W związku z niejasnościami co do wydatków spółki (na zapytanie o wydatki spółka odesłała do sprawozdań KRS) radni zdecydowali się przeprowadzić kontrolę na miejscu. Podczas wizyty we wrocławskim TBS-ie zainteresowani przejrzeli 44 dokumenty – umowy, zlecenia oraz potwierdzenia płatności.
TBS Wrocław - coraz większe wydatki na szeroko pojętą reklamę
- Mamy nadzieję, że nasza kontrola przyczyni się do rewizji dotychczasowej polityki wydatkowej i informacyjnej w TBS Wrocław - stwierdza Michał Kurczewski, radny Miasta Wrocławia. - O ile w 2018 roku wydatkowano relatywnie niewielkie środki (rzędu kilku tysięcy złotych rocznie) i to tylko w zakresie darowizn, o tyle począwszy od roku 2019 wydatki w szczególności na szeroko pojętą reklamę zaczynają bardzo puchnąć.
Wśród udostępnionych dokumentów radni nie znaleźli żadnego z roku 2018 związanego z wydatkami na reklamę czy sponsoring.
- Zmiana polityki wydatkowej staje się zauważalna w 2019 roku. W roku 2019 suma kwot wynikająca z dokumentów na cele związane z reklamą to 143 266,73 zł brutto, w roku 2020 było to już co najmniej 158 485,79 zł (cześć kwot netto), natomiast w ubiegłym roku zawarto umowy i podpisano zlecenia na rekordową kwotę 1 093 998,08 zł brutto - wylicza Kurczewski.
Wśród umów z roku 2021 znalazła się także już słynna umowa na realizację kampanii edukacyjno-promocyjnej z koszykarskim Śląskiem Wrocław Sp. z o.o. o wartości 984 000 zł brutto. Dodatkowo w roku 2019 podpisano umowę sponsoringową na kwotę 98 400 zł brutto. Z kolei konsulting kosztował 30 000 zł (netto) w roku 2020, natomiast w roku 2021 wydatkowano na ten cel 81 232 zł (cześć kwot netto).
Radni: Prace remontowe poprawiłyby lepiej PR spółki
- W naszej ocenie większość wydatków, w szczególności związanych z reklamą, nie była niezbędna do funkcjonowania spółki. Należy podkreślić, że spółka ma spore potrzeby finansowe w zakresie remontów budynków i pieniądze zamiast na reklamę czy sponsoring, powinny zostać przeznaczone na prace remontowe. Takie działanie w naszej ocenie poprawiłoby PR spółki o wiele skuteczniej niż kosztowne kampanie reklamowe, za które zapłacił TBS Wrocław - oświadcza radny miejski.
Jak opisują radni po kontroli, w bieżącym roku część najemców TBS Wrocław powiedziała dość, co jest zapewne pokłosiem sposobu, w jaki TBS podchodził do zgłaszanych przez najemców postulatów i sposobu prowadzenia komunikacji z nimi. Czarę goryczy ich zdaniem przelały podwyżki czynszów i opłat za media oraz nieprzekonywująca mieszkańców argumentacja.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?