Skoda Octavia RS i Scout. Więcej mocy i większa...

    Skoda Octavia RS i Scout. Więcej mocy i większa funkcjonalność

    Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Skoda Octavia RS i Scout. Więcej mocy i większa funkcjonalność
    1/8
    przejdź do galerii

    ©Skoda

    Na polski rynek weszła zmodernizowana Skoda Octavia. Jednocześnie auto jest już dostępne w odświeżonych wersjach RS i Scout. To propozycje dla wymagających użytkowników.
    Skrót RS, którego używa Skoda, pojawiło się już w 1974 roku. Wówczas dotyczyło tylko aut wyczynowych. Od 2000 roku oznaczenie RS stało się w Skodzie synonimem sportowych emocji. Octavia zajmuje tutaj specjalną pozycję. Pośród 200 tys. egzemplarzy modeli RS, aż połowa przypada na Octavię.

    Na początku roku model Octavia przeszedł modernizację. Tej samej kuracji poddano wersję RS, której wygląd jest jeszcze bardziej dynamiczny, niż wcześniejsza odmiana tego auta.
    Jeszcze większe wloty powietrza w przeprojektowanym zderzaku przykryto kratownicami o strukturze plastra miodu. Nowy pas przedni wzmocniono optycznie lampami o krystalicznej formie. Obok świateł dziennych, które tworzą paski LED w reflektorach głównych, przednie oświetlenie składa się czterech reflektorów wykonanych w technologii LED wyposażonych w funkcję adaptacyjnych świateł przednich AFS. Z tyłu charakterystycznym elementem stylizacji jest dyfuzor i ciągnące się nad nim przez całą szerokość nadwozia czerwone światło odblaskowe, które jest atrybutem Octavii RS. Oświetlenie tylnej partii karoserii również wykonano w technologii LED, łącznie podświetleniem tablicy rejestracyjnej.

    Skoda
    Wnętrze auta charakteryzuje sportowa czerń. Obok kombinacji tapicerki skórzanej i tkaniny pojawiła się także opcja wykończenia z alcantary. Wielofunkcyjną kierownicę obszyto perforowaną skórą. Standardowe wyposażenie obejmuje również oświetlenie dyskretnie podświetlające wewnętrzne klamki drzwi, aluminiowe pedały i progi drzwi z logo RS. Skoda Octavia RS wyróżnia się nie tylko stylizacją, ale również specjalną konstrukcją zawieszenia. Zostało ono utwardzone i obniżone o 15 mm. Rozstaw tylnych kół poszerzono o 30 mm, zaś sportowy układ hamulcowy wyposażono w zaciski pokryte czerwonym lakierem. Auto standardowo oferowane jest z obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy 18 cali, które opcjonalnie można zamówić w rozmiarze 19 cali.

    Wprowadzono również szereg nowoczesnych rozwiązań, m.in. progresywny układ prowadzenia oraz opcjonalny system Performance Mode Select z Performance Sound Generator. Charakter prowadzenia auta może być regulowany przez kierowcę poprzez adaptacyjne zawieszenie (Dynamic Chassis Control), które pozwala wybrać pomiędzy komfortowym, normalnym i sportowym profilem jazdy.  

    Octavia RS jest dostępna w trzech wersjach silnikowych. Benzynowy silnik 2.0 TSI generuje 230 KM i moment obrotowy o wartości 350 Nm dostępny od 1500 do 4600 obr./min. Standardowo silnik współpracuje z przekładnią manualną która może zostać opcjonalnie zastąpiona sześciostopniową automatyczną dwusprzęgłową skrzynią DSG. Od 0 do 100 km/h auto przyśpiesza w 6,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Dane fabryczne podają, że wynik zużycia paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,5 l/100 km. Silnik 2.0 TSI jest również dostępny w wersji o mocy 245 KM. Ta jednostka napędowa jest przeznaczona dla Octavii RS 245. W takim napędem auto rozpędza się do 100 km/h w 6,6 sekundy. Obok sześciobiegowej skrzyni ręcznej do wyboru jest automatyczna dwusprzęgłowa przekładnia DSG o siedmiu przełożeniach.

    Auto otrzymało też system stabilizacji toru jazdy ESC ze specjalnym sportowym trybem, który współpracuje z elektronicznie sterowanym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu VAQ. Ponadto w porównaniu z pozostałymi modelami w gamie Octavii, wersja RS 245 ma prześwit obniżony o 14 mm, zaś rozstaw kół tylnej osi jest o 38 mm szerszy niż u poprzednika. Standardowo montowane są czarne obręcze ze stopów metali lekkich o średnicy 19 cali. 

    Octavia RS będzie też dostępna z silnikiem wysokoprężnym. To czterocylindrowa jednostka TDI i pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, z maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm dostępnym od 1750 obr./min. Auto przyspiesza do 100 km/h w 7,9 sekundy. Obok opcji ze skrzynią DSG, Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest również z napędem na obie osie. Benzynowe wersje Skody Octavii RS występują w odmianach limuzyna i kombi. Natomiast tylko w tej ostatniej wersji dostępna jest Octavia Scout. To uterenowiona wariacja czeskiego kompaktu, w którym prześwit zwiększono o 30 mm w porównaniu do zwykłej Octavii kombi.

    Auto wyróżnia się także stylizacją nadwozia, m.in. wyraziściej zarysowaną maską, nowym przodem z szerszym grillem i dodatkowymi reflektorami o krystalicznej formie. Podobnie jak w RS światła wykonano w pełni w technologii LED, a dodatkowo zmodyfikowano reflektory przeciwmgielne oraz lampy tylne. Częścią standardowego wyposażenia jest pakiet na bezdroża, w skład którego wchodzą m.in. plastikowe osłony podwozia, przewodów hamulcowych oraz paliwowych.

    Auto występuje z układem napędu 4x4 w trzech wersjach silnikowych. Wysokoprężna jednostka napędowa 2.0 TDI jest dostępna w dwóch zakresach mocy - 150 KM i 184 KM. W tej pierwszej odmianie auto przyspiesza do 100 km/h w 9,1 s, prędkość maksymalna wynosi 207 km/h, a średnie zużycie paliwa to 5 l/100 km. Z mocniejszym silnikiem Diesla auto ma przyspieszenie do 100 km/h w 7,8 s, zaś średnie zużycie paliwa to 5,1 l/100. Jedyny silnik benzynowy w Octavii Scout to jednostka 1.8 TSI o mocy 180 KM. Z tą jednostką auto osiąga prędkość maksymalną 216 km/h, przyspieszenie do 100 km/h trwa 7,8 s, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,8 l/100 km.

    System napędu na cztery koła został wyposażony elektronicznie sterowane, hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe. Ponadto przednia i tylna oś Octavii Scout wyposażono w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDL). Układ trakcji ma także funkcję Off Road, która w opcji może zostać wyposażona w Driving Mode Select (opcja). Zadaniem tego trybu jest kontrolowanie prędkości podczas zjazdów ze stromizn z użyciem hamulców. Octavia Scout nadaje się nie tylko na bezdroża. Auto może również holować przyczepę o masie nawet dwóch ton, co zwiększa jej zastosowanie.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama