Zacznijmy od tego, czy matematyka rzeczywiście jest tak ważna?
Moim zdaniem matematyka nie tylko jest królową nauk, ale również kluczem do zrozumienia świata. Jej odbicie znajdujemy nie tylko w przedmiotach ścisłych. Fakt, że matematyka jest wśród przedmiotów obowiązkowych na maturze tylko podkreśla jej istotność. Dlatego uważam, że trzeba pomagać młodzieży w pokonaniu lęku i niechęci do nauki matematyki, a następnie w oswajaniu się z nią i skutecznym zdaniu egzaminu.
Skąd w takim razie pomysł na wsparcie uczniów akurat w matematyce?
Misją naszego Fundatora, Banku Gospodarstwa Krajowego, jest inwestowanie w rozwój kapitału społecznego Polski. Trudno wyobrazić sobie lepszy moment na taką inwestycję niż czas edukacji szkolnej – w końcu nie do dziś wiadomo, że „czym skorupka za młodu nasiąknie…”. Jako Fundacja Empiria i Wiedza prowadzimy szereg projektów edukacyjnych i stypendialnych skierowanych do młodzieży. Dlatego powołaliśmy do życia projekt Matura+ i Matma Do Kwadratu, których celem jest podniesienie kompetencji odpowiednio maturzystów oraz ósmoklasistów i przygotowanie ich do egzaminu końcowego z matematyki.
Szkoły z których województw mogą wziąć udział w projekcie?
Kryterium wyboru województw, w których odbywa się projekt, były dotychczasowe wyniki z egzaminów z matematyki. Chcemy pomagać jak największej liczbie uczniów, ale postanowiliśmy, że w pierwszej kolejności pomożemy w tych województwach, w których wyniki są najgorsze. Zaczęliśmy pilotażowo od wdrożenia projektu w województwie kujawsko-pomorskim. Przed nami 3. edycja projektu, w której udział biorą województwa zachodniopomorskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, opolskie i dolnośląskie.
Na czym dokładnie polega wsparcie udzielane w ramach projektu?
Pomagamy dwutorowo – z jednej strony prowadzimy cotygodniowe spotkania online z uczniami, w czasie których korzystając z innowacyjnych narzędzi i autorskiej metodologii opracowanej przez Dariusza Kulmę z firmy Elitmat powtarzamy cały materiał objęty egzaminem z matematyki. Charakterystyczna dla naszego podejścia jest bardzo duża liczba tzw. crash testów – nawet kilka w czasie jednego spotkania. Pozwalają one na szybką ewaluację postępów w nauce i diagnozę braków, ale – co nawet ważniejsze – oswajają uczniów z samą formą sprawdzenia wiedzy, przez co testy jako takie przestają ich tak stresować.
Z drugiej strony otaczamy opieką i wspieramy samych nauczycieli, by rozwijali swoje kompetencje w zakresie pracy z uczniami. Zdajemy sobie sprawę, jak im jest trudno czasami przebić się przez mur braku zainteresowania przedmiotem. Udostępniamy im gotowe materiały edukacyjne i organizujemy dla nich spotkania, na których na konkretnych przykładach pokazujemy, jak można uczyć matematyki w atrakcyjny dla uczniów sposób.
To już kolejna edycja projektu – czy wiadomo, jaki efekt odniosły poprzednie?
Oczywiście, uważnie monitorujemy wyniki uczniów nie tylko na koniec edycji, ale również na bieżąco w trakcie ich trwania – pozwala to nauczycielom na wgląd we frekwencję i w postępy swoich uczniów i umożliwia reagowanie w czasie rzeczywistym. Co do efektów, to mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że uczestnicy projektów brylują na tle średnich wyników ze swoich województw. Mało tego – często sami są pozytywnie zaskoczeni swoimi wynikami zarówno z matury, jak i egzaminu ósmoklasisty, nie spodziewając się takich wysokich ocen. Mogę tu przytoczyć opinię jednej z uczennic: „Udział w kursie bardzo mi pomógł, ponieważ obawiałam się, że przez natłok nauki z innych przedmiotów do matury, nie będę miała czasu na powtórzenie materiału z matematyki od początku nauki w liceum. Dzięki kursowi udało mi się to zrobić, zyskałam dzięki temu więcej czasu na powtórki z reszty przedmiotów.” Widać więc wyraźnie, że projekt wymiernie pomógł.
To jak w praktyce wygląda zgłoszenie do projektu?
Edycję rozpoczynamy w czerwcu od spotkań inauguracyjnych dla nauczycieli, na które wszystkich serdecznie zapraszamy – zarówno tych, którzy z powodzeniem uczestniczyli w poprzednich edycjach, jak i tych, którzy dopiero chcą spróbować. Równolegle z inauguracjami rusza rekrutacja do projektu, która potrwa do września, ale obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. W tym roku dla 6 województw przygotowaliśmy 1500 miejsc dla maturzystów oraz 1200 miejsc dla ósmoklasistów.
Dziękuję za rozmowę.
Dlaczego warto wziąć udział w programie? Mówi Ewa Ładna – nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Giżycku, doradca metodyczny w zakresie matematyki w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Giżycku.
W szkole przy czterech godzinach matematyki w tygodniu często narzekamy, że brakuje nam czasu na ćwiczenie oraz utrwalenie wiadomości i umiejętności. Dzięki udziałowi w projekcie MATma2 uczniowie mieli dodatkowe dwie lekcje matematyki w tygodniu. Zajęcia odbywały się on-line i były bezpłatne, czyli oszczędność czasu i pieniędzy. Szczególnie było to ważne w przypadku uczniów mieszkających na wsi z utrudnionym dojazdem do szkoły. Lekcje prowadzone przez innego nauczyciela zawsze wnoszą powiew świeżości. Uczestnicząc w zajęciach z projektu uczniowie mogli poznać inne sposoby rozwiązywania zadań, nadrobić zaległości, poćwiczyć oraz utrwalić wiadomości i umiejętności, a wszystko pod okiem fachowca. Udostępnione crash-testy wzbogaciły warsztat pracy nauczyciela i przyczyniły się do urozmaicenia powtórek. Projekt MATma2 wspomógł uczniów i nauczycieli w przygotowaniach do egzaminu ósmoklasisty.
Link do rejestracji na spotkanie inauguracyjne we Wrocławiu, formularz zgłoszenia do projektu oraz wszystkie szczegóły są dostępne na stronie: http://elitmat.pl/konferencja/2023-06-06/dolnoslaska-konferencja-nauczycieli-matematyki-20230606
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?