MATURA 2016 JĘZYK POLSKI USTNY - PYTANIA, ZADANIA, TEMATY, OBRAZY, TEKSTY - CO BYŁO? CO POJAWIŁO SIĘ NA USTNYM POLSKIM 16.05.2016 r.?
W jakim celu twórcy przedstawiają postaci historyczne w dziełach? Jak artyści ukazują stany psychiczne? Jak artyści wyrażają tradycje mitologiczne, fragment wiersza Zbigniewa Herberta "Stary Prometeusz" - to przykładowe tematy, które pojawiły się do tej pory na ustnej maturze z języka polskiego. Co jeszcze było? Jakie pytania pojawiły się na ustnym polskim?
ODŚWIEŻAJCIE STRONĘ CO JAKIŚ CZAS. TEMATY UZUPEŁNIAMY NA BIEŻĄCO.
Wpisujcie w komentarze swoje pytania i tematy! Pochwalcie się, jak Wam poszło!
MATURA USTNA Z POLSKIEGO - TEMATY Z 16 MAJA 2016
Omów obraz ojców w tekstach kultury na podstawie fragmentu "Sklepów cynamonowych" Brunona Schulza (temat 1)
Refleksja nad sytuacją człowieka we współczesnym świecie. Odwołanie do "Fotografii tłumu" Wisławy Szymborskiej (temat zapamiętany również jako 1)
Na fotografii tłumu
moja głowa siódma z kraja,
a może czwarta na lewo
albo dwudziesta od dołu;
moja głowa nie wiem która,
już nie jedna nie jedyna,
już podobna do podobnych,
ni to kobieca ni męska;
znaki, które mi daje,
to znaki szczególne żadne;
może widzi ją Duch Czasu
ale się jej nie przyląda;
moja głowa statystyczna,
co spożywa stal i kable
najspokojniej, najglobalniej;
bez wstydu, że jakakolwiek,
bez rozpaczy, że wymienna;
jakbym wcale jej nie miała
po swojemu i z osobna;
jakby cmentarz odkopano
pełen bezimiennych czaszek
o niezłej zachowalności
pomimo umieralności;
jakby ona już tam była,
moja głowa wszelka, cudza;
gdzie, jeżeli coś wspomina,
to chyba przeszłość głęboką.W jaki sposób autorzy przedstawiają obraz władcy + obraz Stanisława Augusta Poniatowskiego autorstwa Marcello Bacciarellego (pytanie 4)
Czym język mówiony różni się od pisanego? Odpowiedz, odwołując się do tekstu Edwarda Łuczyńskiego i Jolanty Maćkiewicz, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych (temat 2/część uczniów mówi, że nr 5)
Jak ukazany jest paraboliczny charakter w tekstach kultury. Odwołanie do wiersza "Przypowieść" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. (temat 3)
Pan Bóg uśmiechnął się i wtedy powstała ziemia,
podobna do jabłka złotego i do zwierciadła przemian.
Po niej powoli się sączą zwierząt dojrzałe krople
wstępując z wód w powietrza - drgające srebrem - stopnie.
A śpiew najcichszego z ptaków zamienia się w miękki obłok
i wtedy powstają chmury do ziemi i gwiazd podobne.
Więc knieje do mórz przychodzą i kładą włosy na wodę
i wtedy fale się barwią na kolor dojrzałej jagody.
Światło przenika do ziemi, a ziemia blask przygarnia;
bory wrastają w powietrze, powietrze od lasów - czarne.
Zwierzęta wnikają w korę, a kora porasta życie
i niewidzialne, w przestrzeni, wiruje ziemi odbicie.
Wtedy są wszystkie kolory, każdy od innych różny,
które są wszystkie te same pod szklaną kopułą próżni.
I zafrasował się Bóg, że sam swych dzieł nie ogarnie,
więc cisza złożyła się w fałdy, a światło stało się czarne
i z ciężkich kowadeł gór rosły łodygi ogniste,
a gromy w wysiłku kuły, zmarszczone w groźnym namyśle,
aż się wykrzesał z kuźni pod niebo od huku białe
z chmur i ziemi ulany - człowiek ciemny i mały.
Teraz uśmiechnął się Bóg i we śnie znużony oniemiał,
i do dziś błądzi wśród grozy człowiek ciemny jak ziemia.Język mówiony czy pisany. Komunikacja ustna czy pisemna? Która forma jest lepsza do wyrażania emocji? Odpowiedz, odwołując się do tekstu Edwarda Łuczyńskiego i Jolanty Maćkiewicz, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych (temat 2/część uczniów mówi, że nr 5)
Omów obraz ojców w tekstach kultury na podstawie fragmentu "Sklepów cynamonowych" Brunona Schulza (zadanie 6, zgłoszony również jako nr 1)
Obrazy dworków szlacheckich. Jak artyści przedstawiają dwory szlacheckie w swoich dziełach. Jak obrazują związane z nimi wydarzenia (temat 7)
Jak artyści przedstawiają przywiązanie do ojczyzny? Na podstawie utworu "Nie pytaj mnie o Polskę" (Obywatel GC). Odwołaj się do innych tekstów kultury (temat 8)
VIDEO https://www.youtube.com/embed/zb9Obfsfhrw
Jak artyści interpretują zachowania międzyludzkie. Na podstawie wskazanego muralu Banksy'ego i wybranych utworów literackich (temat 9)
Obraz żony (podawane również jako temat 9)
Jak w języku wyrażane jest tabu? Odwołaj się do tekstów kultury i swoich doświadczeń (zadanie 10)
Czy istnieją wartości większe niż osobiste szczęście i ludzkie życie? Odwołanie do utworu "Nocny lot" Antoine de Saint-Exupéry (temat 11)
Motyw vanitas - w jaki sposób przedstawiany jest w tekstach kultury (temat 12)
Omów kompetencje komunikacyjne i kompetencje językowe. Jaką rolę odgrywają w życiu człowieka (temat 13)
(temat 14)
W jaki sposób artyści przedstawiają walkę w obronie ojczyzny na podstawie Artura Grottgera, "Bitwa" i innych tekstów kultury (temat 15)
CZYTAJ DALEJ KOLEJNE PYTANIA I TEMATY NA NASTĘPNEJ STRONIE
Archaizacja w tekstach literackich (pytanie 16)
Zasady dobrego wychowania na podstawie "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza i innych tekstów kultury (temat 17)
Motyw maski. Odniesienie do zdjęcia ilustrującego twarz kobiety z pomalowaną twarzą (temat 18)
Motyw świata jako teatru w literaturze. Odwołanie do wiersza Wisławy Szymborskiej i dwóch tekstów kultury (temat 19)
W jaki sposób i dlaczego bohaterowie walczą ze złem? Odwołanie do obrazu, na którym widnieje rycerz (temat 20)
Elementy satyry i pamfletu politycznego. Odwołanie do III części "Dziadów" Adama Mickiewicza (temat 21, uczniowie podają go też jako temat 23)
Z czego wynikają nieporozumienia językowe. Odwołanie do "Na wieży Babel" Wisławy Szymborskiej, do wybranego tekstu kultury i modelu aktu językowego (temat 21)
- Która godzina? - Tak, jestem szczęśliwa,
i brak mi tylko dzwoneczka u szyi,
który by brzęczał nad Tobą, gdy śpisz.
- Więc nie słyszałaś burzy? Murem targnął wiatr,
wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą
na skrzypiących zawiasach. - Jak to, zapomniałeś?
Miałam na sobie zwykłą szarą suknię
spinaną na ramieniu. - I natychmiast potem
niebo pękło w stubłysku. - Jakże mogłam wejść,
przecież nie byłeś sam. - Ujrzałem nagle
kolory sprzed istnienia wzroku. - Szkoda,
że nie możesz mi przyrzec. - Masz słuszność,
widocznie to był sen. - Dlaczego kłamiesz,
dlaczego mówisz do mnie jej imieniem,
kochasz ją jeszcze? - O tak, chciałbym,
żebyś została ze mną. - Nie mam żalu,
powinnam była domyślić się tego.
- Wciąż myślisz o nim? - Ależ ja nie płaczę.
- I to juź wszystko? - Nikogo jak ciebie.
- Przynajmniej jesteś szczera. - Bądź spokojny,
wyjadę z tego miasta. - Bądź spokojna,
odejdę stąd. - Masz takie piękne ręce.
- To stare dzieje, ostrze przeszło
nie naruszając kości. - Nie ma za co,
mój drogi, nie ma za co. - Nie wiem
i nie chcę wiedzieć, która to godzina.Motyw marzeń. Odwołanie do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa, całego utworu i innego tekstu kultury (temat 22)
Elementy satyry i pamfletu politycznego. Odwołanie do III części "Dziadów" Adama Mickiewicza (temat 23)
Jakie emocje wywołuje krajobraz w oparciu o ilustrację Tatr wysokich i teksty literackie również zapamiętane jako (temat 23)
Jak autorzy przedstawiają problemy i różnice społeczne? W oparciu o "Granicę" Zofii Nałkowskiej (temat 24)
Jaką rolę i funkcję pełnią mity w literaturze. Odwołanie do rzeźby "Zwierciadło Ikara" i innych tekstów literackich (temat 25)
W jaki sposób można wzmocnić perswazyjność tekstu? Jak perswazja wpływa na komunikację? Odwołanie do "Kazań sejmowych" Piotra Skargi, do tekstu kultury i doświadczeń z życia codziennego (temat 26)
Rola erystyki w literaturze na podstawie tekstów literackich i własnych doświadczeń (uczniowie wskazali jako temat 27)
Motyw fantastyki. Jak na bohatera wpływa spotkanie z postacią fantastyczną? (temat 28)
Motyw wartości. Jak przedstawiane są wartości. Odwołanie do tekstu Jadwigi Puzyniny, własnych doświadczeń i tekstu kultury (temat 29)
Motyw szczęścia. Co i dlaczego może nas uszczęśliwić? Odwołanie do załączonego zdjęcia i wybranego tekstu literackiego (pytanie 32).
Tematy, które się pojawiły, ale uczniowie nie pamiętają ich numerów:
Obrazy dworków szlacheckich
Jakie refleksje snują twórcy na temat samotności? Na podstawie obrazu "Pokój w Brooklynie". Odwołać się do tekstów literackich
Motyw przyjaźni w tekstach kultury
ZOBACZ TEŻ:
- MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY 13 maja 2016. O co pytają na ustnym polskim (PRZECIEKI, TEMATY)
- MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY - TEMATY z 12.05.2016, o co pytają na ustnym polskim (PRZECIEKI)
- MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY - TEMATY z 11.05.2016, PYTANIA (Co było?)
- MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY - TEMATY, PYTANIA z 10.05.2016 i z 09.05.2016 (O co pytają na ustnym polskim? PRZECIEKI)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?