Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

110 nowych autobusów w MPK. Kiedy będą kursować po Wrocławiu?

Marcin Kaźmierczak
Wnętrze mercedesa citaro, zdjęcie ilustracyjne
Wnętrze mercedesa citaro, zdjęcie ilustracyjne Przemyslaw Swiderski
50 nowych, przegubowych autobusów trafi do listopada przyszłego roku na wrocławskie ulice. Wcześniej, bo już 7 marca po Wrocławiu zacznie jeździć 60 wydzierżawionych w lipcu pojazdów marki Mercedes Citaro.

Nowe autobusy będą kosztowały 86 mln złotych, a pierwszych pasażerów po mieście będą wozić w listopadzie przyszłego roku. Zastąpią starsze, nawet 16-letnie pojazdy marki Volvo. Dzisiaj MPK ogłosiło przetarg, który rozstrzygnie się na przełomie marca i kwietnia.
– Zarezerwowaliśmy sobie także opcję dokupienia kolejnych 50 autobusów. Musimy jednak znaleźć źródło finansowania. Rozmawiamy na ten temat z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym – informuje Jolanta Szczepańska, prezes wrocławskiego MPK.

Już 7 marca na ulice Wrocławia wyjedzie z kolei 60 wydzierżawionych autobusów marki Mercedes Citaro. Już za kilka dni zaczną przyjeżdżać do siedziby mercedesa w Pietrzykowicach.
– W zasadzie mogłyby jeździć już w lutym, ale mennica wprowadza nowe biletomaty. Nie chcieliśmy jednak montować w nowych autobusach starych kasowników i biletomatów i po miesiącu je zdejmować – wyjaśnia Szczepańska.

W sumie do listopada przyszłego roku MPK zyska 110 nowych autobusów. Dzięki temu latem 2019 r. na trasy będą wypuszczane jedynie posiadające klimatyzację. Z zakupu powinni ucieszyć się także mieszkańcy nie korzystający na co dzień z komunikacji miejskiej. Nowe pojazdy zapewnią redukcję emisji szkodliwego tlenku azotu o 47 proc. Nowe pojazdy będą spełniały normy Euro 6. Te, które zostaną wycofane z użytkowania jedynie Euro 2 i Euro 3.

MPK zamierza także zainwestować w autobusy elektryczne. W ramach wspólnego projektu realizowanego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju kupi 7 takich pojazdów.
– Jeśli się sprawdzą, kupimy kolejne 43. Udział w tym projekcie zapewni nam też niższą cenę. Cena rynkowa autobusu elektrycznego to ok. 3 mln zł, w ramach projektu NCBR zapłacimy około 2,2 mln zł. Dla porównania cena pojazdów Mercedes Citaro oscyluje wokół 1,5 mln zł. Do tego 60 proc. pieniędzy będzie pochodziło z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – mówi Jolanta Szczepańska.

Autobusy elektryczne będą testowane na trasie linii K - od ul. Kamieńskiego do ul. Świeradowskiej.
– To długa trasa a do tego przebiega przez centrum, co pozwoli sprawdzić jak autobusy będą sprawdzały się w zagęszczonym ruchu. Na obu pętlach postawimy ładowarki, aby w ciągu 10 minut przerwy dla kierowcy można było doładować baterię. Pełne ładowanie przeprowadzane będzie w nocy – tłumaczy Szczepańska.

W najbliższych dwóch latach we Wrocławiu pojawi się też 40 nowych tramwajów - Moderusów. 16 pojazdów tej marki jeździ już po Wrocławiu. Do sierpnia przyszłego roku pojawi się 30, a w 2019 r. 10 kolejnych.
– Musieliśmy szybko wymienić stare tramwaje i to był priorytet. Teraz chcemy postawić już na w pełni niskopodłogowe. Rozpoczęliśmy też dialog techniczny w sprawie zakupu kolejnych 39 takich tramwajów, z opcją rozszerzenia o kolejne 48 – informuje Szczepańska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska