Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocławskie inwestycje tramwajowe. Sprawdzamy na jakim są etapie

Redakcja
Budowa torowiska tramwajowego na Kozanowie. To ostatnia duża inwestycja tramwajowa we Wrocławiu
Budowa torowiska tramwajowego na Kozanowie. To ostatnia duża inwestycja tramwajowa we Wrocławiu Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
W tym roku miejscy włodarze mają wielkie plany na rozwój wrocławskich linii tramwajowych. Zmieniły się priorytety, bo nie mówi się nic o torach na Jagodno, na ul. Suchej, a tym bardziej na Psie Pole – to plany na dalsze lata. W tym roku ruszy jednak projektowanie linii na Swojczyce. Prezydent w ubiegłym roku przesunął tę inwestycję na listę priorytetowych.

Plany są ambitne, bo w tym roku budowana będzie jedna, a projektowane kolejne trzy linie tramwajowe. Wszystkie przetargi nadzorują Wrocławskie Inwestycje.

– Postaramy się zrealizować kilka projektów. Najpilniejszym jest budowa torowiska na Hubskiej, są też między innymi plany poprowadzenia torów przez mosty Chrobrego – wylicza Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji.

TOROWISKO NA HUBSKIEJ
Tutaj właściwie wszystko już wiadomo: tory na odcinku od Glinianej do Dyrekcyjnej będą powstawać w tym roku. WI rozstrzygają przetarg na budowę i wybierają wykonawcę. Po podpisaniu umowy i wszystkich formalnościach, jeszcze w tym kwartale, czyli do końca marca, rozpocznie się budowa. Potrwa około roku: koniec prac na przełomie I i II kwartału 2018.

Na Hubskiej trzeba zdjąć kostkę na całej szerokości jezdni. Zostanie ona zastąpiona nawierzchnią bitumiczna, a przez środek zostaną poprowadzone tory. Będzie to przedłużenie szyn od skrzyżowania Hubskiej z Glinianą, aż do Dyrekcyjnej. Dzięki temu z Tarnogaju ul. Hubską i następnie Pułaskiego ma pojechać nowa linia tramwajowa (puszczenie jej przez Borowską obok dworca jest dziś problematyczne, bo tym odcinkiem jeździ już zbyt wiele linii tramwajowych).

Wyremontowane zostaną także skrzyżowania na opisanym odcinku Hubskiej, pojawi się nowe oświetlenie. Równolegle będzie prowadzony remont ul. Dyrekcyjnej od tymczasowego dworca autobusowego do Hubskiej.

Czytaj więcej: Remont Dyrekcyjnej: znów wejdą na nią drogowcy

TRAMWAJ NA NOWY DWÓR
Nowy Dwór będzie miał swoją linię tramwajową. Poprowadzi ona od pl. Orląt Lwowskich do skrzyżowania Rogowskiej z Strzegomską, ale zanim rozpocznie się budowa, potrzebny jest projekt. Jego wykonaniem od czerwca ubiegłego roku zajmuje się firma Schuessler-Plan Inżynierzy. Dokumentacja ma być gotowa do końca tego roku.

TĘDY POJEDZIE TRAMWAJ NA NOWY DWÓR - ZOBACZ TRASĘ NA FILMIE PONIŻEJ:

Już na przełomie tego i przyszłego roku WI chcą ogłosić przetarg na budowę torowiska. Realizacja zadania potrwa około dwóch lat i jest przewidziana na lata 2018-19. W 2020 torowiskiem mają pojechać tramwaje.

Co z tramwajem na Popowice i Swojczyce? Czytaj na kolejnej stronie

TRAMWAJ NA POPOWICE
Linie tramwajowe na Nowy Dwór i Popowice powstaną w podobnym czasie. Trwa projektowanie trasy wzdłuż m.in. ul. Długiej i Popowickiej, a na przełomie tego i przyszłego roku, Wrocławskie Inwestycje chcą ogłosić przetarg na budowę.

Tory poprowadzą od skrzyżowania ulic Popowickiej i Milenijnej, następnie wzdłuż Popowickiej i Starogroblowej po północnej stronie drogi aż do Gnieźnieńskiej. Tuż przed Gnieźnieńską torowisko wejdzie na środek jezdni między dwa pasy ruchu, a następnie dalej ulicą Długą i mostem Dmowskiego, cały czas przebiegając środkiem jezdni po wydzielonym pasie. W rejonie ul. Jagiełły trasa połączy się z istniejącym fragmentem torowiska.

TRAMWAJ NA SWOJCZYCE
Rozpatrywany jest przetarg na budowę nowych mostów Chrobrego. Torowisko ma być uwzględnione w projekcie przeprawy, a to da możliwość przedłużenia linii tramwajowej od pętli Sępolno na Swojczyce.

– Przesądzone jest to, że jeśli dostaniemy unijne dofinansowanie do inwestycji tramwajowej, przedłużymy torowisko od pętli Sępolno na druga stronę Odry. Mamy koncepcję, by położyć tory od pętli do mostu po lewej stronie jezdni, w stronę mostów Chrobrego, a potem mniej więcej w rejonie skrzyżowania Swojczyckiej i Mydlanej stworzyć pętlę tramwajową – mówi Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w urzędzie miasta.

Jeśli pieniędzy będzie mało, tory zakończą się na pętli, jeśli więcej: poprowadzą do Olimpii Port albo do 3M. Wariant preferowany przez miasto, to wybudowanie najpierw nowego mostu tramwajowo-autobusowego z wykorzystaniem unijnej dotacji. Musi mieć zabudowane torowisko, by jeździły tam autobusy i samochody na czas remontu starych mostów. Drugą przeprawą będą przebudowane mosty Chrobrego, jedynie z jezdnią dla samochodów.

Projektowanie pierwszego, nowego mostu tramwajowego, ma trwać od tego roku przez około rok. Dopiero później, w 2018 roku mogłaby ruszyć sama budowa. Do 2022 roku urzędnicy mają zamiar oddać nowy most i przerzucić w tym miejscu nad Odrą nowe torowisko, a także wybudować pętlę i zbudować parking Park and Ride w pobliżu skrzyżowania Swojczyckiej i Mydlanej.

DALSZE PLANY: OŁTASZYN I PARTYNICE, NOWY DWÓR STACJA KOLEJOWA
Przychylność prezydenta zyskał projekt poprowadzenia nitki tramwaju od pętli Park Południowy do Ołtaszyna i Partynic. Miesiąc temu urzędnicy ogłosili, że W 2021 roku pojedziemy tramwajem na Ołtaszyn linią prowadzącą od istniejącej pętli tramwajowej Park Południowy aż do ul. Zwycięskiej.

Z istniejącej pętli tory prowadziłyby pod nasypem kolejowym, a następnie po wschodniej stronie (lewej patrząc od centrum) ul. Agrestowej, potem przez tory kolejowe (linia Wrocław - Sobótka) i dalej niezagospodarowanym terenem między Ołtaszyńską a Agrestową, aż do nowej pętli przy ul. Zwycięskiej.


Na razie WI nie mają polecenia rozpisania przetargu na to zadanie, jest jeszcze za mało danych. Nie ma pewności, że projekt zostanie zlecony jeszcze w tym roku.

A jakie są dalsze plany? Torowisko na Nowym Dworze zostanie przedłużone wzdłuż ul. Rogowskiej do pętli. Ma okrążyć osiedle i skrócić drogę mieszkańców do przystanku tramwajowego. Powstanie zintegrowany przystanek tramwajowo-autobusowo-kolejowy.

Jagodno i Psie Pole po 2022 roku - czytaj więcej na kolejnej stronie

Jak ogłasza prezydent Rafał Dutkiewicz, dodatkowo po 2022 r. tramwaje mają zawieźć nas na Jagodno i Psie Pole, ul. Borowską od Świeradowskiej, Muchobór Wielki, Maślice i Bartoszowice. Tylko że w roku 2022 już nie Dutkiewicz, a jego następca, będzie decydował o polityce transportowej miasta.

W długoletni plan tramwajowy (za 20-30 lat) wpisana jest też budowa tramwaju na ul. Kamieńskiego, Grota-Roweckiego, Bezpiecznej, Słowackiego, Gajowickiej, na Zakrzów, na ul. Balonowej i Bystrzyckiej, Zaporoskiej, Poznańskiej, Stacyjnej a także z Oporowa do Kleciny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wrocławskie inwestycje tramwajowe. Sprawdzamy na jakim są etapie - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska