Sudety też będą miały swoją kolej. Pojedzie ze...

    Sudety też będą miały swoją kolej. Pojedzie ze Świebodzkiego?

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    .

    . ©Pawel Relikowski / Polska Press

    Trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Uważamy, że właśnie tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli i mieszkańcy podmiejskich miejscowości. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony Wrocławia. Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim, opowiada o inwestycjach na kolei w najbliższych latach.
    .

    . ©Pawel Relikowski / Polska Press

    Czy Dworzec Świebodzki jest potrzebny, aby zachować obecny wzrost liczby połączeń?

    Patrząc właśnie na dynamikę rozwoju przewozów pasażerskich i 10-15-procentowy wzrost liczby pasażerów na wszystkich liniach, niedługo wyczerpiemy przepustowość Dworca Głównego. W godzinach szczytu w zasadzie już ją wyczerpaliśmy. Prawdopodobnie w ciągu najbliższych kilku lat pojawi się potrzeba włączenia w układ komunikacyjny Dworca Świebodzkiego.


    Które pociągi powinny zostać przesunięte na Świebodzki?

    Jedynie dodatkowe połączenia aglomeracyjne i podmiejskie. Pociągi regionalne nadal powinny jeździć na Dworzec Główny, który jest głównym punktem przesiadkowym w regionie. Pociągi z Wołowa, czy Kątów Wrocławskich powinny wjeżdżać na Świebodzki, ale już z Głogowa, czy Wałbrzycha na Dworzec Główny.

    Są szanse na połączenie obu dworców?

    To skomplikowane technicznie zadanie. Należałoby na estakadzie wyprowadzić bardzo ciasnym łukiem tory w kierunku Dworca Głównego. Tego wariantu obecnie nie rozważamy.

    Na jakich nowych liniach doczekamy się pociągów w najbliższych latach?

    Pozostały nam dwie nieczynne linie wbiegające do Wrocławia. To linia do Sobótki i Świdnicy, która pozwoli skorzystać z pociągów mieszkańcom południowych osiedli Wrocławia i linia z Sołtysowic do Jelcza-Miłoszyc, która pomoże odkorkować wschodnią stronę miasta. Połączenia Wojnowa z centrum, dzięki temu, że od tego tygodnia są już bezpośrednie do stacji Wrocław Główny i Mikołajów, cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Dopiero jednak generalny remont linii pozwoli osiągnąć pełne możliwości tej trasy.

    Mieszkańcy regionu też doczekają się nowych połączeń?

    Tak. Czekamy na zakończenie prac na dwóch liniach z Oleśnicy do Krotoszyna, która pozwoli uruchomić połączenia do Milicza. Jeśli remont faktycznie zakończy się w czerwcu, to pociągi puścimy jeszcze w wakacyjnym rozkładzie jazdy. Jeśli prace się przedłużą, to uruchomimy je po zakończeniu prac. Liczymy na współpracę i uruchomienie kolejnego połączenia Dolnego Śląska z Wielkopolską, ale jeśli się to nie uda to i tak uruchomimy pociągi do Milicza. Na pewno nie będą to składy weekendowe, jak ostatnio, ale kursy codzienne. Druga linia to Legnica - Rudna Gwizdanów. Dzięki temu remontowi skomunikujemy Legnicę z Lubinem i dalej z Głogowem, a więc całe zagłębie miedziowe. Tam pociągi wrócą najprawdopodobniej w 2020 r.

    Co z liniami w Sudetach?

    Chcemy przejąć linię z Dzierżoniowa do Bielawy - to tylko 6 kilometrów torów i tak jak wcześniej na linii Wrocław - Trzebnica uruchomić połączenia, a w zasadzie wydłużyć już jeżdżące pociągi do Dzierżoniowa. Linia do Trzebnicy jest idealnym przykładem na to, że kolej na liniach lokalnych jest potrzebna. Przez 20 lat była nieczynna, miała na niej powstać droga rowerowa, a teraz jeżdżą nią tysiące pasażerów. Chcemy też wyremontować i zelektryfikować linię z Lubania do Zgorzelca, co poprawi komunikację zachodniej części województwa.

    Kiedy pociągi wrócą do Bielawy?

    Remont tej linii zajmie nam około roku od momentu jej przejęcia. Pociągi wrócą tam najszybciej na przełomie 2018 i 2019 roku. Z kolei remont i elektryfikacja linii Lubań - Zgorzelec powinny zakończyć się do końca 2020 r.

    Mieszkańcy Lwówka Śląskiego także doczekają się pociągów?

    Chcemy przejąć tę linię. Ostatnio odbył się prezentacyjny przejazd po niej lekkim, czeskim szynobusem - tzw. motorakiem. Pokazał zakres prac jaki trzeba ewentualnie na tej linii wykonać. Wszystkie kosztorysy przedstawione nam przez PKP PLK przekraczają 100 mln zł, a to przekracza nasze możliwości. Dlatego podjęliśmy uchwałę w sprawie przejęcia tej linii. Korzystanie na niej z lekkich szynobusów pozwoliło by jednak zmniejszyć koszty.

    Rozmawiał Marcin Kaźmierczak

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (100)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ...

    JanuszJG (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 3

    Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 nie ma sensu, ponieważ do Świdnicy można dojechać przez Jaworzynę Śląską. Ponadto rewitalizacjia linii kolejowej do Świdnicy przez Sobótkę to wydawanie...rozwiń całość

    Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 nie ma sensu, ponieważ do Świdnicy można dojechać przez Jaworzynę Śląską. Ponadto rewitalizacjia linii kolejowej do Świdnicy przez Sobótkę to wydawanie pieniędzy w błoto.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Reaktywacja linii do Lwówka Śląskiego powinna być priorytetem!

    kolejoman (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 2

    Najpierw ratować pociągi tam gdzie jeszcze do niedawna jeździły, a potem fanaberie typu Sobótka, Jedlina czy Stronie Śląskie!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Reaktywacja linii do Lwówka Śląskiego powinna być priorytetem!

    kolejoman (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 1

    Najpierw ratować pociągi tam gdzie jeszcze do niedawna jeździły, a potem fanaberie typu Sobótka, Jedlina czy Stronie Śląskie!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    per

    weo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 7

    A co zrobicie z ciągłymi spóxnieniami pociągów. Przecież to koszmar, albo PKP nie potrafi ułożyc i wyliczyc czasów przejazdu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Linia do Sobótki do rozbiórki

    sobótczanin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 7

    Zrobić tu piękną ścieżkę rowerową pod samą Ślężę i to migiem, której bardzo potrzebujemy. A jak ktoś z miejscowych będzie chciał przejechać się pociągiem, to przecież zawsze może wybrać się do...rozwiń całość

    Zrobić tu piękną ścieżkę rowerową pod samą Ślężę i to migiem, której bardzo potrzebujemy. A jak ktoś z miejscowych będzie chciał przejechać się pociągiem, to przecież zawsze może wybrać się do Lwówka na wycieczkę.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Hoho

    --- (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 19

    No tak, do tej zapadłej dziury jaką jest ten Lwówek nikt nie chce przyjeżdżać, więc chcielibyście chwytów poniżej pasa. Kasiaści ludzie z Wrocławia i powiatu wrocławskiego i tak nie przyjadą do tej...rozwiń całość

    No tak, do tej zapadłej dziury jaką jest ten Lwówek nikt nie chce przyjeżdżać, więc chcielibyście chwytów poniżej pasa. Kasiaści ludzie z Wrocławia i powiatu wrocławskiego i tak nie przyjadą do tej waszej dziury.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kmioty z Wsiocławia

    hrabia z Wielkopolski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 3

    To ty jeszcze pasłeś krowy we wsi pod Tarnopolem, albo twój dziad, zabużański kmiocie. Zważaj na słowa prostaku, bo strugasz miastowego a wciąż cuchniesz gnojem.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dobra inicjatywa, pod warunkiem, że

    realista (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 18

    targowisko przeniesie się na stadion na Pilczycach. Wreszcie, stadion będzie dobrze służył mieszkańcom Wrocławia i okolic.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ...

    As (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 18

    Uruchomienie Dworca Świebodzkiego odcinek 267.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    prosze proszę

    XYZ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 29 / 4

    Przeżyłem okres działania lokalnych linii kolejowych, pamiętam podróże bardzo malowniczymi liniami np Jelenia Góra -> Karpacz; -> Kowary - Kamienna Góra; -> Lwówek Ślaski (nocny pociąg przez Lwówek...rozwiń całość

    Przeżyłem okres działania lokalnych linii kolejowych, pamiętam podróże bardzo malowniczymi liniami np Jelenia Góra -> Karpacz; -> Kowary - Kamienna Góra; -> Lwówek Ślaski (nocny pociąg przez Lwówek i Zebrzydową jechał do Szczecina) itp... przeżyłem okres rabunkowego zamykania większości lokalnych linii kolejowych w całej Polsce i mam nadzieję dożyć okresu reaktywacji choć części z nich ... I to właściwie w okresie 40 lat takie zmiany o 180 stopni. Wadze III RP nie potrafiły dalekosiężnie planować ...zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Witam!

    Zorientowany (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 4

    To faktycznie przepiękna linia. Jednak czasy trochę się zmieniły i dzisiaj takie lokalne linie kolejowe i zadbanie o nie to "działka" urzędów marszałkowskich, a nie władz centralnych. I do nich...rozwiń całość

    To faktycznie przepiękna linia. Jednak czasy trochę się zmieniły i dzisiaj takie lokalne linie kolejowe i zadbanie o nie to "działka" urzędów marszałkowskich, a nie władz centralnych. I do nich trzeba kierować pretensje. Tymczasem Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego NIE CHCE wyremontować tej linii. Napisałem nie chce bo osobiście zbadałem grunt wysyłając pisma do przeróżnych instytucji w tym także do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Marszałkowskiego. Drugi z Urzędów wielokrotnie utrzymywał że dąży do wyremontowania linii, jednak Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z przed dwóch miesięcy kategorycznie zaprzeczyło jakoby takie plany były intencją UMWD we Wrocławiu.

    W piśmie jakie otrzymałem z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z dnia 07.10.2016 czytamy:

    "Ze względu na fakt, że linia kolejowa nr 283 ma charakter regionalny, prace inwestycyjne mogą być finansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, np. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020 (dalej: „RPO WD”). Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiotowa linia nie została zarekomendowana przez Urząd Marszałkowski do wsparcia ze środków dostępnych w ramach RPO WD, a także nie została uwzględniona w liście intencyjnym zawartym 26.06.2015r. pomiędzy Województwem Dolnośląskim a PKP PLK SA w sprawie przygotowania i zrealizowania priorytetowych liniowych projektów inwestycyjnych."

    Chwilę wcześniej (05.08.2016) Urząd Marszałkowski w odpowiedzi na zapytanie dot. Przedmiotowej linii odpisał.

    "Równolegle nadal trwa analiza projektów kolejowych, możliwych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Dolnego Śląska. Jednym z rozważanych projektów jest rewitalizacja linii z Jeleniej Góry do Lԝóԝka Śl. Należy jednak podkreślić, że rewitalizacja taka była by możliwa w ramach RPO pod warunkiem efektywnego wykorzystania przez Polskie Linie Kolejowe SA dostępnych w alokacji środków dla realizacji innych projektów."

    Jak widać wrocławski magistrat postanowił sprytnie umyć ręce od sprawy stanu technicznego linii 283 uzależniając przyznanie dotacji od alkokacji środków PKP PLK i jednocześnie nie rekomendując remontu tej linii w MIiB w Warszawie.

    Więcej: http://www.marczow.bnx.pl/news.php?readmore=826zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sudety będą miały kolej. A co będzie miał Wsiocław?

    hrabia ze stolicy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 15

    Darmowe rowery z wypożyczalni i wozy konne dla bogatszych kmiotów.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wrocław jak miał kolej to Warszawa miała kunie

    hrabia ze Stolca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 17

    Wieśniaku z pod Białegostoku - taki z ciebie hrabia, że srasz za stodołą. Ot i co.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak Warszawa miała kolej

    wielkopolanin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 8

    To ty jeszcze pasłeś krowy we wsi pod Tarnopolem, albo twój dziad, zabużański kmiocie. Zważaj na słowa prostaku, bo strugasz miastowego a wciąż cuchniesz gnojem.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    @Ten co wie

    wie2 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 16

    Kolego, 22 maja 1842 roku połączenie kolejowe zyskało miasto Breslau. Warszawa uzyskała w 1844 roku. Wrocław - w 1945.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Baranie, jak Warszawa miała kolej

    lepiej wiem (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 7

    To ty jeszcze pasłeś krowy we wsi pod Tarnopolem, albo twój dziad, zabużański kmiocie. Zważaj na słowa prostaku, bo strugasz miastowego a wciąż cuchniesz gnojem.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Prawda jest taka

    Ten co wie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 17

    22 maja 1842 uruchomiono połączenie kolejowe Wrocławia z Oławą na pierwszym odcinku Kolei Górnośląskiej łączącej Wrocław z Mysłowicami.
    Pierwszy pociąg na pierwszym ukończonym odcinku Kolei...rozwiń całość

    22 maja 1842 uruchomiono połączenie kolejowe Wrocławia z Oławą na pierwszym odcinku Kolei Górnośląskiej łączącej Wrocław z Mysłowicami.
    Pierwszy pociąg na pierwszym ukończonym odcinku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej Warszawa - Pruszków pojechał 28 listopada 1844. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Spyerdalaj fylozof

    Ślązak, Wolgang itd. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 5

    Nikogo tu nie interesują twoje wieczne kompleksy wrocławskiego prowincjusza, które leczysz na wszystkich portalch. Prawda jest taka, że gdyby Niemcy wam nie wybudowali kolei, to do tej pory...rozwiń całość

    Nikogo tu nie interesują twoje wieczne kompleksy wrocławskiego prowincjusza, które leczysz na wszystkich portalch. Prawda jest taka, że gdyby Niemcy wam nie wybudowali kolei, to do tej pory jeździlibyście bryczkami i wozami konnymi, zabużańskie wsioki! zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sudety będą miały kolej. A co będzie miał Wsiocław?

    hrabia ze stolicy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 8

    Darmowe rowery z wypożyczalni i wozy konne dla bogatszych kmiotów.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo