich urzędników. - Nie myślimy o tym w urzędzie - nie pozostawia złudzeń Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

Nadziei mieszkańcom nie daje także przewodniczący komisji komunikacji i ochrony środowiska Rady Miejskiej Wrocławia Jan Chmielewski, radny z klubu Rafała Dutkiewicza z Platformą. - Nie ma mowy o obniżce cen biletów. MPK ma wiele wydatków. Po Wrocławiu jeżdżą nowe tramwaje, a Unia Europejska nie oddaje od razu pieniędzy. I tak się dziwię, że MPK jeszcze w miarę dobrze funkcjonuje - mówi radny. - Wrocławianie oczekują wygody i pojazdów niskopodłogowych. Przecież to wszystko kosztuje. W czasie, kiedy ceny paliw były wysokie nie przerwaliśmy przecież inwestycji. Spółka musi spłacać kredyty - przekonuje Jan Chmielewski.

Ile zyskuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne na zdecydowanie niższych cenach oleju napędowego na stacjach benzynowych? W MPK nie udało się uzyskać konkretnej kwoty, ale wyliczono to szacunkowo. Wiemy, że dziennie wszystkie autobusy należące do MPK pokonują ok. 60 tys. km, spalając średnio 50 litrów na 100 km. To oznacza, że dziennie autobusy MPK zużywają 30 tys. litrów ON. Trzy lata temu kosztowało to MPK ok. 172 tys. złotych, dziś już tylko 113 tys. złotych. Dziennie oznacza to wydatki mniejsze o 59 tysięcy złotych, miesięcznie oszczędność na samym paliwie rośnie do 1,8 mln zł, a rocznie może przekroczyć 20 mln złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska