Ważne
    Ten tramwaj pojedzie po wrocławskich torach?

    Ten tramwaj pojedzie po wrocławskich torach?

    Zdjęcie autora materiału

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Nowy tramwaj marki Modertrans model Moderus Gamma został oficjalnie zaprezentowany w Poznaniu.
    1/9
    przejdź do galerii

    Nowy tramwaj marki Modertrans model Moderus Gamma został oficjalnie zaprezentowany w Poznaniu. ©Waldemar Wylegalski

    Czy takie tramwaje będą już wkrótce jeździły po Wrocławiu? Wiele na to wskazuje. Miasto chce kupić wkrótce nowe składy, a zaprezentowane właśnie tramwaje Modertrans Moderus Gamma mają być jednymi z najtańszych dostępnych na rynku. Jeśli będą spełniały warunki przetargowe, Wrocław zapewne kupi właśnie je.
    Tramwaje tej firmy (model Moderus Beta) jeżdżą już po Wrocławiu od grudnia ubiegłego roku, gdyż wygrała ona przetarg na dostawę pojazdów dla MPK Wrocław. Nowy model różni się nieco od tego, który już znamy - ma w całości niską podłogę, jest nowocześniejszy i energooszczędny. Ma ładowarki USB dla pasażerów i specjalne interkomy do kontaktu z motorniczym. Wrocławskie MPK ma w planach zamówić kolejne tramwaje w przyszłym roku. Moderus Gamma może być jednym z faworytów w przetargu, o ile oczywiście firma zdecyduje się w nim startować.

    Tramwaj może przejechać krótki odcinek bez zasilania z sieci trakcyjnej. Dodatkowo wykorzystuje znaną już w innych tramwajach technologię magazynowania energii kinetycznej z hamowania i przekształcania jej w superkondensatorach, by później wykorzystać energię elektryczną do rozruchu.

    Dla motorniczego przewidziano... lodówkę. Tramwaj charakteryzuje się także tym, że jest cichy, co na pewno ma znaczenie dla osób mieszkających w pobliżu torowisk tramwajowych.

    Minusy Moderusa Gamma też są i to spore. Pierwszy to dostępność (nie wiadomo jak szybko producent mógłby rozpocząć masową produkcję). Wadą jest też budowa podwozia tramwaju – na niektórych przystankach pasażer na wózku inwalidzkim może mieć trudność by wejść do tramwaju bezpośrednio z peronu, ze względu na zbyt duży odstęp między krawężnikiem a podłogą tramwaju, wtedy konieczna będzie klapa.

    Porównaj tramwaje

    Marka i modelLiczba miejsc siedzącychLiczba miejsc stojącychDługośćSzerokośćProcent niskiej podłogiCena brutto
    Modertrans Moderus Beta30+917728 250 cm2 354 cm25ok. 4 mln zł
    Modertrans Moderus Gamma6617832 m2,4 m10014 mln zł*
    Pesa Twist5816432 m2,4 m100ok. 8 mln zł
    Skoda 19T5120130 250 cm2 460 cm65ok. 8 mln zł

    *koszt zbudowania pierwszego, prototypowego tramwaju. W produkcji seryjnej tramwaj będzie tańszy.

    5O NOWYCH TRAMWAJÓW WE WROCŁAWIU
    Moderus Gamma to na razie prototyp, zbudowany w ramach programu "Innowacyjny tramwaj miejski". Jego wyprodukowanie pochłonęło 14 mln zł brutto, z czego 5,6 mln to dofinansowanie ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Unii Europejskiej. Prototyp po uzyskaniu homologacji może z powodzeniem jeździć po torach któregoś z polskich miast. Produkcja seryjna tego modelu będzie oczywiście tańsza niż wspomniane 14 mln zł, ale zależy od zainteresowania potencjalnych kupujących.

    Takim kupującym może być Wrocław, a Modertrans chce być gotowy do produkcji jak najszybciej. – Na razie planujemy testy. Gdy zdobędziemy więcej doświadczenia, będziemy składać deklaracje – mówi portalowi GazetaWroclawska.pl Jarosław Bakinowski, wiceprezes zarządu Modertrans Poznań. Na razie nie zna orientacyjnej ceny modelu produkowanego seryjnie.

    Do końca tego roku będzie wiadomo, czy MPK odniesie sukces w pozyskaniu pieniędzy unijnych na kolejne 50 wrocławskich tramwajów. Jest na to spora szansa, bo tego typu projekty raczej nie są odrzucane. Przetarg na nowe elektryczne pojazdy rozstrzygnięty zostałby w 2017 roku, a tramwaje trafiłyby do nas do końca 2018 r. Nie muszą to być wcale ani pesy twist, ani modertransy moderusy, czyli modele które ostatnio trafiły do Wrocławia, ale przetarg będzie miał podobne wymogi. Na pewno będzie wymóg, aby tramwaje były klimatyzowane i niskopodłogowe (przynajmniej częściowo).

    Dodatkowo do końca I kwartału przyszłego roku na wrocławskie ulice wyjadą kolejne trzy tramwaje Modertrans Moderus Beta, których dostawy cały czas trwają. Pierwsze tramwaje tego modelu trafiły do nas w grudniu 2015 roku. Kolejne trzy trafią do Wrocławia dzięki prawu opcji (opcja zakłada poszerzenie zamówienia o kolejne 16 sztuk). MPK może zamówić jeszcze 13 dodatkowych sztuk z tego przetargu, o czym będzie decydować na bieżąco.

    Czytaj także

      Komentarze (88)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      och tramwaje

      jaro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      rubcie więcej motorniczych i biletów mpk urban a kto płaci bezdomni bezrobotni policja konduktorzy do pkp wdrodze do skup złomu a tramwaje sie rozwala lub sprzedaje na wośp ulica kwiska hostele...rozwiń całość

      rubcie więcej motorniczych i biletów mpk urban a kto płaci bezdomni bezrobotni policja konduktorzy do pkp wdrodze do skup złomu a tramwaje sie rozwala lub sprzedaje na wośp ulica kwiska hostele stoją a protram boji się komorników gdzie są obrońcy starego niedawno remontowanego taboru i kontrolerów też są niskopodłogowe tylko laptopowiczów ipolicji lub straży miasta tam brak gdzie bezpieczeństwo znów bomby w autobuisach a może też w tramwajach jak na WĘGRZECH gdy Seagall aktor grał zdjęcia do zdradzony/zatopiony!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Byle były wygodne

      wrocławianka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Byle miały wystarczająco dużo miejsc do siedzenia, bo Pesa bardziej przygotowana jest na wózki i niepełnosprawnych (w każdym tramwaju?) niż zwykłych pasażerów - czyli dużo przestrzeni i mało...rozwiń całość

      Byle miały wystarczająco dużo miejsc do siedzenia, bo Pesa bardziej przygotowana jest na wózki i niepełnosprawnych (w każdym tramwaju?) niż zwykłych pasażerów - czyli dużo przestrzeni i mało siedzeń.
      Druga istotna sprawa to hałas. Nowsze tramwaje, szczególnie Skoda!, mają bardzo głośne zapowiedzi przystankowe, co jest strasznie irytujące i męczące.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      niestey

      spectram (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      jak podała w dniu dzisiejszym konkurencyjna gazeta
      w najbliższym czasie planują zakup 13 wagonów z Modertransu
      niestety Beta nie Gamma
      wstyd
      te tramwaje zgodnie z obecnymi doświadczeniami będą...rozwiń całość

      jak podała w dniu dzisiejszym konkurencyjna gazeta
      w najbliższym czasie planują zakup 13 wagonów z Modertransu
      niestety Beta nie Gamma
      wstyd
      te tramwaje zgodnie z obecnymi doświadczeniami będą jeździły po Wrocławiu do 2060 roku
      kolejne 2 pokolenia, które zaraz po urodzeniu będą obsługiwały smartfony, tablety i pewnie inne ciekawe wynalazki doznają szoku jak zobaczą na ulicy takie cuda
      A ZOBACZĄzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      Tedy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Wolałbym Protrama ale ten też jest fajny :)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A dlazczego nie PROTRAMY ?

      piasektt (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

      PROTRAMY budowane we Wrocławiu kosztowały 2,8 mln, mogą kawałek jechać bez zasilania zew. kilka ma lodówki, a jeden jest wyposażony w superkondensator. MOŻNA TANIEJ ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Moderus Beta - NIE

      Moderus Beta - NIE (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 4

      Moderus Beta - NIE

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      precz z szynotransportem w miastach!

      zlapzaogon (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      Wydzielone głośne torowiska... i druciana architektura na niebie... powinny wylądować te wynalazki w muzeum

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ad-M

      Ad-M (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

      A klimatyzacja w moderusach bieda już zaczęła działać? Miło, że przynajmniej wyjdźmy z lat 90 i dostaniemy niskopodłogowy tramwaj, może jeszcze niedługo ktoś wpadnie na to, żeby zamawiać tramwaje z...rozwiń całość

      A klimatyzacja w moderusach bieda już zaczęła działać? Miło, że przynajmniej wyjdźmy z lat 90 i dostaniemy niskopodłogowy tramwaj, może jeszcze niedługo ktoś wpadnie na to, żeby zamawiać tramwaje z podłogą na tym samym poziomie i dostaniemy przystanki na równi z tramwajem.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nowy tram...

      Wro. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 7

      Te tramwaje mają jeszcze jedyną wadę . Uchwyty do trzymania się nie są pokryte żadną emalia .W zimie bez rękawiczek niema co się trzymać ich ręka zamarza !


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zimno?

      Maro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      A to nie ma tam ogrzewania? :-)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ma to jednak pewien plus

      podróżny (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

      zwiększa higienę. Bakterie namnażają się na powierzchniach pokrytych plastikiem lub gumowanych znacznie szybciej.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Gamma

      Krasnal Adamu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 16

      W naszych skodach i pesach jest niewygodnie. Dałbym szansę moderusom.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ad-M

      Ad-M (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 2

      Po tym co prezentują moderus Beta, pesy to praktycznie limuzyny.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do Ad-M

      Łukasz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

      Już naprawdę nie przesadzajmy z tą krytyką Moderusów Beta. Solidne tramwaje.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Moderus Beta - NIE

      pasażer (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

      ale za mało niskiej podłogi a tam gdzie ona jest brak miejsc siedzących ( są tylko dwa).

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecane

      Wideo