Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Te autobusy i tramwaje regularnie się spóźniają. Dlaczego? (RAPORT)

Piotr Bera
Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Jakie linie tramwajowe spóźniają się najczęściej? Przy których pasażerowie powinni mieć więcej cierpliwości? Dotarliśmy do wyników analiz prowadzonych przez zespół ds. punktualności, który działa w MPK od 2015 roku. Motorniczy i kierowcy autobusów tłumaczą, skąd takie opóźnienia.

Członkowie zespołu ds. punktualności w MPK Wrocław sprawdzają każdy kilometr trasy przejazdów (np. z wykorzystaniem nagrań z monitoringu pojazdów) oraz informują, które linie powinny mieć skorygowany rozkład jazdy. Podczas mierzenia punktualności pod uwagę brane są wszystkie kursy, a jest ich nawet 9 tysięcy dziennie. Za kurs punktualny uznaje się ten, który rozpoczął się w ciągu minuty przed czasem na rozkładzie, a kończy do trzech minut po czasie rozkładowym.

- Dzięki systemowi komputerów pokładowych wiemy, co dzieje się na trasach przejazdu np. kiedy są otwierane i zamykane drzwi i przede wszystkim czy kurs był punktualny. Czas przejazd na rozkładach korygowany jest po kursach próbnych i po rozmowach z kierowcami oraz motorniczymi - przyznaje Agnieszka Korzeniowska z wrocławskiego MPK.

Przewoźnik wszelkie sugestie dotyczące większych inwestycji zgłasza do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Najczęstszą przyczyną braku płynności w komunikacji miejskiej jest niewielka liczba buspasów lub brak wydzielonych torowisk.

Gdzie i dlaczego kierowcy i motorniczy tracą czas?
- W przypadku linii OL i OP traci się czas na ul. Pułaskiego, gdzie auta stoją na torowisku. Problemy są również z wjazdem na pl. Społeczny, bo Inteligentny System Transportu faworyzuje linię 33. Ciężko jest także na ul. Grabiszyńskiej, gdzie nie ma wydzielonego torowiska - tłumaczy anonimowo jeden z motorniczych.

Kierowcy autobusów narzekają np. na brak buspasów. Z ich punktu widzenia problemem jest też ITS, który działa tylko dla motorniczych. - ITS działa pod tramwaje i wyklucza nas z zielonej fali na skrzyżowaniach, przez co stoimy na czerwonym świetle - przyznaje jeden z kierowców MPK.

Raz złapane opóźnienie może wpłynąć na cały dzień kursowania danego pojazdu.
ZOBACZ DALEJ: RAPORT - KTÓRE AUTOBUSY I TRAMWAJE SPÓŹNIAJĄ SIĘ NAJCZĘŚCIEJ (LISTA)

A Waszym zdaniem, która linia jest najmniej punktualna? Dlaczego? Czekamy na komentarze
Dlaczego niektóre linie jeżdżą jak w zegarku, a inne nie?
O to zapytaliśmy motorniczych i kierowców MPK, którzy tłumaczą dlaczego dochodzi do opóźnień. Zobacz nasz ranking. Wskaźniki procentowe pokazują, jak często dana linia się spóźnia. Okazuje się, że najmniej punktualny jest tramwaj nr 14 i autobus A. Najlepiej na trasach radzą sobie zaś linie tramwajowe 31 i 32 oraz autobusy linii 147.

RANKING TRAMWAJÓW
Linia 14 - 36,19% - brak wydzielonego torowiska na ul. Pomorskiej, korki przy Renomie i Arkadach, auta na torach przy ul. Krupniczej
OL -33,87% - korki na ul. Pułaskiego, auta na torach, problemy z wjazdem na pl. Społeczny
6 - 31,71% - wypadki przy ul. Kwidzyńskiej, korki przy Renomie i Arkadach
4 - 31,57% - korki tramwajowe na ul. Kazimierza Wlk. i ul. Grabiszyńskiej
20 - 30,47% - korki przy Renomie i Arkadach, długa trasa
8 - 30,26% - postój na ul. Bardzkiej, priorytetem przejazd linii 31 i 32
15 - 29,84% - brak wydzielonego torowiska na ul. Pomorskiej, auta na torach przy ul. Krupniczej
10 - 29,6% - długa trasa, korek tramwajowy na ul. Legnickiej
17 - 28,48% - długa trasa, korki przy Renomie i Arkadach
2 - 28,44% - korki przy Galerii Dominikańskiej i Arkadach
7 - 27,73% - korki przy Renomie i Arkadach
33 - 27,37% - korek tramwajowy na ul. Legnickiej
9 - 27,04% - korki przy Dworcu Głównym PKP
24 - 27,02% - brak wydzielonego torowiska na ul. Pomorskiej, korki przy Renomie i Arkadach
3 - 26,86 % - długa trasa, korek tramwajowy na ul. Legnickiej
1 - 26,19% - korki na ul. Jedności Narodowej, brak wydzielonego torowiska
5 - 25,6% - korki na ul. Grabiszyńskiej oraz długa trasa
23 - 24,58% - tramwaj stoi 2-3 minuty przed wjazdem na pętlę przy ul. Kromera
11 - 24,54% - korki na ul. Grabiszyńskiej, przy Hutmenie czerwone światło
31 i 32 - 20,19 i % 18,34 - wydzielone torowisko i system ITS zwiększają punktualność

RANKING AUTOBUSÓW
A - 43,82% - korki na ul. Berenta, Wyszyńskiego i ul. Grabiszyńskiej
D - 41,17% - korki na ul. Kochanowskiego, przy Arkadach, ul. Wielkiej i Krzyckiej
607 - 40,17% - korki na ul. Legnickiej, Klecińskiej i Grabiszyńskiej
409 - 39,33% - korki od ul. Złotnickiej do Leśnicy
112 - 39,16% - korki na ul. Borowskiej i Ołtaszyńskiej
113 - 38,38% - korki na ul. Borowskiej i Zwycięskiej
319 - 36,93% - korki na ul. Mińskiej i Strzegomskiej
149 - 36,83% - korki na ul. Robotniczej i Strzegomskiej
145 - 36,78% - korki przy Dworcu Głównym PKP i na al. Armii Krajowej
331 - 35,12% - korki na ul. Kochanowskiego i Krzywoustego
115 - 24,15% - korki na Strachocinie i Swojczycach
105 - 23,44% - korki na ul. Berenta i Kasprowicza
120 - 21,84% - korki na ul. Zaporoskiej i Hallera
127 - 20,88% - korki na ul. Długiej, światła na al. Hallera
609 - 18,13% - kurs podmiejski, korki na Nowym Dworze
109 - 17,65% - korki na ul. Robotniczej i Strzegomskiej
100 - 9,73% - krótka trasa przejazdu, brak korków
140 - 7,8% - krótka trasa przejazdu, brak korków
147 - 7,45% - krótka trasa przejazdu, brak korków.

A Waszym zdaniem, która linia jest najmniej punktualna? Dlaczego? Czekamy na komentarze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Te autobusy i tramwaje regularnie się spóźniają. Dlaczego? (RAPORT) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska