Wrocław buduje tę drogę od 100 lat! W końcu się uda?

    Wrocław buduje tę drogę od 100 lat! W końcu się uda?

    Jerzy Wójcik

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocław buduje tę drogę od 100 lat! W końcu się uda?

    ©fot. Paweł Relikowski

    Obwodnica śródmiejska może być najdłużej budowaną drogą świata. Jest we wrocławskich planach od 1921 r.! Będzie gotowa na stulecie konkursu Maxa Berga? Możliwe, ale na pewno nie w całości.
    Wrocław buduje tę drogę od 100 lat! W końcu się uda?

    ©fot. Paweł Relikowski

    Czy Wrocławiowi uda się kiedyś zamknąć tzw. obwodnicę śródmiejską, tak by oplotła miasto ze wszystkich stron? W tej chwili nic na to nie wskazuje, bo prawdopodobnie zabraknie ok. pięciokilometrowego odcinka na północy. Ale jest też dobra informacja. Wszystko wskazuje na to, że Wrocławiowi uda się zrealizować projekt, który na miejskich mapach istnieje już blisko od 100 lat.

    Zielone światło dla budowy tzw.
    alei Wielkiej Wyspy oznacza, że przetarg na drogę i dwa mosty będzie można ogłosić jeszcze w tym roku, a prace mogą się zakończyć w 2021 roku. Jeśli tak się stanie, może to być jeden z najdłużej realizowanych, ale jednak zrealizowanych, planów drogowych na świecie. Dlaczego? Mało kto wie, że pierwsze plany przebiegu tego fragmentu trasy miały swój początek w 1921 roku. Miejski radca budowlany, czyli mówiąc dzisiejszym językiem, naczelny architekt niemieckiego Breslau – Max Berg – w 1921 roku rozpisał konkurs urbanistyczny na plan rozwoju całego miasta.

    – Jednym z kluczowych jego założeń było właśnie uwzględnienie trasy, która pobiegnie z okolic dzisiejszego węzła bielańskiego i, przecinając obecną ulicę Krakowską, przez Odrę połączy się z osiedlem Kowale – przypomina prof. Tomasz Ossowicz, urbanista i były wieloletni szef Biura Rozwoju Wrocławia. – W efekcie konkursu tego założenia powstało 40 prac, a w każdej z nich znajduje się planowana obwodnica obejmująca również planowany obecnie fragment, czyli aleję Wielkiej Wyspy – dodaje prof. Ossowicz.

    KOLEJNE ETAPY DOMYKANIA OBWODNICY ŚRÓDMIEJSKIEJ:


    W 1921 byłaby obwodnicą 


    Były Szef Biura Rozwoju Wrocławia przypomina, że choć droga istnieje w planach już blisko 100 lat, w tym czasie cały czas zmieniało się jej znaczenie. – Można powiedzieć, że w 1921 roku droga traktowana była jako obwodnica miasta, biegnąca prawie poza jego granicami – mówi prof. Tomasz Ossowicz. – Po drugiej wojnie wciąż planowano wykorzystać ten sam korytarz, choć trudno tu już było mówić o trasie biegnącej poza miastem. Powstały duże osiedla mieszkaniowe, jak Biskupin czy Sępolno, i trasa miała pełnić funkcję obwodnicy śródmiejskiej, łączącej duże osiedla na południu, wschodzie i północy Wrocławia – tłumaczy prof. Ossowicz.

    Zaznacza, że od 20 lat jest jeszcze inne znaczenie tego odcinka. Po budowie autostradowej obwodnicy Wrocławia i obwodnicy wschodniej, nie ma to już być droga tranzytowa, a co najwyżej szybszy dojazd na Wielką Wyspę do licznie odwiedzanych atrakcji, jak zoo, park Szczytnicki czy Hala Ludowa. A także odciążenie dla ulicy Mickiewicza, przecinającej dziś park Szczytnicki, a pełniącej rolę głównej drogi w tym rejonie miasta. Ułatwi również mieszkańcom Wielkiej Wyspy dojazd do centrum.

    W STUDIUM ZOSTAWIONO FURTKĘ DLA ZAMKNIĘCIA OBWODNICY ŚRÓDMIEJSKIEJ
    Czytaj więcej na kolejnej stronie
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (72)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Aby odkorkować miasto

      KK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Aby odkorkować miasto potrzebne są szybki przelotówki wewnątrz miasta pomiędzy osiedlami, zrobione tak aby ruch był płynny jak pomiędzy milenijnym a żmigrodzką. To sprawi że samochodów będzie na...rozwiń całość

      Aby odkorkować miasto potrzebne są szybki przelotówki wewnątrz miasta pomiędzy osiedlami, zrobione tak aby ruch był płynny jak pomiędzy milenijnym a żmigrodzką. To sprawi że samochodów będzie na raz mniej w mieście. Bo jeśli jedziemy 15 minut przez miasto, to jednocześnie samochodów będzie w mieście o połowę mniej niż jak byśmy jechali 30min przez miasto, proste? Natomiast obwodnice w stylu Hallera, gdzie co kilkaset metrów są światła, niewiele dają.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      O Wrocławiu, pieniądzach, dzialkach i obwodnicy

      BELLA (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 7

      W dziewięćdziesiątych latach były prezydent obiecywał, że będzie zachwycony, kiedy przejedzie obwodnicą, dookoła Wrocławi rowerem. Ale, nie wiedzieliśmy, że aktualny bardzo nie lubi poprzedniego....rozwiń całość

      W dziewięćdziesiątych latach były prezydent obiecywał, że będzie zachwycony, kiedy przejedzie obwodnicą, dookoła Wrocławi rowerem. Ale, nie wiedzieliśmy, że aktualny bardzo nie lubi poprzedniego. Poprzedni, oddał za ,, przysłowiową złotówkę ,, teren stacji wąskotorowej kościołowi katolickiemu, zapewne z ideą służenia społeczeństwu w życiu duchowym, przy, wówczas - Łączniku Bałtyckim, po to, by teraz można było kupić postawione na tym terenie mieszkanie w cenie 9.000 złotych za metr, od jakiegoś developera. Poprzedni prezydent nie chce widocznie aby Pan Zdrojewski jeżdził rowerem po obwodnicy, bo, ludzie, którzy mieszkają we wschodniej części Wrocławia mogliby zbyt szybko dojechać do centrum. Nich stoją w korku. To nie będą chcieli zobaczyć jakiegoś koncertu. Ale muszą podatkiem go opłacić. I tak ciągle. Ten, za 10 tysięcy oddaje innemu kościołowi mieszkanie warte 765 tysięcy + remont generalny budynku. Jesteśmy półgłówkami - niech nas dutkają.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Obwodnica od Mickiewicza do Krzywoustego

      ObserwatorZramienia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 4

      Powiedzcie mieszkancom Strachocina, ze obwodnica od Mickiewicza do Krzywoustego nie jest potrzebna. Bravo Wy!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kiedy wreszcie wbiją łopaty pod obwodnicę Wrocławia?

      kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      rozpoczęcie było obiecywane w 2015 a ukończenie 2017 !!!!
      "Władze województwa obiecują przyspieszenie realizacji tej inwestycji, by cała trasa była gotowa w 2017 roku."

      Czytaj więcej:...rozwiń całość

      rozpoczęcie było obiecywane w 2015 a ukończenie 2017 !!!!
      "Władze województwa obiecują przyspieszenie realizacji tej inwestycji, by cała trasa była gotowa w 2017 roku."

      Czytaj więcej: http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3482975,cala-wschodnia-obwodnica-wroclawia-ma-byc-gotowa-w-2017-roku,id,t.htmlzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Obwodnice tak

      Dj (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 1

      Zobaczcie jak AOW wyprowadziła ruch z Centrum z Puławskiego, pl. Grunwaldzkiego. I dalej twierdzicie, że obwodnice nie są potrzebne? że zakorkuja bardziej miasto??? Dokończenie pełnego ringu...rozwiń całość

      Zobaczcie jak AOW wyprowadziła ruch z Centrum z Puławskiego, pl. Grunwaldzkiego. I dalej twierdzicie, że obwodnice nie są potrzebne? że zakorkuja bardziej miasto??? Dokończenie pełnego ringu zewnętrznego AOW+WOW i ringu wewnętrznego (obwodnica srodmiejska) a do tego planowana obwodnica pl. strzegomski-zaporoska-radosna-dyrekcyjna-pulawskiego-pl. grunwaldzki napewno usprawniają ruch jeszcze bardziej odkorkują mniejsze ulice w tym osiedlowe. Tylko trzeba pomyśleć ile pasów ruchu na takiej obwodnicy zrobić i jak rozwiązać skrzyżowania (najlepiej bezkolizyjne) by kierowcy mając nawet 2x dłuższą drogę obwodnicą chcieli z niej korzystać bo i tak zaoszczedzą czas w porównaniu do przejazdu przez centrum.
      Ja pracuje na krzakach a mieszkam na sepolnie muszę zawsze przejechać przez grunwald, dominikanski a jak by była dokończenia srodmiejska napewno moje auto nie powiększało by korka w tych miejscach. Tak samo osoby mieszkające ma strachocinie Wojnowie pracujący np. na fabrycznej czy Bielanach po zakończeniu WOW wybraliby obwodnicę niż Mickiewicza. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pułaskiego a nie Puławskiego :)

      almac

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

      Tak to w 100% się zgadzam.
      PS. Przez dłuższą chwilę zastanawiałem się na jakich krzakach pracujesz, ale chyba chodziło Ci o Krzyki:)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      rok po wybudowaniu

      j (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 14

      rok po wybudowaniu mostu będą wpisy o tym jak to wielka wyspa zablokowała się ostatecznie i najlepiej wyciąć park aby zrobić kolejne autostrady. A po 10 latach zostanie udowodnione że i tak...rozwiń całość

      rok po wybudowaniu mostu będą wpisy o tym jak to wielka wyspa zablokowała się ostatecznie i najlepiej wyciąć park aby zrobić kolejne autostrady. A po 10 latach zostanie udowodnione że i tak wszystkie auta i tak nie dadzą rady wjechać rano do centrum i zbudujemy kolejny park pod Środą Śląskązwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sprawa jest prosta, jak drut....

      Wacław (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 4

      Budowa obwodnicy od dziecięcioleci blokowana jest, jak widać, bardzo skutecznie przez tych, którym nie w smak droga intesywnego ruchu przebiegająca w pobliżu ich domów. Są to wysoko postawieni...rozwiń całość

      Budowa obwodnicy od dziecięcioleci blokowana jest, jak widać, bardzo skutecznie przez tych, którym nie w smak droga intesywnego ruchu przebiegająca w pobliżu ich domów. Są to wysoko postawieni wrocławianie, mieszkańcy okolic zaprojektowanej przez pracownię Maxa Berga obwodnicy. Zawiązano stowarzyszenie przeciwników budowy, wciągnięto w tę hecę ekologów, a ponad wszystko zajmując wpływowe stanowiska w magistracie i innych ważnych urzędach, wywierają wpływ na blokadę budowy. Zobaczymy, jak długo komentarz ten będzie rezydował na forum GWr.
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ad-M

      Ad-M (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 6

      Na tę obwodnice nie ma pieniędzy i nie będzie przez następne 10 lat, ani na most. To wszystko mrzonki, miasto woli budować teatry i stadiony. Mieszkańcy Sępolna z utęsknieniem czekają na tę obwodnicę.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      3 razy " S " (SOBIE SWOIM I SZWAGROWI)

      Wojtek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 2

      Co chcecie?
      Dudkiewicz załatwił sobie zjazd z autostrady niemal pod dom.
      Reszta hołoty niech się dusi w korkach


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nic nie rozumiesz

      Wacław (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

      Bynajmniej, pan Dutkiewicz nie jest zainteresowany budową obwodnicy.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zamknąć Centrum dla Ruchu aut, ups- blachosmrodów...!

      dr Kaftan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 7

      mamy przecież nowy stadion za 1mld.. ale ANI JEDNEJ , PEŁNEJ OBWODNICY... TEGO CENTRUM..
      , ale zwężajmy Kazimierza, Podwale, Krupniczą do 1 pasa ruchu, i ględźmy, że to auta tworzą korki większe...rozwiń całość

      mamy przecież nowy stadion za 1mld.. ale ANI JEDNEJ , PEŁNEJ OBWODNICY... TEGO CENTRUM..
      , ale zwężajmy Kazimierza, Podwale, Krupniczą do 1 pasa ruchu, i ględźmy, że to auta tworzą korki większe na zwężonych jezdniach..zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      re dr Kaftan

      kk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 4

      kaftan to ci zalozyc iii kaganiec tez a ptem na kraszewskiego

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      kamillo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 13

      Jestem raczej przeciw budowaniu kolejnych dróg, bo im więcej tym większe korki, ale ta obwodnica już dawno powinna powstać i to w wariancie minimum 2x2. Inaczej od razu nowa droga będzie zapchana....rozwiń całość

      Jestem raczej przeciw budowaniu kolejnych dróg, bo im więcej tym większe korki, ale ta obwodnica już dawno powinna powstać i to w wariancie minimum 2x2. Inaczej od razu nowa droga będzie zapchana. Widać to na Klecińskiej, Ostatnim Groszu i moście Millenijnym gdzie popołudniu stoi notoryczny korek. Inna sprawa, że na Klecińskiej powinien być tramwaj, bo ludzie do WPT i IBM praktycznie mogą dojechać tylko samochodem, a to jest grubo >5000 osób.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      w myśl tej Logiki , zmień 2-3 pokoje na Jeden ! i zrób nowe dziecko..

      dr Kaftan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 5

      będziesz mieć Luźniej zwłaszcza dla rodziny :P
      to teraz pomyśl, że AOW, i inne szerokie drogi zakorkowane ( bo nie mają ciągłości i zjazdów dobrych) są zwężone do 1 PASA , korki sie zmniejszą wg...rozwiń całość

      będziesz mieć Luźniej zwłaszcza dla rodziny :P
      to teraz pomyśl, że AOW, i inne szerokie drogi zakorkowane ( bo nie mają ciągłości i zjazdów dobrych) są zwężone do 1 PASA , korki sie zmniejszą wg twojej "logiki'
      Jesteś chyba z Ratusza..zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a twoja?

      SK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 7

      Wedle twojej logiki wprowadź sie do większego domu, ale powiedz 10 rodzinom imigrantów, że chętnie ich ugościsz i że spokojnie sie zmieścicie. Zobaczysz jak będziesz miał lepiej.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ???

      lola (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      A co mają imigranci do budowy obwodnic we Wrocławiu?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      SK o marzy o emigrantach..

      dr Kaftan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      to jego logik PO Dopalaczach chyba, byle coś napisać..

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama