Zmiana opon na zimowe. Kiedy dokonać?

    Zmiana opon na zimowe. Kiedy dokonać?

    (mm)

    Aktualizacja:

    Zmiana opon na zimowe. Kiedy dokonać?
    1/3
    przejdź do galerii

    ©Archiwum

    Posiadacze aut ruszyli do warsztatów, aby zmienić opony letnie na zimowe. Choć jest to zalecane, według polskiego prawa kierowca nie jest zobowiązany do dokonania takiej zmiany.
    Według badania TNS Polska przeprowadzonego na zlecenie firmy Michelin Polska blisko połowa kierowców (46%) uzależnia wymianę opon od konkretnego miesiąca, a nie warunków atmosferycznych. I tak 25% badanych wskazuje na październik, 20% na listopad, zaś 1% na grudzień. Dodatkowo 4% kierowców uważa, że ogumienie zimowe należy zacząć stosować, gdy spadnie pierwszy śnieg, co według specjalistów jest zdecydowanie za późno. Tylko 24% badanych podaje właściwą odpowiedź, czyli wymianę opon przy spadku średniej temperatury poniżej 7 stopni C.

    Podstawową różnicą pomiędzy oponą letnią a zimową jest skład mieszanki gumowej bieżnika - mówią specjaliści. Opona letnia przy temperaturze około 7 stopni powyżej zera twardnieje, tracąc swoje właściwości - pogarsza się przyczepność. Im niższa jest temperatura powietrza, tym opona letnia staje się twardsza. Opona zimowa dzięki specjalnej strukturze bieżnika zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, a zastosowanie w jej budowie nacięcia - lamele - pozwala w lepszym stopniu „wczepiać się” w pokryte śniegiem i śliskie podłoże. Zalety popularnej ,,zimówki“ najlepiej docenić można w trudnych warunkach atmosferycznych, na zaśnieżonej i pokrytej lodem drodze. Szczególnie ważna jest wyższa skuteczność drogi hamowania w porównaniu z oponą letnią w tych samych warunkach.

    Jak pokazują policyjne statystyki, wielu kierowców nie uświadamia sobie, jak duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze mają opony. Przyczyn problemów związanych z ogumieniem może być wiele. Do najczęstszych zaliczymy zły stan bieżnika, nieprawidłowe ciśnienie w oponach oraz ich zużycie. Ponadto sam dobór opon i montaż może być nieprawidłowy.

    Stan naszych opon jest szczególnie ważny przy trudnych warunkach atmosferycznych – mokrej, oblodzonej nawierzchni, niskich temperaturach. Dlatego w okresie zimowym większość kierowców wymienia opony na zimowe. Chociaż w Polsce nie ma takiego obowiązku, to warto pamiętać, że ogumienie przystosowane do zimowych warunków atmosferycznych zapewnia dużo lepszą przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Wymieńmy opony letnie na zimowe, gdy tylko średnia temperatura będzie wynosiła mniej niż 7 stopni. Nie czekajmy na pierwszy śnieg, wówczas unikniemy stania w długich kolejkach do wulkanizatora – radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

    Starty bieżnik sprawia, że pogarsza się przyczepność pojazdu. Oznacza to, że łatwiej wpaść w poślizg, zwłaszcza na zakręcie. Według prawa unijnego dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm i odpowiada wskaźnikowi zużycia opon TWI (Tread Wear Indicato). Dla własnego bezpieczeństwa lepiej wymienić oponę już przy bieżniku 3-4 mm, ponieważ często opony poniżej tego wskaźnika nie spełniają dobrze swoich zadań.

    Równie ważny jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach. Należy sprawdzać go przynajmniej raz w miesiącu oraz przed wyjazdami w dalszą trasę. Nieprawidłowe ciśnienie wpływa na sterowność samochodu, jego przyczepność oraz koszty eksploatacji auta, bowiem przy niskim ciśnieniu poziom spalania jest dużo wyższy. Auto w takim przypadku będzie „ściągało” na boki nawet w przypadku jazdy prosto, a na zakrętach pojawi się efekt pływania. Łatwo wtedy stracić kontrole nad pojazdem.

    W przypadku złego stanu ogumienia pojazdu policja ma prawo ukarać kierowcę mandatem w wysokości nawet 500 zł oraz skonfiskować dowód rejestracyjny. Będzie on możliwy do odbioru wtedy, gdy auto będzie się nadawało do jazdy. Stan ogumienia należy sprawdzać systematycznie. Gdy tylko poczujemy drgania albo „ściąganie” pojazdu na jedną ze stron udajmy się do serwisu. Takie anomalie mogą świadczyć o złym stanie opon. W ten sposób możemy uniknąć nie tylko wysokiego mandatu, ale przede wszystkim niebezpiecznych sytuacji na drodze – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      opony zimowe

      dubi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Ja już wymieniłem opony na zimowe. W tym roku musiałem kupić nowe i postawiłem Bridgestone 195/65/15. Kupiłem na aaaopony.pl po 180zł za sztukę. Wysyłka 40zł więc udało się kupić w dobrej cenie.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dobra rada

      Łukasz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Pracuję w serwisie wymiany opon i mogę coś na ten temat powiedzieć. Kiedy kierowcy przyjeżdżają na wymianę? A no jak spadnie śnieg. I wtedy pretensje że czeka się 2h w kolejce, albo błagania o...rozwiń całość

      Pracuję w serwisie wymiany opon i mogę coś na ten temat powiedzieć. Kiedy kierowcy przyjeżdżają na wymianę? A no jak spadnie śnieg. I wtedy pretensje że czeka się 2h w kolejce, albo błagania o pilną wymianę bo musi córkę do przedszkola zawieźć. Zdarzają się też klienci, który płacą podwójnie byle by wepchnąć się w kolejkę. Nie przyjmuję jednak takich osób. I teraz dobra rada. Kierowcy jak tylko zapowiadana na najbliższe dni temperatura powietrza ma spaść do poziomu 7-8 stopni albo niżej, zadzwońcie do najbliższego wulkanizatora i umówcie spokojny termin na wymianę. Ja osobiście zalecam wymianę na przełomie października i listopada, no chyba że mamy w tym okresie powyżej 10 stopni na termometrach. Więcej na temat wymiany opon na zimowe na naszym blogu http://wulkanista.pl/kiedy-zmienic-opony-na-zimowe/zwiń

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama