Skoda Karoq, czyli elektronika w służbie kierowcy

    Skoda Karoq, czyli elektronika w służbie kierowcy

    Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Skoda Karoq, czyli elektronika w służbie kierowcy
    1/7
    przejdź do galerii

    ©Skoda

    Popularność samochodów z segmentu SUV nie maleje. Jednym z najnowszych modeli na tym rynku jest Skoda Karoq. Auto jest przykładem, szerokiego wykorzystania elektroniki w wyposażeniu wspierającym kierowcę i ułatwiających codzienną eksploatację.
    Skoda Karoq występuje m.in. z układem napędu 4x4, który jest sterowany elektronicznie. Skoda dowiodła już niejedną konstrukcją, że samochody tej marki wyposażone w napęd na wszystkie cztery koła zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i przyjemność z jazdy. Głównym elementem napędu 4x4 jest elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, wpływające na odpowiedni rozdział momentu obrotowego na wszystkie koła.


    Podczas normalnej jazdy, np. w mieście lub na suchej, twardej nawierzchni, 96 proc. momentu obrotowego z silnika trafia na oś przednią. Gdy jedno z kół wpadnie w poślizg, drugie z nich natychmiast otrzymuje większy moment obrotowy. W razie potrzeby sprzęgło wielopłytkowe może przekazać do 90 proc. momentu na oś tylną. Natomiast w połączeniu z różnymi systemami i funkcjami samochodu nawet 85 proc. momentu obrotowego może zostać przeniesione tylko na jedno z kół. W ten sposób kierowca ma szansę wydostać z zaspy lub błota.

    Rozwój elektroniki pozwolił obudować ten rodzaj napędu w różne dodatkowe tryby jazdy, np. off-road. Ten tryb działa w zakresie prędkości od 0 do 30 km/h. Jego zadaniem jest polepszenie trakcji auta podczas jazdy w trudnych warunkach terenowych.

    Tryb off-road aktywuje kierowca dotykowo na centralnym wyświetlaczu na środkowej konsoli. Po jego włączeniu zmienia się charakterystyka pracy układów elektronicznych, silnika i skrzyni biegów oraz reakcja na pedał gazu. Jeśli silnik zgaśnie na mniej niż 30 sekund, po jego ponownym uruchomieniu funkcja pozostaje aktywna. Tryb ten m.in. ułatwia ruszanie pod górę na wzniesieniu.

    Przydaje się również podczas zjazdu automatycznie utrzymując stałą prędkość samochodu. Jak informuje producent, funkcja działa przy nachyleniu zbocza większym niż 10 proc. Kierowca nie musi wtedy kontrolować zjazdy hamulcami, może skupić się tylko na obserwacji terenu przed pojazdem.

    Na ekranie dotykowym można też wyświetlić przydatne informacje jazdy off-road. Kierowca otrzymuje dane o kącie natarcia, czyli parametr informujący o zdolności auta do pokonywania przeszkód, a także informację o azymucie i aktualnej wysokości nad poziomem morza. W modelu Karoq zastosowano także inne elektroniczne rozwiązania, które do tej pory nie były stosowane w żadnej Skodzie. To np. programowalny cyfrowy zestaw wskaźników. Informacje wyświetlane przed oczyma kierowcy można ustawić według jego indywidualnych życzeń.

    W aucie znalazły się np. modułowe urządzenia infotainment drugiej generacji wyposażone w pojemnościowy ekran dotykowy o szerokich możliwościach wykorzystania. Np. w z nawigacją Columbus system może być wyposażony w moduł LTE, który pozwala na najszybsze połączenie z internetem.

    Dostęp do internetu wykorzystują mobilne usługi online systemu Skoda Connect. Funkcje Infotainment Online przedstawiają informacje i służą do nawigacji. Dzięki nim można korzystać z map oraz takich informacji, jak np. aktualne natężenie ruchu. Z kolei funkcje Care Connect umożliwiają uzyskanie pomocy w razie wypadku czy awarii. W przypadku usterki technicznej wystarczy nacisnąć przycisk znajdujący się w okolicy lusterka wstecznego i poinformować Assistance Skody o problemach, zaś pojazd automatycznie wyśle informację o aktualnej lokalizacji samochodu oraz jego stanie technicznym. W przypadku wypadku, kiedy pasażerowie nie są w stanie wezwać służb ratowniczych, samochód sam wezwie pomoc.

    Pozostałe funkcje online są dostępne jako aplikacja Skoda Connect w smartfonie. Za jej pomocą można np. zdalnie sprawdzić i odszukać auto oraz skonfigurować dostępne funkcje. Można też połączyć smartfon z samochodem. Menu auta pozwala na korzystanie z systemów Android Auto, Apple CarPlay i MirrorLink. Ponadto telefon można ładować bezprzewodowo za pośrednictwem PhoneBoxa.

    W modelu Karoq znalazło się też wiele systemów wsparcia kierowcy, np. wspomaganie parkowania, asystent pasa ruchu Lane Assist, czy wspomaganie jazdy w korku - Traffic Jam Assist. To połączenie funkcji Lane Assist z działaniem aktywnego tempomatu. Przy prędkościach do 60 km/h system potrafi całkowicie przejąć od kierowcy prowadzenie podczas powolnej jazdy się na zakorkowanej drodze. Czyli auto samo pilnuje odstępu od poprzedzającego pojazdu, dzięki czemu kierowca jest odciążony do stałego kontrolowania sytuacji na drodze.

    Większe bezpieczeństwo jazdy zapewniają m.in. funkcje wykrywania pojazdów w martwej strefie Blind Spot Detect, nadzór odstępu od poprzedzającego pojazdu Front Assist z ochroną pieszych oraz nadzór aktywności kierowcy Emergency Assist. W wyposażeniu auta znajdziemy tez takie wyposażenie, jak m.in. system hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia pieszych przed pojazdem Pedestrian Monitor, hamulec antykolizyjny Mulicollision Brake, czy funkcję automatycznego hamowania podczas manewru cofania Manoeuvre Assist. Te dwie ostatnie funkcje są przydatne nie tylko podczas jazdy po szosie czy w mieście, ale także w trakcie pokonywania trudnego terenu.

    Skoda Karoq jest przykładem auta, którego wyposażenie jeszcze do niedawna było zarezerwowane dla samochodów z wyższej klasy, a co za tym idzie drogich i mniej dostępnych. Obecnie zaawansowana technologia jest dostępna także dla szerokiej grupy nabywców.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY