Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe linie tramwajowe i autobusy pojadą przez wrocławskie Popowice. Znamy finalny przebieg tras

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Tramwaj na Popowice zostanie oddany pasażerom do użytku w maju 2023 r.
Tramwaj na Popowice zostanie oddany pasażerom do użytku w maju 2023 r. Pawel Relikowski / Polska Press
Pasażerowie nową trasą tramwajową na Popowice pojadą już w maju bieżącego roku (2023 r.) Razem z nią uruchomione zostaną dwie linie tramwajowe: 18 i 19. Inaczej będzie jeździć również kilka linii autobusowych. Po konsultacjach urzędników z radami osiedli, Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia podjęło decyzję o zmianach w ostatecznym przebiegu tras.

Spis treści

Zaproponowane w lutym trasy nowych linii tramwajowych: 18 i 19 oraz zmiany w kursowaniu linii autobusowych: 102, 103, 104, w związku z budowaną trasą tramwajową przez ul. Popowicką, wywołały dyskusję wśród mieszkańców. Z tego powodu miejscy urzędnicy spotkali się z radami osiedli, które przedstawiły swoją opinię dotyczącą zakładanych zmian. O wstępnych planach tras pisaliśmy tutaj:

Łącznie wrocławianie zgłosili do Urzędu Miejskiego Wrocławia 141 uwag, z czego wrocławski ratusz uwzględnił najistotniejsze z nich. Jak będą wyglądały ostateczne trasy linii tramwajowych i autobusowych przez Popowice i Wrocław?

Tak będą kursowały tramwaje nowych linii 18 i 19

Nowa linia tramwajowa 18 zastąpi dzisiejszą linię tramwajową 32 i znacznie zmieni jej trasę. Pojedzie z pętli Kozanów (Dokerska), ale zamiast ulicą Legnicką, trasa będzie prowadziła:

  • ulicą Popowicką,
  • następnie przez mosty Pomorskie,
  • przystanki Rynek i Świdnicka,
  • przez ulicę Widok i Kołłątaja do osiedla Gaj.

Linia tramwajowa 32 zostanie zlikwidowana.

Tak będą jeździć nowe linie tramwajowe 18 i 19.
Tak będą jeździć nowe linie tramwajowe 18 i 19. mat. prasowe

Linia tramwajowa 19 połączy Kozanów z Halą Stulecia, jadąc przez pl. Grunwaldzki. Pojedzie identyczną trasą, co pospieszna linia autobusowa C do przystanku pl. Grunwaldzki (z Kozanowa przez Kozanowską, Popowicką, Długą, Dubois, Sienkiewicza, Szczytnicką do ronda Reagana). Następnie, w odróżnieniu od autobusu linii C, tramwaj linii 19 ruszy dalej przez most Zwierzyniecki i zakończy swój kurs na przystanku zoo. Linia autobusowa C zostanie zlikwidowana.

Linia tramwajowa 19 zastąpi autobus linii C. Po przystanku pl. Grunwaldzki pojedzie nieco dalej, do zoo.
Linia tramwajowa 19 zastąpi autobus linii C. Po przystanku pl. Grunwaldzki pojedzie nieco dalej, do zoo. mat. prasowe

Zamieniony zostanie kierunek zawracania tramwajów linii 18 i 19 na Kozanowie. To na prośbę Rady Osiedla Pilczyce-Kozanów-Popowice Północne oraz Rady Osiedla Maślice. Dzięki tej zmianie szybciej będzie można przesiąść się na tramwaj w kierunku stadionu. Radni osiedlowi prosili także o przedłużenie linii przez Popowice do pętli przy stadionie i zakup w tym celu dodatkowych tramwajów dwukierunkowych. Ta prośba nie mogła zostać zrealizowana ze względu na brak funduszy w miejskim budżecie.

- Nie możemy przedłużyć tramwaju linii 18 do stadionu. To byłaby niewątpliwie dodatkowa oferta dla przesiadek z auta na tramwaj. Niestety z uwagi na dostępność taboru dwukierunkowego oraz możliwości układu torowego na Osiedlu Kozanów, w chwili obecnej nie jest możliwe przedłużenie trasy linii tramwajowej 18 do krańcówki przy ulicy Królewieckiej. Będziemy ten wniosek brać pod uwagę w przyszłości – mówi Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

- Do sprawy obsługi komunikacyjnej Maślic miasto podchodzi perspektywicznie: trwa postępowanie przetargowe dla dokumentacji projektowej dla tramwaju na Maślice. Urzędnicy chcą też przedłużenia tej linii tramwajowej z ulicy Świeradowskiej do szpitala przy ulicy Borowskiej. Projekty miasto zgłasza do unijnego dofinansowania. W obu przypadkach trasy będą zakończone tradycyjnymi pętlami, do których będą mogły dojeżdżać tramwaje każdego typu. Dlatego w tych okolicznościach nie ma uzasadnienia zakup kolejnych tramwajów dwukierunkowych – dodaje Tomasz Sikora z biura prasowego urzędu miasta.

Mieszkańcy pytali się również o stworzenie całkowicie nowej linii tramwajowej z Leśnicy przez ul. Popowicką. To także nie jest możliwe.

- Pętla tramwajowa w Leśnicy jest w stanie pomieścić postój i obsługę maksymalnie trzech linii tramwajowych, czyli tylu ile w tej chwili dojeżdża do Leśnicy. Nie można więc doprowadzić kolejnej. Nie ma na nią miejsca – komentuje Tomasz Sikora.

Nowa trasa na Popowice. Co z autobusami?

Najważniejsza zmiana wobec pierwotnych założeń dotyczy linii autobusowej 103. Wcześniej urzędnicy skrócili jej kurs do ul. Kwiskiej. Dlaczego? Jak tłumaczyli, około połowa pasażerów nie dojeżdżała do pl. Jana Pawła II i przesiadała się z tego autobusu na inne połączenia. Radni osiedlowi wnioskowali o utrzymanie trasy autobusu do pl. Jana Pawła II. Miasto ugięło się pod prośbami i autobus linii 103 będzie jeździł tak, jak obecnie – jego trasa nie zostanie skrócona do przystanku Kwiska i pojedzie do pl. Jana Pawła II przez ul. Pilczycką.

Natomiast linie autobusowe 102 i 104 pojadą ul. Kozanowską i ul. Dokerską. Linia autobusowa 102 będzie miała dodatkowe dwa kursy wieczorne: około godz. 23.05 i godz. 23.35 z przystanków przy ul. Fieldorfa. Będą zapewniały dojazd od ul. Kosmonautów do ul. Wojanowskiej.

Na prośbę radnych osiedlowych skorygowano także nazwę jednego z nowych przystanków trasy tramwajowej na Popowice z "Długa" na "Długa (ogrody działkowe)".

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska