Wrocławianie przestali jeździć na gapę w MPK?

    Wrocławianie przestali jeździć na gapę w MPK?

    Błażej Organisty

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    17.08.2011 wroclaw dziennikarz jerzy wojcik na jeden dzien wcielil sie w role kontrolera biletowego. mpk autobus tramwaj komunikacja kontroler kontrola

    17.08.2011 wroclaw dziennikarz jerzy wojcik na jeden dzien wcielil sie w role kontrolera biletowego. mpk autobus tramwaj komunikacja kontroler kontrola kontrolerzy kanar bilety gazeta wroclawska piotr warczak ©Piotr Warczak

    Tylko w dwóch na 10 przypadków kontroli pasażerowie wrocławskiego MPK otrzymują mandat za jazdę bez ważnego biletu. W ubiegłym roku wystawiono 6 tysięcy wezwań do zapłaty mniej niż w roku 2015.
    17.08.2011 wroclaw dziennikarz jerzy wojcik na jeden dzien wcielil sie w role kontrolera biletowego. mpk autobus tramwaj komunikacja kontroler kontrola

    17.08.2011 wroclaw dziennikarz jerzy wojcik na jeden dzien wcielil sie w role kontrolera biletowego. mpk autobus tramwaj komunikacja kontroler kontrola kontrolerzy kanar bilety gazeta wroclawska piotr warczak ©Piotr Warczak

    We Wrocławiu kontrolerzy z roku na rok wystawiają coraz mniej mandatów za brak ważnego biletu w autobusach i tramwajach. Taki wniosek wynika z danych podanych przez MPK Wrocław.

    W ubiegłym roku pracownicy przedsiębiorstwa przyłapali 33 tysiące gapowiczów, a rok wcześniej 39 tys. Wystawionych mandatów było więc o 6 tys. mniej, ale zmniejszyła się także liczba kontroli: ze 170 tys. skontrolowanych kursów w 2015 roku do 156 tys. w 2016. Dla porównania: w 2011 roku wystawiono 70 tys. mandatów na 100 tys. kursów.

    Dlaczego liczba skontrolowanych kursów spadła? - Różnica wynika z tego, że szczególny nacisk kładliśmy na kontrole na liniach podmiejskich, a wtedy kontroler rzadziej się przesiada. Nie oznacza to jednak, że fizycznie sprawdzanych pasażerów było mniej, bo podczas kontroli jednego kursu pasażerów może być trzech albo stu pięćdziesięciu, więc te dane nie odpowiadają liczbie faktycznie skontrolowanych osób – wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

    MPK nie liczy sprawdzanych osób, bo fizycznie jest to niemożliwe. - Niestety jest to niemożliwe z uwagi na skalę w jakiej działamy, więc musimy się posiłkować danymi dotyczącymi skontrolowanych kursów – tłumaczy Korzeniowska.

    Jeżeli podzielimy liczbę mandatów przez liczbę skontrolowanych kursów, to dowiemy się, że w 2015 roku w jednym autobusie lub tramwaju kontroler wpisał 0,23 mandatu, a w 2016 – 0,21. Innymi słowy: 2 mandaty na 10 kursów. Stąd można wyciągnąć wniosek, że coraz więcej wrocławian jeździ komunikacją miejską z ważnym biletem, ale zmiana jest znikoma. Statystycznie co piaty pasażer wciąż podróżuje na gapę.

    Tych, których kontrolerzy przyłapią na gorącym uczynku, czeka kara 150 złotych plus koszt biletu (3 zł normalny, 1,5 zł ulgowy). Jeżeli opłacimy mandat w przeciągu 7 dni roboczych, to kosztuje nas to o 30 zł mniej. Wezwanie do zapłaty można dostać także za brak dokumentu uprawniającego do ulgi.

    Zarówno ceny biletów, jak i taryfikator mandatów przez ostatni rok się nie zmieniły. Jak MPK chce zachęcić pasażerów do kasowania biletów? Po pierwsze kampaniami takimi jak „Kasownik do pasażera”, czyli naklejaniu informacji na kasownikach. Po drugie skuteczną windykacją wezwań do zapłaty (współpraca z e-sądami i komornikiem). Po trzecie informacją o tym, gdzie danego dnia można usłyszeć zdanie „bileciki do kontroli”.

    Czytaj także

      Komentarze (99)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kanary w MPK

      Ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Gapowicz jak chce, to i tak pojedzie wbrew kampaniom.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jest dobrze, oby tak dalej

      Kinia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      Nie ma co szukać dziury w całym, trzeba się cieszyć z tego pozytywnego trendu, oby się utrzymywał i liczba gapowiczów cały czas spadała.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      myślenie nie boli *

      gosc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      *) nie dotyczy autora tego artykułu

      "Innymi słowy: 2 mandaty na 10 kursów. (...) Statystycznie co piaty pasażer wciąż podróżuje na gapę."
      Jeśli w każdym kursie byłby kontrolowany jeden pasażer to...rozwiń całość

      *) nie dotyczy autora tego artykułu

      "Innymi słowy: 2 mandaty na 10 kursów. (...) Statystycznie co piaty pasażer wciąż podróżuje na gapę."
      Jeśli w każdym kursie byłby kontrolowany jeden pasażer to rzeczywiście można powiedzieć, że statystycznie co piaty pasażer wciąż podróżuje na gapę. Ale w każmy kontrolowanym kursie jest więcej niż jedne kontrolowany pasażer, czyli statystycznie w co piątym kursie pasażer wciąż podróżuje na gapę.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To jest Kradzież

      ivan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      Jazda bez biletu to też kradzież , a w sklepie to za darmola jest ? Jakim trzeba być idiotą żeby biegać jak szalony przed kontrolerem


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Miasto płaci MPK 5 stów od mieszkańca rocznie z naszych podatków!

      Włościanka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

      Więc jak rzadko korzystasz to płacisz podwójnie, raz podatkiem, drugi biletem. Poza tym są tacy, którzy z MPK wcale nie korzystają. To dopiero jest kradzież!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mpk

      Wójcio dorodna rada (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 8

      Za co Tu płacić?Smród moczu unosi się w całym taborze.A już nie daj Bóg jechać 9 koło akademi ekonomicznej w piątkowe popołudnie.Hordy słojów wiązą obsrane gacie,brudne skarpety.Przyjezdni powinni...rozwiń całość

      Za co Tu płacić?Smród moczu unosi się w całym taborze.A już nie daj Bóg jechać 9 koło akademi ekonomicznej w piątkowe popołudnie.Hordy słojów wiązą obsrane gacie,brudne skarpety.Przyjezdni powinni jeździć tylko w drugim wagonie.Ludzie nigdy nie byli równi i nigdy nie będą.Słoje brzeczą karawana jedzie dalej.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pewnie że statystyki sie poprawiają

      hmm (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13

      pewnie że statystyki sie poprawiają, bo kontrolerzy nie widzą po prostu pewnych grup np.:
      żuli, chuliganów od których moga oberwać, czy pewnych mniejszości.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      "wniosek, że coraz więcej wrocławian jeździ komunikacją miejską z ważnym biletem"

      Krasnal Adamu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

      Bzdury.
      Gapowicze nauczyli się korzystać z biletomatów lub przynajmniej udawać, że z nich korzystają. Gdy tylko widzą kontrolera, zaraz się robi kolejka. Często w efekcie kupują bilet, czasami...rozwiń całość

      Bzdury.
      Gapowicze nauczyli się korzystać z biletomatów lub przynajmniej udawać, że z nich korzystają. Gdy tylko widzą kontrolera, zaraz się robi kolejka. Często w efekcie kupują bilet, czasami nawet kasują, ale najszczęśliwsi są wtedy, gdy kontroler ich mija, zanim wydadzą pieniądze, i już do nich nie wraca.
      Poza tym mamy coraz więcej długich tramwajów. Kontrolerzy zwykle przejeżdżają takim dwa przystanki, zanim sprawdzą wszystkich pasażerów - a gapowicze spokojnie wysiadają już na pierwszym, przy czym bezczelniejsi potrafią szybko wsiąść innymi drzwiami do części pojazdu, która była już sprawdzona.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wrocławianin

      KOMUNIKACJA MIEJSKA WE WROCŁAWIU ... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 8

      ... POWINNA BYĆ DARMOWA !!!


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ona wcale nie będzie darmowa

      Włościanka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

      Miasto płaci 500 zł. dla MPK; od mieszkańca. A wielu jeździ tylko samochodami a nie MPK. To zwyczajne okradanie nas bo płacimy podwójnie; raz podatkiem, drugi biletem.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      uwaga ,pokazując maseczkę antysmogową , kanary mogą mi naskoczyć...

      moje miasto nie przestrzega warunków do zdrowego oddechu także mogę pozwac ich włodarzy... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 6

      jak im się namnoży takich pozwów o przeciążenia smogowe , mogą nam naskoczyć :) zbiorowe pozwy ratusza ustalą wolną od płatności komunikację zbiorową:)


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Powinieneś a nos nałożyć durexa !

      sok z buraka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wojtasiek

      Dupasiek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 6

      Ja nie przestałem,niech słoje kasują.Będzie się czym pochwalić na wichurze.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama