Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa zajezdnia tramwajowa na Żernikach we Wrocławiu. Będzie przetarg, ale budowa znowu opóźniona

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
Jest konkretna data budowy zajezdni na Żernikach – przesunięta o 4 lata.
Jest konkretna data budowy zajezdni na Żernikach – przesunięta o 4 lata. Paweł Relikowski / Polska Press
Władze Wrocławia, razem z MPK Wrocław, ogłosiły konkrety dotyczące powstania nowych tras tramwajowych i zajezdni. To realizacja programu rozbudowy infrastruktury – „Tramwaj 2.0” z 2022 roku. Jest konkretna data budowy zajezdni na Żernikach – przesunięta o 4 lata. Pierwotne terminy budowy nowych tras tramwajowych też się pozmieniały.

W 2022 roku władze Wrocławia ogłosiły program tramwajowy 2.0 dla miasta. To plan rozwoju komunikacji miejskiej do 2027 roku. Teraz zostały zaprezentowane konkretne daty dotyczące realizacji tych planów. Odkopano także pomysł budowy nowej zajezdni.

Zobacz też: Protest rolników we Wrocławiu 15 lutego. Pół tysiąca ciągników opanowało miasto! Napięta sytuacja w stolicy Dolnego Śląska

Czwarta zajezdnia powstanie na Żernikach

Sam pomysł budowy nowej zajezdni we Wrocławiu nie jest czymś nowym. Już w 2019 były przetargi, które skończyły się fiaskiem. I tak wizja realizacji tego projektu do 2025 roku stała się nierealna. Nie zmieniła się lokalizacja – zajezdnia powstanie na Nowych Żernikach; pomiędzy ulicą Szczecińską a aleją Architektów. Jak poinformował prezes MPK Wrocław Witold Woźny ma zostac wybudowana do 2029 roku.

- Z uruchomieniem przetargu na projekt zajezdni czekamy do momentu zakończenia procesu przekazania gruntów pod inwestycje. Zależy nam na tym, by rozpocząć postępowanie przetargowe jak najszybciej. Liczymy, że będzie to kwestia nadchodzących tygodni – mówi Daniel Misiek z biura prasowego MPK Wrocław.

Zmiany i opóźnienia w programie tramwajowym 2.0
MPK Wrocław

Zajezdnia z początku miałaby pomieścić 50 tramwajów. Jednak budynek ma być modułowy i z czasem sukcesywnie rozbudowywany. Docelowo pomieści 150 tramwajów, dwie myjnie i warsztat. Zajezdnia jest niezbędna ze względu na powiększającą się siatkę połączeń we Wrocławiu. Po 2018 roku tramwaje zaczęły kursować na Popowice i Nowy Dwór. W planach są następne osiedla.

Pozamieniały się pierwotne terminy budowy nowych tras

W ogłoszonym dwa lata temu programie tramwajowym 2.0 zaplanowano, że do 2027 roku powstaną nowe trasy tramwajowe. I prace nad nimi trwają, ale na razie na papierze. Urzędnicy przygotowują przetargi, projektanci coś już kreślą. Mimo to, już teraz wiemy, że dwa projekty przesunięto na 2028 rok.

Te trasy tramwajowe powstaną we Wrocławiu:

  • Tramwaj Borowska Szpital - 1 km trasy, 2026 rok
  • Tramwaj na Swojczyce - 1,6 km trasy, 2026 rok
  • Tramwaj na Jagodno - 2,7 km trasy, 2027 rok
  • Tramwaj na Klecinę - 1,8 km trasy, 2028 rok
  • Tramwaj na Maślice - 3,2 km trasy, 2028 rok

- Trwa już budowa „TAT” na Jagodno. Za 20 miesięcy wydzielonym kanałem komunikacyjnym pojadą autobusy. Już teraz budujemy fundamenty słupów trakcyjnych, odwodnienie czy geometrię przystanków, tak by móc ruszyć z projektowaniem i budową torowiska, gdy tylko dostaniemy ministerialne wytyczne – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia.

Zobacz w galerii te trasy

Tu powstanie zajezdnia na Żernikach:

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska