Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odbiór instalacji fotowoltaicznej. Sprawdź, co musisz wiedzieć. Kiedy fotowoltaikę trzeba zgłosić do straży pożarnej? Wyjaśniamy

Anna Gandecka
Anna Gandecka
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Już niebawem ruszy kolejna edycja programu Czyste Powietrze. Można się spodziewać, że tysiące osób złożą wnioski o dofinansowanie do montażu fotowoltaiki. Czy wiesz, jakie formalności musisz spełnić, aby odbiór prac przebiegł zgodnie z planem? Dowiedz się, jak sprawdzić, czy prace związane z inwestycją przebiegły właściwie. Wyjaśniamy, kto może dokonać odbioru instalacji fotowoltaicznej.

Spis treści

Po co jest odbiór instalacji fotowoltaicznej?

Montaż systemu fotowoltaicznego wymaga przestrzegania określonych formalności, które mogą się różnić w zależności od lokalizacji oraz mocy zainstalowanych paneli fotowoltaicznych. Jednym z najważniejszych kroków jest sprawdzenie zgodności planowanego montażu z obowiązującymi przepisami i regulacjami, które mogą obejmować lokalne przepisy budowlane oraz zasady dystrybucji energii elektrycznej. W niektórych przypadkach konieczne może być uzyskanie odpowiednich pozwoleń budowlanych.

mężczyzna montujący panele słoneczne na dachu domu
Dowiedz się, czemu służy profesjonalny odbiór instalacji fotowoltaicznej. 123RF/avalonstudiokryczka

Rzecz ma się podobnie w przypadku odbioru instalacji fotowoltaicznej, który odbywa się na podstawie protokołu. Montaż paneli słonecznych musi spełniać odpowiednie normy PN-EN 62446. Wszystkie wymagania dotyczące dokumentacji oraz przeprowadzanie odpowiednich procedur mają na celu usunięcie bądź obniżenie ryzyka wystąpienia niebezpiecznych sytuacji związanych z instalacją fotowoltaiczną, np. wybuchu pożaru, porażenia prądem itp.

Jakie dokumenty są potrzebne do odbioru fotowoltaiki?

Dokumentacja dotycząca systemu fotowoltaicznego powinna zawierać podstawowe elementy:

  • dane identyfikacyjne – adres, numer działki, dane właściciela itp.
  • szczegóły dotyczące mocy paneli fotowoltaicznych i inwertera,
  • informacje o projektancie – dane kontaktowe, certyfikaty, licencje itp.,
  • opis systemu – sposób montażu paneli, lokalizacja zabezpieczeń i rozłączników; schemat instalacji elektrycznej, uwzględniający układ przewodów AC i DC,
  • specyfikacje techniczne urządzeń – numer modelu, daty gwarancji itp.,
  • instrukcję obsługi i konserwacji – informacje na temat regularnych czynności konserwacyjnych, jak również procedury awaryjne,
  • protokół z weryfikacji odbiorczej systemu – potwierdzający poprawność wykonania instalacji oraz jej zgodność z wymaganymi normami i przepisami,
  • protokół z wynikami pomiarów elektrycznych,
  • protokół z uruchomienia – potwierdzający poprawne działanie systemu po jego instalacji i konfiguracji.

W prowadzeniu badań dotyczących odbioru instalacji fotowoltaicznych niezbędne jest korzystanie z wyspecjalizowanego sprzętu, np. multimetra, amperomierza oraz urządzenie do pomiaru krzywych I-V. Przydaje się też kamera termowizyjna. W celu przeprowadzenia szczegółowych pomiarów, mogą być również potrzebne elementy umożliwiające wywołanie chwilowego zwarcia, takie jak końcówki MC4.

Czy fotowoltaika musi być zgłoszona do straży pożarnej?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wszystkie instalacje fotowoltaiczne o mocy przekraczającej 6,5 kW muszą zostać zgłoszone do lokalnej straży pożarnej. Ten wymóg został wprowadzony we wrześniu 2020 r., co oznacza, że instalacje zainstalowane przed tą datą nie podlegają temu obowiązkowi. Straż pożarna zazwyczaj ma 14 dni na przeprowadzenie kontroli od daty zgłoszenia. Dzięki takiemu zgłoszenie, w razie wybuchu pożaru, straż wie, ile wysłać wozów gaśniczych. Pożary paneli fotowoltaicznych często charakteryzują się większym zasięgiem i szybszym rozprzestrzenianiem się, co wymaga bardziej intensywnych działań gaśniczych.

Ponadto informujemy, że instalacja w obiekcie powinna zostać oznakowana znakiem bezpieczeństwa zgodnie z treścią normy PN-HD 60364-7-712: Wymagania dotyczące specjalnych instalacji lub lokalizacji – Fotowoltaiczne (PV) układy zasilania oraz informacje o zagrożeniu porażeniem prądem elektrycznym stałym podczas pracy instalacji – informuje Jednostka Państwowej Straży Pożarnej w Zduńskiej Woli.

Kto dokonuje odbioru fotowoltaiki?

Odbiór instalacji fotowoltaicznej powinien być przeprowadzony przez osobę posiadającą odpowiednią wiedzę i uprawnienia do zajmowania się tego rodzaju instalacjami. Osoba taka powinna mieć aktualne kwalifikacje, które uprawniają do eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci fotowoltaicznych lub Certyfikat UDT (zgodnie z przepisami art. 136 ustawy o odnawialnych źródłach energii) bądź uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej obejmującej sieci, instalacje oraz urządzenia elektryczne i elektroenergetyczne.

Odbioru zwykle dokonuje firma, która montowała panele i usługa ta wliczona jest już w koszty robocizny. Jeżeli fotowoltaikę montowaliśmy samodzielnie, to cena odbioru instalacji fotowoltaicznej wynosi ok. 1500-1800 zł.

Polecjaka Google News - RegioDom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Odbiór instalacji fotowoltaicznej. Sprawdź, co musisz wiedzieć. Kiedy fotowoltaikę trzeba zgłosić do straży pożarnej? Wyjaśniamy - RegioDom.pl

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska