Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile naprawdę zarabiają kierowcy w MPK?

Redakcja
.
. Fot. Tomasz Ho£Od / Polskapresse
Nad wrocławskim MPK wisi groźba strajku pracowników. Kierujący, reprezentowani przez związki zawodowe, domagają się większych wypłat. Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w MPK? Sprawdzamy.

– W MPK nie ma niższych płac niż 2,5 tys. zł na rękę wśród kierowców i motorniczych – odpowiada nam Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK, gdy pytamy ją o realnie wypłacone pieniądze. Najniższa wypłacona pensja w MPK w styczniu wyniosła 2 579 zł netto i była to stawka kierowcy. Najgorzej opłacany motorniczy w MPK, w styczniu zarobił 2 693 zł na rękę.

Najwyższa pensja to z kolei aż 6 094 zł netto i została przyznana jednemu z kierowców autobusów. Ten kierowca ma jeden etat w MPK. Bierze również nadgodziny i czasami pracuje w przerywanym czasie pracy, co jest przewidziane w prawie pracy (np. jeździ na zmianie rano, a następnie wieczorem tego samego dnia, ale międzyczasie ma przerwę).

W ostatnich latach, także za sprawą reformy płac, stawki w MPK wzrosły. Płace początkujących kierowców w 2014 roku wynosiły 2 300 zł netto, a motorniczych 2 514 zł netto.

Zdecydowana większość kierowców zarabia w okolicach lub powyżej średniej krajowej, a to już naprawdę niezłe pieniądze. – Najliczniejszą grupą, której zarobki mieszczą się w przedziale 3-4 tys. zł netto, jest 893 osób na 1 323 pracowników: w tym 394 motorniczych i 499 kierowców – informuje Agnieszka Korzeniowska.

Kierujący walczą o podwyżki od lat, podobnie jak o inne prawa pracownicze, ciągle będąc w sporze zbiorowym z MPK. Gdy spółka podawała średnią wypłacanych pensji (motorniczowie 3 628 zł netto, kierowcy 3 486 zł netto), pracownicy oburzali się, że to zupełnie nic nie mówi. Bo to statystyki, a wielu kierowców zarabia mniej niż ta średnia.

Jak zatem dokładnie wyglądają płace w MPK i co wchodzi w ich skład?

TYSIĄC ZŁOTYCH NA PASKU WYPŁATY? TAK, JEŚLI MA SIĘ ALIMENTY I KOMORNIKA

Każdy kierujący, który pracuje normalnie cały miesiąc, dostanie nie mniej niż 2,5 tys. zł. Co wchodzi w skład pensji? To m.in. podstawa pensji, ale nie zdarzają się w ogóle przypadki, by komuś została wypłacona jedynie podstawa. Zawsze wypłata zawiera jakieś dodatki. Premia regulaminowa jest zawsze wypłacana i stanowi 10 proc. pensji. Jedyna droga do jej odebrania, to poważne przewinienia (np. notoryczne spóźnianie się, jazda na czerwonym świetle, kłótnie z pasażerami itd.). Ale nawet gdyby kierowca zawinił w taki sposób, trudno mu będzie zejść poniżej 2,5 tys. zł na rękę.

Do pensji wliczają się bowiem każde nadgodziny, wynikające z grafiku. Nie da się ułożyć go tak, by zawsze każdy kierowca miał 8 godzin pracy. Trasy autobusów są różne, a zmiany nierówne. Jeśli jednak jednego dnia kierowca jeździ około 9 godzin (i dostaje stosowne pieniądze za nadgodziny), innego ma szansę jeździć 7 godzin. Nie mówimy jednak o dodatkowych nadgodzinach branych przez kierowców (niektórzy dorabiają w ten sposób do pensji), a takich wynikających z czasu pracy. Tak samo bywa, że czasami dyżur wypada w nocy lub w weekend. Wtedy kierowca ma inną, wyższą stawkę niż w dzień roboczy, ale także pracuje około 8 godzin (nie robi nic poza swoje obowiązki).

Nie omawiamy tutaj przypadków specjalnych nagród, czy odpraw. Ani w drugą stronę – nie podajemy przykładów, gdy ktoś cały miesiąc był na zwolnieniu lekarskim i nie zarabiał 100 procent dniówki. Pokazujemy tylko realne miesięczne pensje na rękę, które rzeczywiście wypłacane były w styczniu tego roku pracownikom.

Niektórzy kierowcy upierają się, że dostają mniej niż wspomniane 2,5 tys. zł. Jak to możliwe? – Mieszczę się w grupie między 3 a 4 tysiące złotych na rękę, bliżej 3 tysięcy. Ale mam kolegę, który ciągle narzeka, że wysyłają mu około 2 tys. zł – mówi nam kierowca Arkadiusz. – Tylko że on miał zasądzone jakieś tam zobowiązania, zdaje się też, że płacił raz mandat – dodaje.

Z pensji odliczane są bowiem zobowiązania komornicze, czy też alimenty. Kierowcy, którzy mają zasądzone takie egzekucje, dostają automatycznie mniejszą kwotę na konto. To nie znaczy, że tak mało wypłaca im MPK, środki te znikają "po drodze". Z pensji potrącane są także mandaty karne, np. za nadmierną prędkość. – Jeśli ktoś mówi, że dostaje poniżej 2,5 tys. wypłaty, to jest to niemożliwe. Takich pensji u nas po prostu nie ma – podsumowuje Agnieszka Korzeniowska.

ZAROBKI W MPK – PODSUMOWANIE – zobacz na kolejnej stronie
ZAROBKI W MPK – PODSUMOWANIE
Średnia kwota zarobków w 2016 roku wynosiła:
Motorniczowie 5 119 zł brutto /3 628 zł netto/
Kierowcy 4 909 zł brutto /3 486 zł netto/.

Styczeń 2017 rok:
Najniższe faktyczne zarobki odnotowane w płacach MPK:
Motorniczowie 3 770 zł brutto / 2693 zł netto
Kierowcy 3 607 zł brutto /2 579 zł netto

Zarobki w grupie kierujących poniżej 3 604 zł brutto /2 500 zł netto/ – 0 osób

Najliczniejszą grupą, której zarobki mieszczą się w przedziale 4 200 zł brutto /3 000 zł netto – 5 650 zł brutto /4 000 zł netto,
jest grupa 893 osób – w tym 394 motorniczych i 499 kierowców

Najwyższe faktyczne zarobki odnotowane w płacach MPK:
Motorniczowie 8 421 zł brutto /5 934 zł netto
Kierowcy 8 651 zł brutto /6 094 zł netto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska