Głównym zamysłem projektu jest zwrócenie uwagi na wyzwania i trudności, przed którymi stanęli lokalni przedsiębiorcy w trakcie pandemii. Autorami mini wystaw w ramach ogólnopolskiego cyklu wystaw OKNO są finaliści 19. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii.
- Wszyscy niezależnie od wykonywanego zawodu, stanęliśmy przed licznymi wyzwaniami i trudnościami - komentuje Magdalena Kąkolewska, prezes Fundacji Artystyczna Podróż Hestii, która jest organizatorem akcji. - Chcemy pokazać, że wydarzenia kulturalne mogą dziać się wszędzie, zarówno w mniejszych, jak i większych miastach, w galeriach oraz poza nimi - dodaje.
W witrynie wrocławskiego Studia Fotograficznego Janusz powstała praca autorstwa Veroniki Hapchenko, pochodzącej z Ukrainy studentki Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
- Bezpośrednią inspiracją była dawna witryna, na której wystawiano zdjęcia ślubne z charakterystycznym niebieskim tłem. Zaintrygowała mnie ta swoista poczciwość dekoracji oraz konwencja póz, które przybierają przy nich fotografowani ludzie. W moich realizacjach lekko nawiązuję do Edwarda Maybridge’a. W każdej kompozycji jest lekki element przesunięcia, ruchu, który nie występuje - komentuje swoją pracę Veronika Hapchenko.
Odnosząc się do estetyki vintage, nawiązała do ról w jakie wchodzą fotografowani modele, stając się bezosobowi, powielając utarte schematy i kanon. Jak artystka zaznaczyła w rozmowie z nami, swoją instalacją chciała nawiązać do „Deklaracji Praw Kobiety i Obywatelki” napisanej w 1791 roku przez Francuską feministkę Olimpię de Gouges. Domagała się ona między innymi przyznania kobietom prawa do edukacji i rozporządzania własnością prywatną. Manifest był wzorowany na francuskiej Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela.
- Z rozmów z artystką, wiem, że inspiracją dla niej stały się nasze zdjęcia z lat 90. ubiegłego wieku, bardzo kolorowe i mocne osadzone w ówczesnej estetyce i modzie. Myślę, że wyszło bardzo fajnie – ocenia Katarzyna Winnicka-Rorbach, właścicielka Studia Fotograficznego Janusz. - Tak nam się spodobało to co zrobiła, że postanowiliśmy zachować jej pracę w naszej witrynie do końca roku - dodaje.
Instalacje w ramach projektu OKNO oprócz Wrocławia, pojawiły się też w Białymstoku, Częstochowie, Gdyni, Kaliszu, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Sopocie, Szczecinie, Tarnowie, Toruniu oraz Żyrardowie. W wybór miejsc, w których pojawiły się mini-wystawy, byli zaangażowani agenci sopockiego ubezpieczyciela ERGO Hestii.
Więcej o akcji na stronie projektu OKNO.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?