Pierwszy taki przejazd kolejowy w Polsce. Dodatkowe światła...

    Pierwszy taki przejazd kolejowy w Polsce. Dodatkowe światła nie wpuszczą kierowców

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Pierwszy taki przejazd kolejowy w Polsce. Dodatkowe światła nie wpuszczą kierowców
    1/8
    przejdź do galerii

    ©Marcin Kaźmierczak

    Pierwszy w Polsce przejazd kolejowo-drogowy z dodatkową sygnalizacją świetlną zaczął działać w piątek na ul. Średzkiej w Leśnicy. W ubiegłym roku doszło tam do 160 wypadków.
    Światła pojawiły się 40 metrów przed rogatkami na pasie w kierunku centrum. To pierwsze takie urządzenie w Polsce. Jeśli sprawdzi się, kolejne zamontowane zostanie na jednym z przejazdów w Rzeszowie.

    - To linia magistralna i jednocześnie jeden z najbardziej zakorkowanych wjazdów do Wrocławia - tłumaczy wybór lokalizacji Zbigniew Gzik, dyrektor zakładu Linii Kolejowych.

    Urządzenie przy pomocy skanera i systemu kamer analizuje, czy jest wolna przestrzeń za przejazdem, aby kierowca mógł bezpiecznie z niego zjechać w chwili, gdy może się na nim pojawić pociąg.

    - Jeżeli urządzenie wykryje, że za przejazdem nie ma miejsca do zjazdu, włączy się czerwone światło, które dla kierowcy powinno być zakazem wjazdu. Ta strefa ochronna ma aż 80 metrów, a więc zmieszczą się w niej co najmniej dwa TIR-y - mówi Zbigniew Gzik.

    W ubiegłym roku na Dolnym Śląsku doszło do 8 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. - W trzech wypadkach uczestniczyły samochody, do dwóch doszło na przejazdach z sygnalizacją świetlną, a do jednego na przejeździe oznakowanym. W pozostałych uczestniczyli piesi - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

    Pod względem wypadków i niebezpiecznych zdarzeń drogowych przejazd na ul. Średzkiej w Leśnicy jest najniebezpieczniejszym we Wrocławiu i jednym z najbardziej niebezpiecznych w Polsce. Służby techniczne PKP PLK w ubiegłym roku interweniowały tam ponad 160 razy.

    - Aż do 60 proc. tych zdarzeń doprowadzali kierowcy ciężarówek, a więc zawodowi, od których w pierwszej kolejności powinno się wymagać przestrzegania przepisów. Zdarzały się przypadki nawet zawracania na przejeździe - wspomina Mirosław Siemieniec. - Przestrzeń przed i za przejazdem była pomalowana kolorem czerwonym, co miało jednoznacznie pokazywać, że nie można na nią wjechać, a kierowcy i tak łamali przepisy. Często dochodziło do wyłamywania rogatek, bo jakoś musieli opuścić przejazd, aby uniknąć zderzenia z pociągiem - dodaje.

    W tym roku we Wrocławiu doszło do jednego wypadku na przejeździe - niestety śmiertelnego. 6 stycznia na przejeździe na ul. Szczecińskiej pod pociąg relacji Węgliniec - Białystok wpadł mężczyzna. Na przejeździe znalazł się pomimo zamkniętych rogatek.

    We Wrocławiu, razem z przejazdem na ul. Średzkiej, są w sumie 62 przejazdy kolejowo-drogowe. Kierowcy narzekają, że na niektórych trzeba czekać nawet kilkanaście minut, choć nie widać zbliżającego się pociągu.

    Jednym z przykładów może być inny przejazd kolejowy w Leśnicy - przy ul. Trzemielowickiej Położony jest na jednej z najruchliwszych tras kolejowych, po której kursuje dziennie ponad 50 pociągów osobowych w kierunku Legnicy, Węglińca, Zgorzelca, Lubania Śląskiego.

    - Jeżeli pociągi ruszają ze stacji, a część z nich rusza z Leśnicy, czas przejazdu może być dłuższy. Również wówczas, gdy z przeciwnej strony nadjeżdża pociąg, czas oczekiwania może się zwiększyć. Podobnie, jeśli wyjeżdża cięższy skład towarowy, to czas dojazdu i przejazd może być dłuższy - tłumaczy Mirosław Siemieniec.

    Takich miejsc, gdzie pociągi często są powodem zamknięcia rogatek, jest więcej we Wrocławiu - m.in. przejazd na ul. Poprzecznej na Sołtysowicach, czy przejazd na ul. Boya-Żeleńskiego. Kierowcy długo stoją także na przejeździe na ul. Robotniczej. Biegnie tam linia, po której jeżdżą głównie składy towarowe.

    O tym, jak długo czekamy na przejeździe decyduje, kto nim steruje. Na 26 we Wrocławiu pracuje dróżnik. Automatycznych rogatek jest we Wrocławiu 14. Jeden posiada sygnalizację dźwiękową i świetlną. Są też dwa przejściach dla pieszych, gdzie samochody nie mają wjazdu na torowisko. Dwanaście oznakowanych jest krzyżem św. Andrzeja i znakiem stop.

    Na siedmiu ruchem steruje... maszynista zbliżającego się pociągu. - Skład zatrzymuje się przed przejazdem, pracownicy pociągu wysiadają i zatrzymują ruch. Kiedy przejedzie, wsiadają z powrotem do pociągu - tłumaczy Mirosław Siemieniec.

    Przejazd kierowany przez obsługę pociągu znajduje się m.in. na ul. Karkonoskiej.
    Kiedy przejazdem operuje dróżnik, minimalny czas zamknięcia rogatek, zanim przejedzie pociąg, to dwie minuty. Z kolei jeśli zamykane są automatycznie, czas, od kiedy pociąg najedzie na czujnik, do wjazdu na przejazd to minimum 45 sekund.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (64)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czerwone światło, dla kierowcy powinno być zakazem wjazdu

    ::: (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    Odkrycie Ameryki!!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tak infantylnie napisanego artykułu dawno nie czytalem

    Normalny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 2

    Gdzie na Karkonoskiej jest przejazd? Jak to maszynista zamyka przejazd? Coś, gdzieś dzwoni, ale nie wiadomo gdzie.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Karkonoska

    asd (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Tuż po skręcie z Karkonoskiej w Zwycięską (tory biegną wzdłuż Karkonoskiej).... Jest przejazd i tam faktycznie maszynista wysiada, bo musi najpierw ołtaszyńskie cebulactwo, które na światłach stoi,...rozwiń całość

    Tuż po skręcie z Karkonoskiej w Zwycięską (tory biegną wzdłuż Karkonoskiej).... Jest przejazd i tam faktycznie maszynista wysiada, bo musi najpierw ołtaszyńskie cebulactwo, które na światłach stoi, przegonić z torów.
    Z racji tego, że Ołtaszyn jest najważniejszy, to w czterech literach mają fakt, że stoją na torach.... a pociąg czasami tam jednak jeździ.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zgadza się nie wpuszcza kierowców

    EWA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    dzisiaj po 20 minutach stania przed opuszczonym szlabanem ja i inni kierowcy rozjeżdżaliśmy uliczki Leśnicy by wydostać się z niej drugim otwartym przejazdem kolejowym. To jest skandal nie...rozwiń całość

    dzisiaj po 20 minutach stania przed opuszczonym szlabanem ja i inni kierowcy rozjeżdżaliśmy uliczki Leśnicy by wydostać się z niej drugim otwartym przejazdem kolejowym. To jest skandal nie przejazd. Od mieszkańca leśnicy dowiedziałam się, że tak jest kilka razy na dzień bo "ON CIĄGLE SIĘ PSUJE"zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Szanowna gazeta

    Leśniczanin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Czy szanowna gazeta raczy zająć się tematem gotowej(?) obwodnicy bez chodnika!?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bo Ołtaszyn jest najważniejszy!

    asd (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Nie, bo nie dostali takiego zlecenia od Michalaka.
    Za to tylko patrzeć, jak namiętnie będą opisywać mieszkańców Wysokiej - bo to źli, niedobrzy ludzie i nie pozwalają nierobom michalakowym się...rozwiń całość

    Nie, bo nie dostali takiego zlecenia od Michalaka.
    Za to tylko patrzeć, jak namiętnie będą opisywać mieszkańców Wysokiej - bo to źli, niedobrzy ludzie i nie pozwalają nierobom michalakowym się wykazać tuż przed wyborami.
    No i mają czelność na głos mówić o żałosnej niekompetencji miastowych urzędników, którzy od ćwierćwiecza wschodnią obwodnicę budują i skończyć jej nie mogą :Dzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dziennikarzyna gamoń.

    Antysłoik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Gamoniu dziennikarski, na Sołtysowicach nie ma ulicy Poprzeczne.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    magistrackie sloikowo ma sie dobrze...

    dlugo_pis (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    ...latami brak rozwiązań do czasu tragedii...tir z ładunkiem niebezpiecznym lub cysterna kiedys udrozni zakorkowane przejazdy kolejowe...a leśnica potrzebuje ronda wokół jednokierunkowego!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Teraz...

    Wujek Dobra Rada II (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 2

    ...korek bedzie zaczynal sie juz w Lubinie! :)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Progi zwalniajace dla pociagow!

    Wujek Dobra Rada (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

    Jeszcze zasieki tak wybudujcie i rozwincie kolczatki :)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Urządzenie przy pomocy skanera i systemu

    aaa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

    Piękną polszczyzną napiszę - qźwa - przy pomocy kogoś, za pomocą czegoś !

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pytanie

    janusz z Siechnic (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 4

    Jakie 45sek. proszę przyjechać do Siechnic DWA przejazdy niby automatyczne ale sterowane ręcznie !
    Pociąg jest jeszcze 1 km. przed stacją a przejazdy!!! już zamknięte pomimo tego że sklad osobowy...rozwiń całość

    Jakie 45sek. proszę przyjechać do Siechnic DWA przejazdy niby automatyczne ale sterowane ręcznie !
    Pociąg jest jeszcze 1 km. przed stacją a przejazdy!!! już zamknięte pomimo tego że sklad osobowy bedzie stał na stacji około minuty !AUTOMAT ZAPOMINA OTWORZYĆ PRZEJAZD "i dopiero po nacisnięciu dzwonka zamontowanego na sygnalitatorze AUTOMAT otwiera rogatki
    Więc gdzie jest PRAWDA by nie lekceważyć sygnalizacji na przejeździe Pozdrawiam

    A co najdziwniejsze pomimo około 6 kamer ?"zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    brak wiedzy

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Jakie automatyczne, oba przejazdy obsługiwane są przez dyżurnego ruchu. Wypowiadanie się w sprawach, w których nie masz pojęcia jest żałosne. Droga hamowania dla pociągu jest o wiele większa niż...rozwiń całość

    Jakie automatyczne, oba przejazdy obsługiwane są przez dyżurnego ruchu. Wypowiadanie się w sprawach, w których nie masz pojęcia jest żałosne. Droga hamowania dla pociągu jest o wiele większa niż dla samochodu, dlatego z odpowiednim wyprzedzeniem należy zabezpieczyć przejazd aby pociąg nie musiał hamować. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    jesteś w błędzie

    kolejarz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8

    W Siechnicach oba przejazdy kolejowo-drogowe sterowane są przez dyżurnego ruchu na posterunku Si.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo