MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miasto przejmie grunty PKP? To aż 775 hektarów

Marcin Kaźmierczak
Wyrok NSA może sprawić, że miasto sięgnie m.in. po Dworzec Świebodzki, albo po tereny, które go otaczają
Wyrok NSA może sprawić, że miasto sięgnie m.in. po Dworzec Świebodzki, albo po tereny, które go otaczają Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego otwiera furtkę, by samorządy sięgnęły po kolejowe grunty. Wrocław nie mówi „nie”.

Spora część gruntów kolejowych może wkrótce stać się własnością gmin. Tak przynajmniej wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Powodem jest bałagan prawny. W 1960 r. uchylono rozporządzenie Prezydenta RP z 24 września 1926 r., które przyznawało PKP zarząd nad nieruchomościami należącymi do Skarbu Państwa, m.in. dworcami i torami. Dotychczas nie wprowadzono żadnego przepisu, który by je zastąpił.

Jak informuje Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP, w ostatnich latach spółka uwłaszczyła się na 90 procentach kolejowych gruntów. We Wrocławiu to m.in. dwa największe kolejowe obszary: Dworzec Główny wraz z terenami wzdłuż ul. Krakowskiej oraz Dworzec Świebodzki z terenami od pl. Orląt Lwowskich aż po wiadukt linii kolejowej Wrocław - Poznań

Decyzja NSA może być jednak podstawą do podważania decyzji uwłaszczeniowych, które w ostatnich latach wydawali wojewodowie. Czy wrocławski magistrat, postara się to wykorzystać?

- Wyrok pojawił się niedawno. Dopiero go analizujemy - mówi Maja Berny z biura prasowego magistratu.

Gra może być jednak warta świeczki. PKP we Wrocławiu posiada bowiem grunty o łącznej powierzchni 775 hektarów.

Niezadowoleni z wyroku NSA (z 27 lutego) są przedstawiciele PKP oraz Ministerstwa Budownictwa i Infrastruktury. Jak jednak podkreślają, wyrok nie stanowi źródła prawa. Może być jednak precedensem i wskazówką, którą będą kierować się kolejne sądy administracyjne

- W praktyce może utrudnić wydawanie pozytywnych dla PKP oraz zrozumiałych społecznie i gospodarczo rozstrzygnięć - mówi Szymon Huptyś, rzecznik MBiI.

Nad regulacją tej luki prawnej pracuje ministerstwo.

- Aby ochronić grunty kolejowe, zwłaszcza w kontekście przeprowadzanych inwestycji, jeszcze przed podjęciem przez NSA uchwały rozpoczęliśmy prace nad przygotowaniem odpowiednich przepisów w zakresie komunalizacji tych gruntów - twierdzi Huptyś.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska