Przechodnie z zaciekawieniem zaglądają przez szyby nowej filii Miejskiej Biblioteki Publicznej w dawnym Przejściu Świdnickim. Przyglądają się rowerom stacjonarnym, dzięki którym można naładować laptopa lub telefon, obserwują drukarkę 3D, która tworzy breloczki czy figurki do gier planszowych, i okularom, które przenoszą użytkownika do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki nowoczesnej technologii i ukierunkowaniu na innowacyjne działania filia nr 13 jest we Wrocławiu miejscem unikatowym. Oficjalne otwarcie Centrum Innowacji Przejście w czwartkowe południe. Tym samym w kultowym przejściu po prawie trzech latach przerwy znów może tętnić życie.
– Czytelników zapraszamy już od czwartkowego popołudnia. Centrum to miejsce, które nauczy, jak innowacje i nowe technologie wykorzystać w codziennym życiu. Chcemy, aby było miejscem spotkań, dyskusji, rozrywki i edukacji – zachęca kierownik Aneta Siwka.
Centrum wypełniło pięć stref tematycznych. W pierwszej – informacyjnej – goście dowiedzą się, co oferuje centrum. W strefie gier i zabaw będzie można zagrać w gry planszowe i wideo przy heksagonalnych stołach. Trzecia strefa – konferencyjna – to wielofunkcyjne miejsce spotkań, wystaw, prezentacji, filmów i organizacji warsztatów w większym gronie. W strefie warsztatów bibliotekarze szkolą się w zakresie nowych technologii i innowacji, a użytkownicy centrum w małych grupach biorą udział w kursach i szkoleniach komputerowych. Strefa relaksu to z kolei czytelnia, zarówno książek tradycyjnych (dominuje branża IT, np. programowanie, robotyka, media społecznościowe) oraz komiksów, jak i tych wgranych na czytniki elektroniczne i tablety.
– Tematycznie podzieliliśmy też dni tygodnia – dodaje Aneta Siwka.
Poniedziałki to dnie wirtualnej rzeczywistości. Młodzież i seniorzy skorzystają z edukacyjnych aplikacji. Wtorki to zajęcia ze wspomnianego druku 3D. W środy przygotowano ofertę edukacyjną dla seniorów, którzy nauczą się, że „Komputer da się oswoić” i przekonają, że nie trzeba rezygnować z czytania, gdy wzrok już nie ten. Przecież na czytnikach czcionkę da się powiększać. Młodzież skorzysta natomiast z warsztatów zapamiętywania „Naucz się uczyć” i innych zajęć. Czwartki to z kolei programowanie z Ligą Niezwykłych Umysłów, a piątki są zarezerwowane na warsztaty tworzenia gier wideo. Wieczorami gry planszowe, które tak jak książki można wypożyczać. Na miłośników planszówek na półkach już czekają nowości, takie jak Terraformacja Marsa.
– Mam nadzieję, że w przyszłości udostępnimy do wypożyczenia także czytniki e-booków – zapowiada kierownik.
Sobota to wydarzenia takie jak mobilne gry miejskie (np. Mock: Przeszłość Powraca) i spotkania z ekspertami branży informatycznej.
Z pachnącego nowością (i zielonym porostem rosnącym na ścianach) centrum mogą korzystać zarejestrowani czytelnicy MBP. Na warsztaty obowiązują zapisy internetowe i telefoniczne. Część zajęć jest płatnych. W niedziele centrum jest nieczynne.
Godziny otwarcia: poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki od 10. do 19; w środy od 12. do 16. i w soboty od 12. do 18.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?