Most Żernicki wybudowano w 1952 r. w oparciu o przedwojenne podpory z 1932 r. Już w 2011 r. wiadomo było, że stan techniczny żelbetowego mostu jest zły i co gorsze, nie nadaje się on do remontu, a jedynie do wyburzenia. Według ekspertyzy, najgorzej przedstawiał się stan dźwigarów.
– Główną wadą obecnego mostu jest to, że jest on zawieszony zbyt nisko i nie ma odpowiedniego odwodnienia. Kiedy poziom wody w Ślęzie wzrasta, spora część konstrukcji jest podmywana, co prowadzi do korodowania poszczególnych elementów – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Miasto planowało przebudowę mostu już w 2015 r. Wtedy skończyło się jedynie na planach. Teraz przebudowa okazała się możliwa. Wojewoda dolnośląski w ubiegłym tygodniu wydał zgodę na rozbiórkę starego mostu, a Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił przetarg. Termin składania ofert upływa 28 lutego. Wykonawcę inwestycji powinniśmy poznać w marcu.
– To pierwszy tak duży przetarg w tym roku. Jeśli więc wpłynie tak dużo ofert jak do przetargu na remont Kładki Zwierzynieckiej, procedura się wydłuży – zaznacza Ewa Mazur.
Prace obejmą wyburzenie starego mostu i budowę w tym miejscu nowej, dwuprzęsłowej konstrukcji. Nowy most ma być znacznie dłuższy od obecnego i mierzyć 61 metrów (obecnie to 37 metrów). Będzie także zawieszony 1,5 metra wyżej, dzięki czemu konstrukcja nie będzie już podmywana.
Podczas przebudowy zmieniona zostanie organizacja ruchu w pobliżu mostu. Kierowcy nie muszą jednak martwić się o brak przeprawy przez Ślęzę w tym miejscu i dalekie objazdy. – Zanim dojdzie do rozbiórki, wyłoniony w przetargu wykonawca wybuduje most tymczasowy, podobnie jak to ma miejsce w przypadku mostu Pęgowskiego i Widawskiego – wyjaśnia Mazur.
Most tymczasowy powstanie na południe od obecnej przeprawy. Piesi i rowerzyści w dalszym ciągu będą mogli korzystać także ze znajdującej się przy starym moście Kładki Żernickiej. Na czas prac zamknięty zostanie wjazd w ul. Żernicką od strony ul. Jaksonowickiej. Dojazd do niej będzie odbywał się przez ul. Domosławską.
– Wykonawca od momentu podpisania umowy będzie miał 16 miesięcy na zakończenie prac. Jako że będzie to budowa zupełnie nowego mostu, prace powinny potrwać znacznie krócej, niż przy remoncie starej konstrukcji – twierdzi Ewa Mazur. – Liczymy, że prace zakończą się latem przyszłego roku – dodaje.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?