Kiedy we Wrocławiu pojadą nowoczesne tramwaje zamiast...

    Kiedy we Wrocławiu pojadą nowoczesne tramwaje zamiast starych konstali?

    Zdjęcie autora materiału
    Weronika Skupin

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Tramwaje pesa twist są najlepszymi pojazdami w taborze wrocławskiego MPK. Zdj. ilustracyjne

    Tramwaje pesa twist są najlepszymi pojazdami w taborze wrocławskiego MPK. Zdj. ilustracyjne ©Fot. Janusz WóJtowicz / Polska Press

    - Czy Wrocławiowi zostało przyznane dofinansowanie na nowe tramwaje? Ponoć to miało być wiadome do końca 2016 roku. Ostatnio nowoczesne tramwaje kupiono m.in. w Krakowie, a Poznań ogłosił przetarg na 50 nowych wozów. Nie chcę narzekać ale my wygląda na to, że obecnie zostajemy daleko w tyle, chociażby kupując przestarzałe tramwaje typu moderus beta – pisze nasz Czytelnik Marek Madecki.
    Tramwaje pesa twist są najlepszymi pojazdami w taborze wrocławskiego MPK. Zdj. ilustracyjne

    Tramwaje pesa twist są najlepszymi pojazdami w taborze wrocławskiego MPK. Zdj. ilustracyjne ©Fot. Janusz WóJtowicz / Polska Press

    We Wrocławiu pojawią się nowe tramwaje, wymiana starego taboru jest w trakcie. Od II połowy 2015 roku po Wrocławiu jeździ osiem pes twist. Pod koniec 2015 r. dodatkowo trafiło do nas sześć modertransów moderusów beta. Niedawno na wrocławskie tory wyjechał siódmy tramwaj tego modelu, a do końca roku w regularnych odstępach trafi ich do nas jeszcze 15. W umowie była bowiem zapisana opcja rozszerzenia zamówienia z sześciu sztuk, do szesnastu dodatkowych moderusów i MPK z niej korzysta. To da łącznie 22 modertransy i 30 nowych tramwajów ogółem, które trafiły i trafią do nas w ciągu około dwóch i pół roku. To całkiem sporo, a będzie więcej.

    Do tego należy doliczyć 40 nowych tramwajów, które ma zamiar kupić MPK i które trafią do Wrocławia w ciągu dwóch lat, czyli do 2019 roku. Dofinansowanie prawdopodobnie będzie, chyba że spadniemy z listy projektów. Nic na to jednak nie wskazuje.

    – Jesteśmy na liście unijnej i nie ma żadnych przesłanek, abyśmy mieli nie dostać dofinansowania. Jednak umowa na dofinansowanie zostanie podpisana w drugim kwartale tego roku i dopiero wówczas znane będą szczegóły – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

    Z dofinansowania zostanie opłaconych: 40 nowych tramwajów (przetarg zostanie dopiero rozpisany) i 16 modertransów moderusów beta (te dokupione do sześciu pierwszych moderusów dzięki opcji rozszerzenia umowy). Łącznie pieniądze z unii wystarczą na dopłacenie do 56 tramwajów.

    JAKIE TRAMWAJE WYJADĄ NA TORY?
    Dopiero wymogi przetargu określą, jakie nowe tramwaje po dostarczeniu moderusów beta będą mogły jeździć po Wrocławiu. MPK nie stawia jednak dużych wymogów i ograniczeń, które faworyzowałyby dane firmy, bo poprzedni przetarg wygrała właśnie firma Modertrans. Ich moderusy to nieco przestarzałe tramwaje, podobne to protramów WrAs, firma nie notowała zamówień od dawna, w wyposażeniu nie było rewolucyjnych rozwiązań, a mimo tego moderusy spełniły wymogi. Była to jedyna oferta w przetargu. A wcześniej właściwie identyczny przetarg wygrała bydgoska Pesa, także składając jedyną ofertę. Dostarczyła nam nowoczesne w pełni niskopodłogowe modele twist, zupełnie inne od modertransów i bardziej zaawansowane technologicznie, ale około dwukrotnie od nich droższe.

    Poznań rzeczywiście kupi 50 nowych tramwajów i to nowocześniejszych niż nasze moderusów. Odkąd firma realizuje zamówienie dla Wrocławia, bardzo się rozwinęła prezentując model tramwaju – moderus gamma.

    Czytaj więcej: Ten tramwaj pojedzie po wrocławskich torach?

    To dla Modertransu skok technologiczny. Moderus gamma jest w całości niskopodłogowy (poprzednie tramwaje były tylko w części niskopodłogowe), nowocześniejszy i energooszczędny. Ma ładowarki USB dla pasażerów i specjalne interkomy do kontaktu z motorniczym. Moderus gamma może być jednym z faworytów we wrocławskim przetargu, o ile oczywiście firma zdecyduje się w nim startować z tym modelem tramwaju.

    MPK jest jednak zadowolone z moderusów beta, które mają w części wysoką podłogę, ale i tak są lepsze od starych konstali. Mają klimatyzację i niski człon na środku tramwaju specjalnie dla niepełnosprawnych. – Dzięki moderusom beta w całym mieście przybędzie dziennie ok. 300 kursów dostępnych dla osób niepełnosprawnych, bo zastąpią prawie 40-letnie konstale – wylicza Agnieszka Korzeniowska z MPK.

    Konstali nie da się jednak pozbyć od razu. Jest ich około 130, zarówno tych najstarszych modelu 105Na (46 sztuk), jak i modelu 105NWr zmodernizowanego przez Protram (84 sztuki). To 260 wymagających ciągłej konserwacji wagonów. Nowe modertransy i kolejne tramwaje z dofinansowania, pozwolą jedynie ograniczyć tę liczbę. Zostanie około 75 konstali (w praktyce będzie ich pewnie nieco więcej, bo to tego czasu zostanie uruchomiona nowa linia tramwajowa skręcająca z ul. Hubskiej w Pułaskiego i zwiększymy tabor). To sprawi, że konstale nie będą już stanowiły większości wrocławskich tramwajów. W 2019 r. będziemy mieli najpewniej: 0 najstarszych konstali 105Na, około 80 konstali 105NWr, 32 protramy, 17 skód jednokierunkowych i 31 dwukierunkowych, 8 pes twist, 22 moderusy beta i 40 nowych tramwajów (dopiero przekonamy się, jakich).

    Czytaj także

      Komentarze (71)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj do Ramiszowa

      Rafał D. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      podciągnijcie mi linię do ramiszowa

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zobaczcie tramwaje w Dubaju na YouTubie

      Lukaswro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Pomarzyć zawsze można...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Poznań wybrał GAMMĘ!

      Marcin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Zródło-INFOTRAM. Przetarg wygrała firma MODERTRANS z nowym modelem. GAMMA pokonując PESE BYDGOSZCZ i rodzimego Poznanskiego SOLARISA TRAMINO które jeżdża już po Poznaniu i od niedawna w Olsztynie....rozwiń całość

      Zródło-INFOTRAM. Przetarg wygrała firma MODERTRANS z nowym modelem. GAMMA pokonując PESE BYDGOSZCZ i rodzimego Poznanskiego SOLARISA TRAMINO które jeżdża już po Poznaniu i od niedawna w Olsztynie. Przedsiewziecie ryzykowne bo MODERUS GAMMA na dobre nie został jeszcze przetestowany i nie wiadomo jak będzie się spisywał. Wcześniej już CEGIELSKI testował niskopodłogowy tramwaj PUMA i ten prototyp się nie sprawdził, oby nie było tak samo z GAMMĄ choć to naprawdę ładny tramwaj podobny do Pesy Twist i mógłby i unas kursować. Oprócz tego Poznań kupil jeszcze MODERUSY BETA , ostatnio dwukirunkowe i obecnie są dostarczane, te same kursują na Śląsku.
      Przetarg na te 40 tramwajów dla nas ma być tak rozpisany by wyłoniono już model całkiem niskopodłogowy, tak że więcej BET już nie zobaczymy i nie będziemy się już musieli wstydzić przy innych miastach jak Krakow,Warszawa,Łódz i inne które kupują już tylko z niska podłogą!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      fa

      da (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Człowieku heh Łudź? Przecież my mamy sto razy gorszy stan tramwajów niż Wrocław a Ty sie Łodzi wstydzisz hahaha

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dzieje się w kwestii taboru

      TGD (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      "8 pes twist, 22 moderusy beta i 40 nowych tramwajów (dopiero przekonamy się, jakich)." - to planowane nabytki w okresie lat 2015-2019. W sumie 70 sztuk w takim czasie to dobry wynik. Jakby w...rozwiń całość

      "8 pes twist, 22 moderusy beta i 40 nowych tramwajów (dopiero przekonamy się, jakich)." - to planowane nabytki w okresie lat 2015-2019. W sumie 70 sztuk w takim czasie to dobry wynik. Jakby w następnych latach takie tempo utrzymać to by coś. Według tych planów w 2019 roku najstarsze konstale 105Na przejdą w całości na emeryturę, oby się udało. Wypada trzymać kciuki, żeby wszystko sprawnie przebiegało i miasto wspierało kwestię taboru.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To fakt

      Flinstone (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      To fakt. 70 sztuk w 4 lata to dobra średnia, w takim tempie jakby przebiegała wymiana taboru to naprawdę byłoby dobrze. Też mam nadzieje, że zapowiedzi uda się zrealizować.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kirowskij Tramwaj Motornyj

      Wierchownyj Komandir (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 5

      bardzo dobra fabryka tramwajów polecam, też już mają 100% niskopodłogowe

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      albo Rosyjski tramwaj KTM

      anonymus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

      jw

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kupmy tramwaj elektron 100% niskopodłogowy za 4 mln zł

      anonymus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      jw

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a może skodę kupić?

      anonymus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

      to dobry tramwaj, np 15T lub mój ulubiony 19 T


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      nie dla skody

      ... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

      kombinacja ich masy i sztywnych wózków dewastuje nam torowisko

      wrażenia z jazdy też słabe -- po prostu trzęsie z powodu sztywnych wózków. Do tego ten śmieszny dźwięk przy przyspieszaniu. Boczny...rozwiń całość

      kombinacja ich masy i sztywnych wózków dewastuje nam torowisko

      wrażenia z jazdy też słabe -- po prostu trzęsie z powodu sztywnych wózków. Do tego ten śmieszny dźwięk przy przyspieszaniu. Boczny rozkład siedzisk jest bardzo niewygodny.

      jedyną ich zaletą jest duży % niskiej podłogi i dość dobre przyspieszenie. Poza tym to wolę Moderusyzwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      skoda 15T, 16T a 19T

      anonymus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Pewne wyjaśnienie Skoda 15T ma skrętne wózki, 16T i 19T mają faktycznie sztywne wózki ale tylko 16T ma fotele ustawione bokiem, 19T jest dwustronna. Pozatym skoda 13T (bratni model 16T) ma fotele...rozwiń całość

      Pewne wyjaśnienie Skoda 15T ma skrętne wózki, 16T i 19T mają faktycznie sztywne wózki ale tylko 16T ma fotele ustawione bokiem, 19T jest dwustronna. Pozatym skoda 13T (bratni model 16T) ma fotele ustawione normalnie więc to kwestia doprecyzowania zamówienia. Jest też najnowsza skoda 25T. Co do sztywnych wózków to w dziesiejszych czasach to standard bo np pesa jazz, swing, elektron moderus gamma mają też sztywne wózki. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Not tak to stare torowisko jest problemem ...

      kk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      od czasów 2 wojny nikt nie zmienił ich układu ... no i to powoduje że pasuje do tego tylko nie nowoczesny tabor.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a remonty torowisk?

      annonymus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      torowiska z czasów Bismarcka zostały dwa na Teatralnej i Kościuszki, pozatym masz same nowe.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Moderus to nieszczęście

      cx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

      Koszty kosztami, ale te nieszczęsne Moderusy Beta są przykładem jak NIE projektować i wykonywać tramwajów:
      1. Projektant wnętrza nam pewno nie ma pojęcia o tym co to jest ergonomia....rozwiń całość

      Koszty kosztami, ale te nieszczęsne Moderusy Beta są przykładem jak NIE projektować i wykonywać tramwajów:
      1. Projektant wnętrza nam pewno nie ma pojęcia o tym co to jest ergonomia. Rozplanowanie wnętrza, odległości między siedzeniami, ukształtowanie uchwytów - to wszystko leży i kwiczy.
      2. Ogrzewanie w tych wozach działa "zero-jedynkowo" - tzn. albo na full, albo wcale.
      3. W coraz większej liczbie Moderusów daje się słyszeć "wycie" przekładni - np. w wozie 2805 jest ono głośniejsze niż w 102-kach po wieloletniej eksploatacji..
      4. W co najmniej jednym Moderusie widać już pęknięcia wewnętrznych plastików w okolicach słupków - może to świadczyć o małej sztywności pudła, a już na pewno świadczy o niskiej jakości plastików.
      Na kolejne ujawniające się wady tych poznańskich bubli raczej nie będziemy musieli długo czekać - pozostaje mieć nadzieję, że awarie tych wozów nie spowodują zagrożenia dla pasażerów czy innych uczestników ruchu.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mydlenie oczu

      Dejot (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

      Poznań kupuje 50 nowych wozów. Wrocławska propaganda odpowiada: "My kupiliśmy 30, więc całkiem sporo". O tym, że połowa z nich nie istnieje, a 1/4 z drugiej połówki są przestarzałe to psssst......rozwiń całość

      Poznań kupuje 50 nowych wozów. Wrocławska propaganda odpowiada: "My kupiliśmy 30, więc całkiem sporo". O tym, że połowa z nich nie istnieje, a 1/4 z drugiej połówki są przestarzałe to psssst...
      Dopóki w ramach przetargu kluczowym zapisem będzie cena, a nie % niskiej podłogi to nie mamy co marzyć o czymś innym, jak Moderus Betazwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czytaj tekst

      Leon (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      Przecież jest jak byk napisane, że my kupimy 40 sztuk i to jeszcze w tym roku miasto ma dostać na nie dofinansowanie.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama