Wrocław dwukrotnie zwiększa strefę płatnego parkowania....

    Wrocław dwukrotnie zwiększa strefę płatnego parkowania. Mniej miejsc za darmo [MAPA]

    Zdjęcie autora materiału

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    zdj. ilustracyjne
    1/3
    przejdź do galerii

    zdj. ilustracyjne ©Fot. Janusz Wojtowicz / Polskapresse

    Strefa płatnego parkowania we Wrocławiu może się powiększyć dwukrotnie. Urzędnicy z magistratu chcą przeznaczyć na nią dwa razy więcej miejsca. Płatną strefą mogą zostać objęte: Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Przedmieście Oławskie i Świdnickie, Huby do ul. Kamiennej, osiedle Powstańców Śląskich, Szczepin. Chyba, że mieszkańcy tych osiedli będą skutecznie protestować.
    W przyszłym roku kończy się umowa z operatorem obecnej strefy płatnego parkowania. Wtedy też można podpisać nową umowę na większą (i to dwukrotnie) strefę. Objęłaby obszary od Odry na północy (Kleczków), do ul. Kamiennej i osiedla Powstańców Śląskich na południu, a także Szczepina na zachodzie i tzw. Trójkąta na wschodzie.

    – Obecną strefę wyznaczono w 2003 roku, gdy współczynnik motoryzacji wynosił ok.
    350 aut na 1000 mieszkańców. Dziś ten wskaźnik przekracza już 600 i stale rośnie – mówi Tomasz Stefanicki, oficer pieszy w magistracie. Rozszerzenie strefy płatnego parkowania ma się przyczynić do ograniczenia liczby samochodów. Po pierwsze, zmniejszenia liczby aut osób parkujących w szeroko rozumianym centrum dla wygody, a nie z koniecznej potrzeby. Po drugie – tych, którzy mają więcej niż jeden samochód na osobę.



    Masz dwa auta? Zapłacisz więcej
    W kierowców posiadających więcej niż jeden samochód urzędnicy chcą uderzyć podnosząc im stawki za abonament. W nowej strefie roczny abonament za parkowanie auta (tylko dla mieszkańców) będzie wynosił 100 zł. Za drugie auto będzie to już jednak 150 zł, a za trzecie – 300 zł.

    – We Wrocławiu mamy kilkadziesiąt tysięcy więcej zarejestrowanych aut, niż zameldowanych osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami – przytacza dane Tomasz Stefanicki.

    Wytyczanie miejsc płatnych na wniosek mieszkańców
    Rozszerzenie strefy i objęcie nowych ulic opłatami, będzie wnioskowane przez mieszkańców po konsultacji z radami osiedli. Proponowany przez urzędników obszar nie musi zostać w całości objęty opłatami. Jeśli mieszkańcy będą się sprzeciwiać, zostanie to zablokowane. Przynajmniej tak deklarują urzędnicy.

    Tylko jak przekonuje Tomasz Stefanicki, mieszkańcy sami bardzo często zgłaszają się z wnioskiem o rozszerzenie strefy płatnego parkowania. Bo za stosunkowo niewielką roczną opłatę mają abonament, który co prawda nie daje im gwarancji znalezienia miejsca, ale jednocześnie jest niedostępny dla przyjezdnych, którzy tam nie mieszkają. Dzięki temu zwalniają się miejsca zajmowane dotychczas przez kierowców przyjeżdżających tam "z doskoku" i parkuje się łatwiej.

    W tej sprawie odbędą się konsultacje społeczne. W czwartek, 18 maja w siedzibie rady osiedla Powstańców Śląskich przy ul. Gajowickiej 96a; w piątek, 29 maja, w bibliotece przy ul. Reja 1 (filia nr 29); we wtorek, 30 maja, w Barbarze przy ul. Świdnickiej 8c. Wszystkie konsultacje odbędą się o godz. 17.

    Do końca czerwca tego roku powstanie raport konsultacji i ostateczna propozycja kształtu strefy płatnego parkowania w kolejnych latach.

    Za pieniądze z parkowania będą remonty chodników
    Dzięki opłatom za parkowanie, realizowane będą drobne inwestycje, takie jak remonty chodników. Pieniądze pochodzące z parkomatów na danym osiedlu, mają być przeznaczane na polepszanie infrastruktury (głównie dla pieszych) właśnie w tym rejonie. W ten sposób, godząc się na ustalenie płatnej strefy, mieszkańcy będą mogli "zarobić" pieniądze na drobne naprawy, a potem zasugerować miejskim jednostkom (za pośrednictwem rad osiedli), gdzie fundusze należy zainwestować.

    Dzięki temu chodniki mają zostać naprawione i uwolnione od samochodów. Auta, tam gdzie się tylko da, mają parkować na jezdniach. Dzięki temu zyskają piesi, którzy będą mieli do dyspozycji szersze chodniki. Ma się znaleźć także przestrzeń i środki na nową zieleń.

    Ogółem (w latach 2015 i 2016) strefa płatnego parkowania przyniosła miastu 11 mln zł przychodu, koszty obsługi operatorskiej wyniosły 4 mln zł, a koszty oznakowania miejsc postojowych – 550 tys. zł. Tymczasem budżet na remonty chodników na całe miasto wyniósł około 2 mln zł. Te dane pokazują, że po rozszerzeniu strefy, kiedy przychód będzie jeszcze większy, na osiedlach objętych strefą dużo łatwiej będzie o remonty chodników.

    Czytaj także

      Komentarze (236)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      KŁAMSTWO

      MAŁGORZATA (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Jedno wielkie nieporozumienie, byłam na tych konsultacjach, celowo nie poinformowano mieszkańców o ich istnieniu. Żaden z mieszkańców Szczepina nie złożył wniosku o taką strefę (informacja od...rozwiń całość

      Jedno wielkie nieporozumienie, byłam na tych konsultacjach, celowo nie poinformowano mieszkańców o ich istnieniu. Żaden z mieszkańców Szczepina nie złożył wniosku o taką strefę (informacja od sieżanta) więc twierdzenie że jest to inicjatywa społeczna mieszkańców jest kary godne. Kolejnym kłamstwem jest to, że mieszkańc będą mogli parkować pod blokiem. Będąc zameldowana na Kruszwickiej ale mjaąc działanosć gospodarczą co wiąże się z posiadanie samochodu na firmę, nie mam prawa wykupić abonamentu.. to jak to ma ułatwić komukolwiek życie??!!!! Szkoda gadać, kolejn przymus, żeby ściągnąć od ludzi pieniądze..utrudniając przy tym życie..zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Xx

      Turysta z "wioski" (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Zamknijcie wgl wjazd do wroclawia;) tacy ekologiczni jestescie to posprzedawajcie swoje auta...w koncu mieszkacie w centrum wiec nie jest wam potrzebne... najbardziej smieszy mnie to, ze mieszkam...rozwiń całość

      Zamknijcie wgl wjazd do wroclawia;) tacy ekologiczni jestescie to posprzedawajcie swoje auta...w koncu mieszkacie w centrum wiec nie jest wam potrzebne... najbardziej smieszy mnie to, ze mieszkam na szczepinie i nigdy nie mam problemow z parkowaniem..umowmy sie, ze wieszkosc osob zamieszkujacych to osiedle to starsze osoby ktore nie maja samochodow... mieszkalam w wielu miejscach we wroclawiu w dalszych czesciach i wszedzie mialam problem ze znalezieniem miejsca parkingowego, oprocz szczepina...wiec to jest tylko nabijanie kasy...a nie prawdziwy problemzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rozwiązanie

      Rysiek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Samochody z rejestracja DW zwolnić z opłat i tyle.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Porozmawiajmy o tym.

      to-ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Poszerzenie ok. Ale ja proponuje formę winiet dla samochodów z inną rejestracją niż DW. Nie chcesz winiety bo jesteś z innego miasta zamelduj się we Wrocku, płać tu podatki no i płać wysokie OC a...rozwiń całość

      Poszerzenie ok. Ale ja proponuje formę winiet dla samochodów z inną rejestracją niż DW. Nie chcesz winiety bo jesteś z innego miasta zamelduj się we Wrocku, płać tu podatki no i płać wysokie OC a nie grosze na wsi. Dlaczego Wrocław ma karać Wrocławiaków. Mieszkam tu 40 lat i mam być na równi z studentem który za 2-3 lata stąd wyjedzie ? Niech ludzie z urzędów myślą bo po to ich wybrali i po to mają głowę. No i ciekawy jestem gdzie pomysłodawcy tego pomysłu mieszkają ;)zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zakaz dojazdu do pracy dla urzędnikow

      koala (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      tylko komunikacją miejską - samochody poza śródmieściem

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wiec

      Wroclawdlaludzi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Mam nadzieję, że dupkiewicz wraz z tym swoich całym dworem platformusów i nowczesnowców odejdzie w otchłań i nigdy nie powróci. Ich buta przerasta wszystko i nadeń wszystko inne.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      yebunna lysa parówa z ramiszowa

      hmuwd (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      zrobimy moze sobie spotkankonko tam.dajemy na ramiszow tam moznavparkowac

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pierdu pierdu

      Antyantyanty (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      A może rozciągnąć aż do Ramiszowa? Ps a ile nas kosztują parkingi bezpłatne dla urzędasów?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zakaz całkowity

      franc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 8

      Całkowity zakaz parkowania na terenie miasta dla pojazdów z poza miasta.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      chyba dla Ciebie

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

      całkowity zakaz wyjeżdżania z miasta, żebyś się tu udusił. A na grilla nad wodę leć na własnych skrzydłach bo niby dlaczego masz tam parkować skoro tam nie mieszkasz?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zaraz, zaraz.

      Kata (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9

      Z parkomatów zebrano 11 mln zł, z czego miasto miało na czysto 6,5 mln zł. Na chodniki wydajemy 2 mln zł. A na Śląsk ile poszło w latach 2015-2016 ?

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama