Spis treści
Minimum 300 nowych wagonów dla PKP Intercity. Wiemy, kto je wyprodukuje
Przetarg na kupno 300 nowoczesnych wagonów z opcją dokupienia kolejnych 150, spółka PKP Intercity ogłosiła w listopadzie 2022 roku. Po ponad roku czasu przewoźnik wybrał firmę, która wykona zamówienie. Za cenę 4 miliardów 238 milionów 580 tysięcy złotych wyprodukuje je firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Jeśli przewoźnik skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe 150 wagonów, kwota ta zwiększy się do 6 357 870 000 zł.
- Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia, w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Zobacz też:
Tak powiększy się tabor PKP Intercity
W ramach przetargu PKP Intercity zakupiło 300 wagonów:
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk.
Zobacz też: Tyle zyskali emeryci netto. Mamy wyliczenia miesięcznego zysku na rękę po waloryzacji
Futurystyczny design nowych wagonów PKP Intercity. Kiedy pojawią się na torach?
PKP Intercity zapowiada, że zamówione wagony wprowadzą nowe standardy projektowania taboru w Polsce. Wyróżnia je przede wszystkim design. Nowa kolorystyka, zastosowane materiały, przytulne i komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem, które można dostosowywać według uznania... Wnętrza obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż pod wygodnymi fotelami, a dla rodziców z dziećmi przeznaczony będzie specjalny wagon z miejscem na zabawy.
Miejsca w pierwszej klasie to nowy i spójny standard, obejmujący wagony z przedziałami i bez przedziałów. W środku, poza zwykłymi udogodnieniami, znajdziemy też nowości, przykładowo ładowarki indukcyjne. Inaczej będą wyglądać również wagony restauracyjne, posiadając teraz bardziej kameralne i klimatyczne wnętrza.
Są też kwestie techniczne. Tabor będzie wyposażony w podstawowe już udogodnienia: Wi-Fi, gniazdka elektryczne i USB, klimatyzację czy system informacji pasażerskiej na multimedialnych tablicach. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h. Gdzie i kiedy będą jeździć?
- Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
Tymi trasami będą jeździć nowe pociągi Intercity. Jest na nich Wrocław
Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać siedem tras, z czego cztery prowadzą przez Wrocław:
- Kraków/Wrocław – Bohumin,
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin,
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin,
- Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga,
- Warszawa – Poznań – Berlin,
- Warszawa – Poznań – Szczecin,
- Warszawa – Katowice – Bohumin.
ZOBACZ TAKŻE:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?