Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2016: BIOLOGIA nowa i stara matura (ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI)

JU
Takie zadanie pojawiło się na maturze z biologii w 2015 r.
Takie zadanie pojawiło się na maturze z biologii w 2015 r. ARKUSZ CKE
MATURA 2016 BIOLOGIA - poziom podstawowy i rozszerzony! Już dziś, 11.05.2016 r., ponad 54 tysiące maturzystów w całej Polsce rozwiązuje zadania z tego egzaminu. Strunowce, drzewo filogenetyczne, aparat Golgiego, procesy fizjologiczne człowieka - między innymi z takimi zadaniami musieli zmierzyć się uczniowie ostatnich klas szkół średnich na maturze z Biologii w ubiegłym roku. Na jakie pytania odpowiadają dziś? Jak dziś poszło maturzystom? Jakie pytania były na biologii? BIOLOGIA 2016 PODSTAWA ROZSZERZENIE STARA I NOWA MATURA, 11.05.2016, CO BYŁO, PYTANIA, ZADANIA, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA, ARKUSZ CKE

BIOLOGIA MATURA 2016 POZIOM PODSTAWOWY I ROZSZERZONY - TUTAJ ZOBACZYSZ ARKUSZE CKE, PYTANIA I ODPOWIEDZI

Nowa matura 2016 z BIOLOGII - to właśnie z nią mierzą się dziś tegoroczni maturzyści. Jak informuje CKE, ten egzamin pisze prawie 55 tysięcy uczniów. To 21,5% wszystkich zdających. U nas znajdziecie arkusze CKE i odpowiedzi. Sprawdzicie, jak Wam poszło.

Biologia na maturze 2016 jest jak zawsze przedmiotem dodatkowym, który uczniowie wybierają nie przez przypadek. - Chcę iść na medycynę. Nie mogę nie zdawać biologii - mówi Małgorzata, tegoroczna maturzystka i dodaje: - Gorzej. Muszę ją zdać bardzo dobrze, przecież na studia medyczne jest tak wielu chętnych! MATURA 2016 - BIOLOGIA - CO POJAWIA SIĘ NA TESTACH?
A na dzisiejszej maturze z pewnością nie zabraknie trudnych tematów związanych zarówno ze światem ludzi, jak i zwierząt. W ubiegłym roku maturzyści mierzyli się ze strunowcami - ich drzewem filogenetycznym, z aparatem Golgiego, procesami fizjologicznymi człowieka, endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i chloroplastów, syntezą ATP w mitochondriach i chloroplastach, z obiegiem azotu w przyrodzie czy półpasożytnictwem jemioły.

MATURA 2016 - BIOLOGIA - JUŻ PISZĄ
Maturzyści przed godz. 9 wylosowali miejsca i weszli na salę. Z czym będą musieli się zmierzyć? Jakie pytania padły? Jakie zadania były na maturze z biologii?

- Było dużo czytania ze zrozumieniem, np. tekst, który odnosił się do pewnego gatunku ryby i zadania do niego - mówią maturzyści. Czy egzamin był trudny? - Matura z biologii była łatwa. Myślałem, że zadania będą trudniejsze - mówi Mateusz Fidura z LO nr 9 we Wrocławiu i przekonuje, że uczył się systematycznie na każde zajęcia.

Biologia 2016 - zadanie 1

ODPOWIEDŹ:
Poniżej wymieniono niektóre właściwości fizykochemiczne wody.
A. duże napięcie powierzchniowe;
B. duże ciepło parowania;
C. maksymalna gęstość w temperaturze 4 °C.
[b]Uzupełnij zdania (1.–3.) tak, aby były prawdziwe – wpisz na początku zdania oznaczenie literowe wybranej właściwości wody (A–C), a następnie dokończ zdanie: wyjaśnij, w jaki sposób dana właściwość warunkuje funkcjonowanie wymienionych organizmów.

1. ........... umożliwia poruszanie się niektórych gatunków owadów po powierzchni wody, ponieważ ...........
2. ........... umożliwia przetrwanie ryb słodkowodnych podczas zimy przy dnie zamarzających zbiorników, ponieważ ...........
3. ........... umożliwia pozbywanie się nadmiaru ciepła z organizmu człowieka podczas pocenia się, ponieważ ...........

Odpowiedź:
A - ponieważ napięcie powierzchniowe występuje na styku powierzchni cieczy z ciałem stałym, cieczą lub gazem. To powoduje, że powierzchnia ta jest sprężysta jak błona
C - ponieważ są zmiennocieplne
B - wydzielanie potu przez skórę jest procesem niezbędnym po zachowania prawidłowej ciepłoty ciała. Gdy organizm jest przegrzany, pocenie pomaga mu się schłodzić

MATURA 2016 - BIOLOGIA - ODPOWIEDZI
Biologia 2016 - zadanie 2


ODPOWIEDŹ:
[b]Na przykładzie wytwarzania syntazy ATP uzasadnij, że mitochondria są organellami półautonomicznymi.

ODPOWIEDŹ: Półautonomiczność mitochondium potwierdza to, że synteza ATP składa się z cząsteczek białek powstałych z informacji genetycznej zlokalizowanych w jądrze komórkowym i w DNA mitochondrium.

Zadanie 2.2.
Zaznacz wśród wymienionych elementów budowy mitochondrium ten, w którym występuje aktywna syntaza ATP.

A. błona zewnętrzna
B. przestrzeń międzybłonowa
C. błona wewnętrzna
D. matriks (macierz)

Zadanie 2.3.
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby zawierały one informacje prawdziwe. Podkreśl w każdym nawiasie właściwe określenie.

Przez kanał utworzony z podjednostek syntazy ATP (elektrony / protony) powracają do (matriks / przestrzeni międzybłonowej). Ich przepływ przez kanał syntazy ATP sprawia, że możliwe jest przyłączenie reszty fosforanowej do (ATP / ADP).
ODPOWIEDŹ: protony, matriks, ADP

MATURA 2016 - BIOLOGIA - ODPOWIEDZI
Biologia 2016 - zadanie 3

Zadanie 3.1.
Zaznacz rodzaj hamowania aktywności (inhibicji) dehydrogenazy alkoholowej, który występuje po podaniu etanolu osobom zatrutym metanolem. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do mechanizmu tego procesu.

ODPOWIEDŹ: A. inhibicja kompetycyjna
B. inhibicja niekompetycyjna
Uzasadnienie: Cząsteczki etanolui metanolu będą ze sobą konkurowały o możliwość przyłączenia się do centrum aktywnego enzymu.

Zadanie 3.2.
Wyjaśnij, w jaki sposób wprowadzenie etanolu do organizmu osoby, która wypiła metanol, zmniejsza groźne skutki działania metanolu.

ODPOWIEDŹ: Produkty utleniania metanolu są toksyczne dla człowieka. Etanolu - podczas procesów utleniania - zmniejszy ich ilość, bo metanol i etanol potrzebują tego samego enzymu.

MATURA 2016 - BIOLOGIA - ODPOWIEDZI
MATURA 2016 - BIOLOGIA - ODPOWIEDZI
Biologia 2016 - zadanie 4


Zadanie 4.1.
Podaj, która część cząsteczki fosfolipidu – 1 czy 2 – ma właściwości hydrofilowe. Odpowiedź uzasadnij, uwzględniając informacje przedstawione na rysunku I.

ODPOWIEDŹ: Ponieważ we wewnątrz i na zewnątrz liposomu występuje środowisko hydrofilowe
Zadanie 4.2.
Podaj wspólną cechę budowy liposomu i błony komórkowej, dzięki której liposomy mogą ulegać fuzji z tą błoną.

ODPOWIEDŹ: Błona komórkowa i liposom zbudowane są z podwójnej warstwy fosfolipidowej

Zadanie 4.3.
Wyjaśnij, dlaczego dzięki wprowadzeniu określonych cząsteczek sygnałowych do błony liposomu można zwiększyć skuteczność leku w nich podawanego.

ODPOWIEDŹ: Cząsteczki sygnałowe wprowadzone do błony liposomu ułatwią wporwadzenie leku, bo zostaną one rozpoznane przez receptory komórki

MATURA 2016 - BIOLOGIA - ODPOWIEDZI
Biologia 2016 - zadanie 5

Zadanie 5.1.
Sformułuj problem badawczy tej obserwacji.

ODPOWIEDŹ: Jaki wpływ na długość oraz szerokość liści bzu czarnego ma nasłonecznienie?

Zadanie 5.2.
Sformułuj wniosek na podstawie przedstawionych wyników obserwacji.

ODPOWIEDŹ: Na zacienionym stanowisku bez czarny miał szersze i dłuższe liście, bo miał mniejszy dostęp do światła.

MATURA 2016 - BIOLOGIA - ODPOWIEDZI
Biologia 2016 - zadanie 6

Zadanie 6.1.
Sformułuj problem badawczy przedstawionego doświadczenia.

ODPOWIEDŹ: Czy stężenie auksyny IAA ma wpływ na przyrost długości epikotyli?

Zadanie 6.2.
Oceń, czy poniższe stwierdzenia dotyczące wyników doświadczenia są prawdziwe.
Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

1. IAA pobudza wzrost wydłużeniowy epikotyli siewek grochu. PRAWDA
2. Największy przyrost długości epikotyli siewek grochu nastąpił pod wpływem działania roztworu IAA o stężeniu 1 mM. PRAWDA
3. Wpływ IAA na wzrost wydłużeniowy epikotyli jest tym większy, im większe jest jego stężenie. FAŁSZ

ZOBACZ DALEJ: MATURA 2016 BIOLOGIA - KOLEJNE ZADANIA
Zadanie 6.3.
Podaj przyczynę wydłużenia się fragmentów epikotyli w próbie kontrolnej.

ODPOWIEDŹ: Fragmenty epikotyli wydłużyły się, pomimo tego że zostały rozdzielone od reszty rośliny, ponieważ znajdowały się w nich auksyny.

Biologia 2016 - zadanie 7

Zadanie 7.1.
Poniższym opisom (1.–3.) przyporządkuj odpowiednie elementy budowy kwiatu wybrane z rysunku (A–E).

1. Elementy okwiatu: A, B
2. Struktura, w której powstają mikrospory: C
3. Struktura, z której powstaje owocnia: D

Zadanie 7.2.
Określ, czy przedstawiony kwiat jest obupłciowy, czy – jednopłciowy. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do jego budowy.

ODPOWIEDŹ: Kwiat jest dwupłciowy, bo występują na nim owocolistki i pręciki.

Zadanie 7.3.
Wyjaśnij, dlaczego w barwnych i pachnących kwiatach najczęściej wytwarzany jest lepki pyłek. W odpowiedzi uwzględnij znaczenie adaptacyjne wymienionych cech: zarówno kwiatu, jak i pyłku.

ODPOWIEDŹ: intensywny kolor i zapach kwiatów ma przyciągnąć owady, do których będzie przylepiał się lepki pyłek. Owady przeniosią go potem na kolejny kwiat (owadopylność).

Biologia 2016 - zadanie 8

ODPOWIEDZI DO INNYCH ZADAŃ ZNAJDZIESZ NA STRONIE GLOSWIELKOPOLSKI.PL

MATURA 2016 - BIOLOGIA - takie pytania zapamiętali uczniowie
Biologia 2016 zadanie 1. Genetyka
Biologia 2016 zadanie 2. Wskaźniki biologiczne
Biologia 2016 zadanie 3. Zadanie dotyczące przystosowania poszczególnych organizmów do środowiska, w którym żyją.
Biologia 2016 zadanie 4.Wpływ różnych czynników na wzrost roślin.
Biologia 2016 zadanie 5. Jakie są prawne formy ochrony przyrody w Polsce
Biologia 2016 zadanie 6. Obliczanie fenotypów i genotypów
Biologia 2016 zadanie 7. Zadanie dotyczyło hemoglobiny i transportu CO2 w organizmie człowieka

MATURA 2016 BIOLOGIA - PRZYKŁADOWE ZADANIA

MATURA 2016 - oszust w Białymstoku. Młodszy brat za namową starszego przyszedł na egzamin z matematyki

Białystok. Na egzamin z matematyki w Zespole Szkół Technicznych przy ulicy Stołecznej w Białymstoku przyszedł 20-latek, którego przysłał tam jego starszy brat. W całym zamieszaniu zorientowała się komisja egzaminacyjna, która wezwała policję. Efekt jest taki, że rodzeństwu postawiono zarzuty, a na zaliczenie egzaminu dojrzałości starszy z braci będzie musiał jeszcze poczekać. - Młodszy z braci usłyszał zarzut posługiwania się cudzym dokumentem oraz fałszowania dokument, starszy pomocnictwa w dokonaniu czynu zabronionego - poinformowała st. asp. Aneta Łukowska z białostockiej policji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Matura 2016: BIOLOGIA nowa i stara matura (ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska