Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec parkowania w centrum. Miejsca zajmą auta elektryczne i rowery

Weronika Skupin
Wypożyczalnie samochodów elektrycznych ma m.in. Paryż. Na 3 tys. aut jest dwa razy więcej miejsc
Wypożyczalnie samochodów elektrycznych ma m.in. Paryż. Na 3 tys. aut jest dwa razy więcej miejsc Fot . Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Kilkaset miejsc parkingowych dla aut zniknie z ulic Wrocławia w tym roku, kolejne - w następnych latach. Dotychczasowe parkingi opanują wypożyczalnie samochodów elektrycznych i ścieżki rowerowe.

Ile miejsc parkingowych zniknie z ulic miasta? Na pewno w najbliższych miesiącach - setki. Nadal będą służyły samochodom, ale nie prywatnym i nie spalinowym. Zamienią się w postoje samochodów elektrycznych.

Dziś urzędnicy podpiszą umowę z firmą, która stworzy wrocławski system samochodów do wypożyczenia. Wszystkie będą elektryczne, możliwe do wynajęcia np. na godzinę, jeśli nagle będziemy potrzebować auta. Aut ma być 200, a stacji 30.

Każda ze stacji będzie miała po kilka samochodów, a także postojowe miejsca zapasowe i infrastrukturę towarzyszącą. W Paryżu w podobnym systemie działa 3 tys. samochodów elektrycznych do wypożyczenia, ale stacji jest ponad 1 tys., średnio na 6 miejsc każda, tak więc na łącznie 6 tys. aut. We Wrocławiu może więc zniknąć nawet ponad 400 miejsc parkingowych.

Miejsca znikają także dlatego, że stawiane są stojaki rowerowe. Na razie zamontowano ich 30, połowę z planowanych w najbliższych tygodniach. Niektóre z nich (tak jak przy sądzie przy Podwalu) są zamontowane na chodniku i nie przeszkadzają samochodom. W niektórych miejscach zaprojektowano je jednak na jezdniach i chodnikach, gdzie dotychczas kierowcy zostawiali swoje auta. Tak jest m.in. przy ulicach: Kraszewskiego, Przestrzennej, Rydygiera, Podwalu, Lompy, Pereca czy Kiełbaśniczej.

Dodajmy, że drogi rowerowe, które też ograniczają miejsca do parkowania aut, będą wytyczane na bardzo dużą skalę. Cel to ponad 600 km w cały mieście, czyli 2,5 raza więcej niż jest obecnie. Sieć tras rowerowych pokryje się z wszystkimi ważniejszymi drogami w mieście i obejmie całe centrum. Wokół Rynku, od Ostrowa Tumskiego aż do Podwala, będzie Rowerowa Strefa Centralna.

W tym roku powstaną drogi rowerowe m.in. na Piłsudskiego i wzdłuż Grabiszyńskiej.

Polityka miasta w tym zakresie nie pozostawia niejasności - kolejne kilkaset kilometrów tras rowerowych obejmie także te ulice, gdzie teraz parkuje się samochody.

Na przykład w tym roku na ul. Trzebnickiej powstanie krótki odcinek drogi rowerowej między Słowiańską a Ołbińską, po prawej stronie pl. Powstańców Wielkopolskich w obszarze chodnika. Teraz staje tam nawet kilkanaście samochodów, piesi z wózkami mają wąski przejazd, ścieżka właściwie uniemożliwi parkowanie. Kilka miejsc może zniknąć obok hotelu Park Plaza, a kolejne także po drugiej stronie jezdni, od ul. Henryka Pobożnego do Dubois wzdłuż ul. Drobnera, po obu stronach jezdni.

Na liście ulic, gdzie jeszcze są planowane drogi rowerowe, są m.in.: Gajowa i Gliniana, cała Jedności Narodowej, Wyszyńskiego, Prusa, Sienkiewicza. W sumie jest tam kilkaset miejsc postojowych. Z naszych obserwacji wynika, że zniknie spora ich część.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska