Spis treści
- Wielkie sadzenie na Alei Wielkiej Wyspy. Tysiące nowych roślin we Wrocławiu
- Są krzewy i drzewa. Wszystko pod okiem specjalisty
- Aleja Wielkiej Wyspy we Wrocławiu. Co jeszcze dzieje się na placu budowy?
- Aleja Wielkiej Wyspy. Otwarcie w grudniu, ale to jeszcze nie koniec inwestycji
- Tak biegnie Aleja Wielkiej Wyspy. Opis trasy i mapa
Wielkie sadzenie na Alei Wielkiej Wyspy. Tysiące nowych roślin we Wrocławiu
Na terenie inwestycji docelowo pojawi się kilkadziesiąt tysięcy nowych krzewów. To właśnie od nich rozpoczęły się prace związane z roślinnością. Wykonawca przy ul. Krakowskiej sadzi teraz trzy rodzaje tawuł: tawułę szarą, tawułę japońską odmianę "Anthony Waterer" oraz tawułę japońską odmianę "Golden Princess".
To nie wszystko, bo trasę przyozdobią jeszcze m.in. róże, ligustr pospolity, różne odmiany śnieguliczki, jaśminowiec wonny czy dereń rozłogowy. Przy ekranach przyrodniczych zasadzone zostaną pnącza:
- wiciokrzew,
- chmiel,
- bluszcz.
Obok zbiornika retencyjnego przy kładce Siedleckiej rosnąć będzie trzcina, tatarak, turzyca, śmiałek darniowy i trojeście. A na wysokości ul. Krakowskiej będzie kwietna łąka. Ma być kolorowo i różnorodnie.
Są krzewy i drzewa. Wszystko pod okiem specjalisty
Wśród nowych roślin posadzonych zostanie ponad 850 drzew, które rosnąć będą głównie na terenie Wielkiej Wyspy. Tam, przez prof. Monikę Ziemiańską z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stworzony zostanie m.in. szpaler lipowy z trzech rodzajów lip: szerokolistnej, srebrnej i drobnolistnej. Prof. Ziemiańska będzie nadzorowała wykonawcę, czy nie popełnia błędów w sadzeniu oraz sprawowała nadzór pielęgnacyjny. Drzewa pojawią się również przy ul. Krakowskiej i między mostami. Sadzonki będą niemiecko-polskie: część drzew przyjedzie ze szkółki z Puław, a część z Niemiec. Pierwsze zostaną usadowione w ziemi w listopadzie.
Aleja Wielkiej Wyspy we Wrocławiu. Co jeszcze dzieje się na placu budowy?
To nie koniec nowości na Alei Wielkiej Wyspy. Ostatnio na i między mostami Olimpijskim (most nad Odrą) oraz Wilczy Kąt (most nad Oławą) pojawiły się ekrany przyrodnicze. Służyć mają ochronie migrujących w tym rejonie nietoperzy. Dzięki ekranom, ssaki te nie będą wpadały pod auta, tylko latały nad nimi. Dodatkowo, w lesie Rakowieckim dla nietoperzy zainstalowane zostaną budki lęgowe.
- To niejedyny tego typu zabieg na Alei Wielkiej Wyspy. W pobliżu szpaleru z lip, pod drogą wybudowaliśmy trzy tunele dla ropuch. Ropuchy migrują od strony parku Szczytnickiego i ul. Kosiby do stawu przy ul. Kazimierskiej – wyjaśnia Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Oprócz przyrody, prace koncentrują się na odcinku między ul. Olszewskiego i mostem Olimpijskim. Jezdnia jest gotowa, ale nadal trwają tam prace brukarskie. Gdy tylko pogoda pozwoli, wykonawca będzie układał na tym odcinku drogi rowerowe. Zostaną wybudowane także przy węźle na ul. Krakowskiej.
Aleja Wielkiej Wyspy. Otwarcie w grudniu, ale to jeszcze nie koniec inwestycji
Przejezdność Alei Wielkiej Wyspy dla mieszkańców w grudniu 2023 r. nie oznacza, że drogowcy na jej terenie nie będą już pracowali. Na 2024 r. zaplanowano jeszcze wiele prac wykończeniowych, w tym dokończenie sadzenia roślin. Pełne zakończenie inwestycji może nastąpić nawet za rok, jesienią 2024 r.
Przed grudniowym otwarciem Alei Wielkiej Wyspy, ma zostać uruchomione skrzyżowanie ul. Mickiewicza i al. Paderewskiego, na które zostanie przekierowany ruch z tymczasowego bajpasa na wysokości ul. 8 Maja. Bajpas zostanie zlikwidowany, a na jego terenie wykonawca odbuduje parking, drogę rowerową, chodnik oraz przebuduje sieci. Możliwe, że kierowcy skorzystają ze skrzyżowania w listopadzie.
Tak biegnie Aleja Wielkiej Wyspy. Opis trasy i mapa
Przypomnijmy, że Aleja Wielkiej Wyspy jest jedną z najpotężniejszych inwestycji drogowych w historii Wrocławia. Trasa z dwoma mostami połączy ul. Krakowską i al. Armii Krajowej na Krzykach z ul. Adama Mickiewicza na Sępolnie. Ma 3,4 km długości. Prowadzi od węzła na al. Armii Krajowej, nad nowym śladem ul. Wilczej, rzeką Oławą, wiaduktem nad ul. Międzyrzecką, rzeką Odrą, krzyżuje się z ul. Olszewskiego, Dembowskiego i kończy na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza z al. Paderewskiego (Sępolno). Generalnym wykonawcą inwestycji, w całości finansowanej z budżetu miasta, jest konsorcjum Banimex. Jej koszt wycenia się na ponad 234 mln zł.
Zobaczcie, co teraz dzieje się na Alei Wielkiej Wyspy:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?