Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY 16 maja 2016. O co pytają na ustnym polskim (PRZECIEKI, TEMATY)

Redakcja
MATURA 2016 - trwa ustny język polski. Maturzyści już przez tydzień zmagają się z tematami z polskiego. Jakie pytania, obrazy, zadania, teksty pojawiają się na ustnej maturze z polskiego? Na bieżąco publikujemy tematy i obrazy, które pojawiają się na języku polskim ustnym. Tutaj znajdziecie wszystkie pytania, które do tej pory padły na maturze z polskiego.

MATURA 2016 JĘZYK POLSKI USTNY - PYTANIA, ZADANIA, TEMATY, OBRAZY, TEKSTY - CO BYŁO? CO POJAWIŁO SIĘ NA USTNYM POLSKIM 16.05.2016 r.?

W jakim celu twórcy przedstawiają postaci historyczne w dziełach? Jak artyści ukazują stany psychiczne? Jak artyści wyrażają tradycje mitologiczne, fragment wiersza Zbigniewa Herberta "Stary Prometeusz" - to przykładowe tematy, które pojawiły się do tej pory na ustnej maturze z języka polskiego. Co jeszcze było? Jakie pytania pojawiły się na ustnym polskim?

ODŚWIEŻAJCIE STRONĘ CO JAKIŚ CZAS. TEMATY UZUPEŁNIAMY NA BIEŻĄCO.
Wpisujcie w komentarze swoje pytania i tematy! Pochwalcie się, jak Wam poszło!

MATURA USTNA Z POLSKIEGO - TEMATY Z 16 MAJA 2016

  • Omów obraz ojców w tekstach kultury na podstawie fragmentu "Sklepów cynamonowych" Brunona Schulza (temat 1)

  • Refleksja nad sytuacją człowieka we współczesnym świecie. Odwołanie do "Fotografii tłumu" Wisławy Szymborskiej (temat zapamiętany również jako 1)
    Na fotografii tłumu
    moja głowa siódma z kraja,
    a może czwarta na lewo
    albo dwudziesta od dołu;
    moja głowa nie wiem która,
    już nie jedna nie jedyna,
    już podobna do podobnych,
    ni to kobieca ni męska;
    znaki, które mi daje,
    to znaki szczególne żadne;
    może widzi ją Duch Czasu
    ale się jej nie przyląda;
    moja głowa statystyczna,
    co spożywa stal i kable
    najspokojniej, najglobalniej;
    bez wstydu, że jakakolwiek,
    bez rozpaczy, że wymienna;
    jakbym wcale jej nie miała
    po swojemu i z osobna;
    jakby cmentarz odkopano
    pełen bezimiennych czaszek
    o niezłej zachowalności
    pomimo umieralności;
    jakby ona już tam była,
    moja głowa wszelka, cudza;
    gdzie, jeżeli coś wspomina,
    to chyba przeszłość głęboką.

  • W jaki sposób autorzy przedstawiają obraz władcy + obraz Stanisława Augusta Poniatowskiego autorstwa Marcello Bacciarellego (pytanie 4)

  • Czym język mówiony różni się od pisanego? Odpowiedz, odwołując się do tekstu Edwarda Łuczyńskiego i Jolanty Maćkiewicz, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych (temat 2/część uczniów mówi, że nr 5)

  • Jak ukazany jest paraboliczny charakter w tekstach kultury. Odwołanie do wiersza "Przypowieść" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. (temat 3)
    Pan Bóg uśmiechnął się i wtedy powstała ziemia,
    podobna do jabłka złotego i do zwierciadła przemian.
    Po niej powoli się sączą zwierząt dojrzałe krople
    wstępując z wód w powietrza - drgające srebrem - stopnie.
    A śpiew najcichszego z ptaków zamienia się w miękki obłok
    i wtedy powstają chmury do ziemi i gwiazd podobne.
    Więc knieje do mórz przychodzą i kładą włosy na wodę
    i wtedy fale się barwią na kolor dojrzałej jagody.
    Światło przenika do ziemi, a ziemia blask przygarnia;
    bory wrastają w powietrze, powietrze od lasów - czarne.
    Zwierzęta wnikają w korę, a kora porasta życie
    i niewidzialne, w przestrzeni, wiruje ziemi odbicie.
    Wtedy są wszystkie kolory, każdy od innych różny,
    które są wszystkie te same pod szklaną kopułą próżni.
    I zafrasował się Bóg, że sam swych dzieł nie ogarnie,
    więc cisza złożyła się w fałdy, a światło stało się czarne
    i z ciężkich kowadeł gór rosły łodygi ogniste,
    a gromy w wysiłku kuły, zmarszczone w groźnym namyśle,
    aż się wykrzesał z kuźni pod niebo od huku białe
    z chmur i ziemi ulany - człowiek ciemny i mały.
    Teraz uśmiechnął się Bóg i we śnie znużony oniemiał,
    i do dziś błądzi wśród grozy człowiek ciemny jak ziemia.

  • Język mówiony czy pisany. Komunikacja ustna czy pisemna? Która forma jest lepsza do wyrażania emocji? Odpowiedz, odwołując się do tekstu Edwarda Łuczyńskiego i Jolanty Maćkiewicz, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych (temat 2/część uczniów mówi, że nr 5)

  • Omów obraz ojców w tekstach kultury na podstawie fragmentu "Sklepów cynamonowych" Brunona Schulza (zadanie 6, zgłoszony również jako nr 1)

  • Obrazy dworków szlacheckich. Jak artyści przedstawiają dwory szlacheckie w swoich dziełach. Jak obrazują związane z nimi wydarzenia (temat 7)

  • Jak artyści przedstawiają przywiązanie do ojczyzny? Na podstawie utworu "Nie pytaj mnie o Polskę" (Obywatel GC). Odwołaj się do innych tekstów kultury (temat 8)

    VIDEO https://www.youtube.com/embed/zb9Obfsfhrw

  • Jak artyści interpretują zachowania międzyludzkie. Na podstawie wskazanego muralu Banksy'ego i wybranych utworów literackich (temat 9)

  • Obraz żony (podawane również jako temat 9)

  • Jak w języku wyrażane jest tabu? Odwołaj się do tekstów kultury i swoich doświadczeń (zadanie 10)

  • Czy istnieją wartości większe niż osobiste szczęście i ludzkie życie? Odwołanie do utworu "Nocny lot" Antoine de Saint-Exupéry (temat 11)

  • Motyw vanitas - w jaki sposób przedstawiany jest w tekstach kultury (temat 12)

  • Omów kompetencje komunikacyjne i kompetencje językowe. Jaką rolę odgrywają w życiu człowieka (temat 13)

  • (temat 14)

  • W jaki sposób artyści przedstawiają walkę w obronie ojczyzny na podstawie Artura Grottgera, "Bitwa" i innych tekstów kultury (temat 15)

CZYTAJ DALEJ KOLEJNE PYTANIA I TEMATY NA NASTĘPNEJ STRONIE

  • Archaizacja w tekstach literackich (pytanie 16)

  • Zasady dobrego wychowania na podstawie "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza i innych tekstów kultury (temat 17)

  • Motyw maski. Odniesienie do zdjęcia ilustrującego twarz kobiety z pomalowaną twarzą (temat 18)

  • Motyw świata jako teatru w literaturze. Odwołanie do wiersza Wisławy Szymborskiej i dwóch tekstów kultury (temat 19)

  • W jaki sposób i dlaczego bohaterowie walczą ze złem? Odwołanie do obrazu, na którym widnieje rycerz (temat 20)

  • Elementy satyry i pamfletu politycznego. Odwołanie do III części "Dziadów" Adama Mickiewicza (temat 21, uczniowie podają go też jako temat 23)

  • Z czego wynikają nieporozumienia językowe. Odwołanie do "Na wieży Babel" Wisławy Szymborskiej, do wybranego tekstu kultury i modelu aktu językowego (temat 21)
    - Która godzina? - Tak, jestem szczęśliwa,
    i brak mi tylko dzwoneczka u szyi,
    który by brzęczał nad Tobą, gdy śpisz.
    - Więc nie słyszałaś burzy? Murem targnął wiatr,
    wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą
    na skrzypiących zawiasach. - Jak to, zapomniałeś?
    Miałam na sobie zwykłą szarą suknię
    spinaną na ramieniu. - I natychmiast potem
    niebo pękło w stubłysku. - Jakże mogłam wejść,
    przecież nie byłeś sam. - Ujrzałem nagle
    kolory sprzed istnienia wzroku. - Szkoda,
    że nie możesz mi przyrzec. - Masz słuszność,
    widocznie to był sen. - Dlaczego kłamiesz,
    dlaczego mówisz do mnie jej imieniem,
    kochasz ją jeszcze? - O tak, chciałbym,
    żebyś została ze mną. - Nie mam żalu,
    powinnam była domyślić się tego.
    - Wciąż myślisz o nim? - Ależ ja nie płaczę.
    - I to juź wszystko? - Nikogo jak ciebie.
    - Przynajmniej jesteś szczera. - Bądź spokojny,
    wyjadę z tego miasta. - Bądź spokojna,
    odejdę stąd. - Masz takie piękne ręce.
    - To stare dzieje, ostrze przeszło
    nie naruszając kości. - Nie ma za co,
    mój drogi, nie ma za co. - Nie wiem
    i nie chcę wiedzieć, która to godzina.

  • Motyw marzeń. Odwołanie do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa, całego utworu i innego tekstu kultury (temat 22)

  • Elementy satyry i pamfletu politycznego. Odwołanie do III części "Dziadów" Adama Mickiewicza (temat 23)

  • Jakie emocje wywołuje krajobraz w oparciu o ilustrację Tatr wysokich i teksty literackie również zapamiętane jako (temat 23)

  • Jak autorzy przedstawiają problemy i różnice społeczne? W oparciu o "Granicę" Zofii Nałkowskiej (temat 24)

  • Jaką rolę i funkcję pełnią mity w literaturze. Odwołanie do rzeźby "Zwierciadło Ikara" i innych tekstów literackich (temat 25)

  • W jaki sposób można wzmocnić perswazyjność tekstu? Jak perswazja wpływa na komunikację? Odwołanie do "Kazań sejmowych" Piotra Skargi, do tekstu kultury i doświadczeń z życia codziennego (temat 26)

  • Rola erystyki w literaturze na podstawie tekstów literackich i własnych doświadczeń (uczniowie wskazali jako temat 27)

  • Motyw fantastyki. Jak na bohatera wpływa spotkanie z postacią fantastyczną? (temat 28)

  • Motyw wartości. Jak przedstawiane są wartości. Odwołanie do tekstu Jadwigi Puzyniny, własnych doświadczeń i tekstu kultury (temat 29)

  • Motyw szczęścia. Co i dlaczego może nas uszczęśliwić? Odwołanie do załączonego zdjęcia i wybranego tekstu literackiego (pytanie 32).

    Tematy, które się pojawiły, ale uczniowie nie pamiętają ich numerów:

  • Obrazy dworków szlacheckich

  • Jakie refleksje snują twórcy na temat samotności? Na podstawie obrazu "Pokój w Brooklynie". Odwołać się do tekstów literackich

  • Motyw przyjaźni w tekstach kultury

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska