Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mój Reporter: Co tak piszczy w tramwajach Plus?

Weronika Skupin
fot. Paweł Relikowski
Dlaczego w Skodzie 19T słychać ciągle taki przeszywający pisk? Czy ten elektryczny silnik musi działać tak głośno? W starych Konstalach jest ciszej niż w nowoczesnej Skodzie. Dlaczego tak jest? - pyta nasz Czytelnik Marek Kąsek. Odpowiedzi szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

- Dźwięk, o który pyta pasażer dochodzi z układów elektronicznych o wysokich częstotliwościach działania, które odpowiadają za układ sterujący tramwajem. To są np. falowniki, które zamieniają prąd stały na prąd zmienny - móówi Janusz Krzeszowski z MPK. - Ten dźwięk słychać, gdy tramwaj się rozpędza, a ucisza gdy tramwaj jedzie na wybiegu (można to porównać do jazdy na luzie autem)

Krzeszowski tłumaczy, nie wszystkie irytujące piski muszą pochodzić z silnika. - Większość tramwajów, nawet nowych, wydaje rożne dźwięki - głośniejsze lub bardziej ciche. Zależy to od technologii wykonania układów elektrycznych, każdy producent ma swoje technologie. W przypadku Skód 19T nie są to dźwięki silnika, przegubów, czy hamulców tak jak nieraz się sugeruje - twierdzi Krzeszowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska