Akumulator zimą. To trzeba wiedzieć

    Akumulator zimą. To trzeba wiedzieć

    (ip)

    Aktualizacja:

    Akumulator zimą. To trzeba wiedzieć
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Archiwum

    Większość kierowców nie zastanawia się w jakim stanie jest akumulator, dopóki nie pojawi się problem z rozruchem, a to zdarza się częściej w trakcie zimnych i deszczowych dni szczególnie w okresie zimowym.
    26 proc. polskich kierowców posiada akumulator w samochodzie w słabej kondycji i 20 proc. z nich nadaje się do wymiany, gdyż może prowadzić do awarii lub gorszego działania pojazdu – wynika z badania Johnson Controls, największego na świecie producenta akumulatorów samochodowych, który we współpracy z partnerami przetestował ponad 67 000 pojazdów w Europie, w tym w Polsce.

    Skrajne temperatury, nieregularne użytkowanie, krótkie trasy i wiek pojazdu wpływają na moc rozruchową akumulatora. Adam Potępa, specjalista w zakresie akumulatorów Johnson Controls w Polsce poniżej przedstawia cztery główne przyczyny awarii akumulatora oraz sposoby na to, by im zapobiec.

    Ekstremalne temperatury

    Akumulator może tracić moc na skutek skrajnych temperatur. Niestety problem ten często kierowcy zauważają, dopiero gdy jest już za późno. Aby temu zapobiec, należy w miarę możliwości unikać parkowania samochodu na słońcu i przeprowadzać okresowe badania techniczne na stacjach kontroli pojazdów. Do ewentualnej wymiany niesprawnego akumulatora niezbędne są odpowiednie narzędzia i wiedza, ponieważ jest on połączony z innymi elementami instalacji elektrycznej samochodu.

    Uszkodzenie obwodu elektrycznego między akumulatorem i komputerem pojazdu może skutkować utratą danych układu sterowania i systemów multimedialnych. W takiej sytuacji konieczne może okazać się ponowne zaprogramowanie radia lub innych podzespołów sterowanych ze strony komputera pokładowego.

    Nieregularne użytkowanie

    Wielu kierowców błędnie zakłada, że samochód nie pobiera prądu, gdy nie jest użytkowany. Niektóre układy, jak np. alarm, zamek, elektronicznego systemu identyfikacji kierowcy, system bez kluczykowy, czy nawigacja pobierają prąd nawet wtedy, kiedy kierowca nie korzysta z pojazdu, co prowadzi do rozładowywania akumulatora. Po kilku tygodniach przerwy w użytkowaniu samochodu kierowca może mieć więc problem z jego uruchomieniem, zwłaszcza gdy jest zimno albo mamy stary akumulator. Ewentualnym problemom z uruchomieniem pojazdu można zapobiec prowadząc samochód raz w tygodniu przez przynajmniej 15 minut.

    Krótkie trasy

    W samochodach użytkowanych na krótkich trasach niemożliwe jest pełne naładowanie akumulatora. W zimie należy dodatkowo liczyć się z intensywniejszym zużyciem energii, np. przez podgrzewane tylne szyby albo podgrzewane siedzenia. Warto zatem raz w miesiącu wybrać się w dłuższą trasę, aby akumulator mógł się naładować dzięki energii za alternatora.

    Wiek pojazdu

    Im starszy pojazd, tym słabsza moc akumulatora. Dzieje się tak na skutek korozji i zasiarczenia, które zaburzają prawidłowe ładowanie. Kierowcy powinni regularnie sprawdzać jego sprawność i stan naładowania.

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      aku

      gierson (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Polecam sobie wydrukować i powiesić w garażu:
      http://spoti.pl/dokument/11308/przygotuj-akumulator-do-zimy
      Styczeń ma być zimny i dopiero zacznie się prawdziwa akumulatorowa apokalipsa.

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama