Geometria kół. Co trzeba wiedzieć?

    Geometria kół. Co trzeba wiedzieć?

    Czesław Wachnik

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Geometria kół. Co trzeba wiedzieć?
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Archiwum

    Źle ustawiona zbieżność kół może być niebezpieczna podczas jazdy, szczególnie przy niekorzystnych warunkach drogowych np. mokrej jezdni. Wtedy to bardzo szybko możemy znaleźć się w rowie.
    Ale brak zbieżności, to też groźba uszkodzenia niektórych elementów samochodu. Dlatego minimum raz w roku, powinniśmy dokonać pełnej kontroli zawieszenia kół. Mimo, że takie badanie nie jest obowiązkowe. Praktyka pokazuje jednak, że o sprawdzeniu zbieżności myślimy dopiero wtedy, gdy z pojazdem dzieje się coś niepokojącego.
    Najprościej czujemy, że auto ściąga na prawo lub w lewo, mamy problemy z kierownicą itp. O ile zjawisko to zostało poprzedzone wjechaniem w dziurę czy uderzeniem w krawężnik chodnika, wtedy udajemy się do warsztatu.

    Tymczasem okazuje się, że ustawienie kół, może zmienić się w trakcie normalnej eksploatacji. To konsekwencja normalnego zużywania się elementów zawieszenia jak łożysk kół, przegubów drążków układu kierowniczego czy nawet tulei. Dlatego w trakcie okresowego badania diagnostycznego, trzeba sprawdzić zbieżność kół. Ma ona duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, sterowalność auta, jego stabilność i szybkość zużycia ogumienia.

    O czym należy pamiętać?

    - Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, gdyż na naszych dziurawych drogach one właśnie ulegają rozregulowaniu – tłumaczy inż. Andrzej Podbucki, kierownik serwisu autoryzowanego dilera Volkswagena Kim w Świebodzinie i Gorzowie Wlkp. I dodaje on: - W polskich warunkach konieczne jest sprawdzenie geometrii kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. A najlepiej zrobić to teraz, czyli wiosną. I co też ważne, kupując używany samochód, jedną z pierwszych czynności obok wymiany oleju, powinno być właśnie udanie się do serwisu, by tam sprawdzono zbieżność. To niewielki wydatek, a właściwa geometria kół przednich, poprawi bezpieczeństwo jazdy i uchroni przed przyspieszonym zużyciem ogumienia – przekonuje nasz rozmówca.

    Co i kiedy trzeba sprawdzić?

    Najważniejsze w geometrii kół są takie wartości jak:
    - kąt pochylenia,
    - kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
    - kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy,
    - zbieżność kół.

    Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, wpływa na stabilność i sterowalność pojazdu w trakcie jazdy. O niestabilności pojazdu decyduje nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy. Poprawna zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia. Nieprawidłowe ustawienie kół powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

    - A co z kołami tylnymi - pytamy? - Tutaj jest podobnie. Też mamy do czynienia z kątem pochylenia oraz zbieżnością kół. Pojawia się jednak dodatkowy parametr: geometryczna oś jazdy, czyli potocznie mówiąc kierunek, w którym chciałaby się poruszać oś tylna pojazdu. Pożądanym ustawieniem kół osi tylnej jest takie, aby oś geometryczna jazdy pokrywała się z osią geometryczną podwozia, czyli aby samochód jechał prosto. - odpowiada Iiżynier Podbucki. Zawsze przed zakupem używanego samochodu radzimy sprawdzić geometrię oraz przynajmniej raz w roku. Czynność tę zlecamy wyspecjalizowanemu warsztatowi, który jest wyposażony w odpowiedni do tego sprzęt.

    Cechy charakterystyczne dla zbieżności:

    - Koła przednie
    Zwiększenie rozbieżności:
    * zwiększa się temperatura ogumienia, co wpływa na szybsze zużycie,
    * minimalnie spada prędkość maksymalna,
    * polepsza się stabilność prowadzenia pojazdu na odcinkach prostych.
    Zmniejszenie rozbieżności:
    * polepsza się stabilność na zakrętach,
    * mniej zużywają się opony,
    * odczuwamy gorsza stabilność jazdy na prostych odcinkach.

    - Koła tylne
    Zmniejszenie zbieżności:
    * pogorszenie stabilność jazdy,
    * niższe zużycie opon,
    Zwiększenie zbieżności:
    * poprawa stabilności jazdy,
    * wzrost temperatury i zużycia opon,
    * minimalny spadek prędkości jazdy.

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Geometria krawata?

      współczesny głupek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      Ale tym mechanikom się poprawiło w dziedzinie odziezy ochronnej!
      Do kanału wchodzą w smokingu?

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      RAPORTY

      Gry On Line - Zagraj Reklama