Nowy pas rowerowy na Kazimierza Wielkiego. Policja sprawdzi...

    Nowy pas rowerowy na Kazimierza Wielkiego. Policja sprawdzi czy jest zgodny z przepisami

    Zdjęcie autora materiału

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Na Kazimierza Wielkiego powstały dwa nowe wąskie pasy na odcinku od ul. Widok do Wierzbowej w stronę pl. Dominikańskiego. Teraz sprawdzi je policja, bo rozwiązanie budzi spore wątpliwości, również tych, którzy mają z niego korzystać czyli rowerzystów. Poza pasem rowerowym wyznaczono tam tzw. obszar bezpieczeństwa, który w przepisach o ruchu drogowym w ogóle nie istnieje. Policja nie opiniowała nawet nowego rozwiązania, bo jak się dowiedzieliśmy, nie ma takiego obowiązku. Policjanci pojawią się tam po naszej interwencji.
    Nowy pas rowerowy na Kazimierza Wielkiego. Policja sprawdzi czy jest zgodny z przepisami
    1/10
    przejdź do galerii

    ©fot. Weronika Skupin

    Na Kazimierza Wielkiego powstały dwa nowe wąskie pasy na odcinku od ul. Widok do Wierzbowej w stronę pl. Dominikańskiego. W poniedziałek pisaliśmy, że powstaje tam ścieżka rowerowa z WBO, tylko nie wiadomo który pas nią jest. Oficer rowerowy tłumaczył nam, że skrajnie prawym pasem mają jechać cykliści, a po ich lewej stronie jest "obszar bezpieczeństwa". Do tej pory brakuje tam oznaczeń ścieżki rowerowej, a "obszar bezpieczeństwa" według przepisów nie istnieje. W efekcie jest tam chaos.



    – W związku z tym, że wdrożenie dopiero się rozpoczęło i zaledwie część oznakowania pojawiło się na ulicy nie należy wyciągać pochopnych wniosków. Linie te, wbrew przypuszczeniom, wyznaczają obszar bezpieczeństwa pomiędzy rowerzystami a samochodami. Będzie on przejezdny dla samochodów, aby zapewnić dojazd do miejsc postojowych – wyjaśniał nam oficer rowerowy Daniel Chojnacki i upierał się, że takie rozwiązanie służy bezpieczeństwu rowerzystów. Nie tłumaczy jednak, dlaczego na razie pozostawiono nie w pełni oznakowaną jezdnię.

    Do tej pory na domniemanej drodze rowerowej nie pojawiły się rysunki rowerów. Nie zostały też postawione znaki pionowe. Jedyne co zmieniło się od tego czasu to pojawienie się "martwych stref" na początku i końcu wynalazku jakim jest "strefa bezpieczeństwa". Ale jest ona wyznaczona liniami przerywanymi, więc i tak można na nią wjeżdżać.

    Bez znaków nie można wymagać od nikogo, że odgadnie co urzędnicy mieli na myśli. Kierowcy wjeżdżają na przyszłą "drogę rowerową" a nawet parkują na niej. Mają rację mówiąc, że żadne znaki nie wskazują, że jest to pas rowerowy.

    Sprawdziliśmy jak reagują rowerzyści. W znakomitej większości jadą dziś chodnikiem. Niektórzy wybierają z kolei "strefę bezpieczeństwa" i przejeżdżają przez martwą strefę by jechać tym pasem. Nie mogą jechać tym, co według urzędników jest pasem rowerowym, bo stoją tam samochody.

    Czytaj więcej:Nowe pasy na trasie WZ. Miały poprawić bezpieczeństwo rowerzystów. Ekspert: "Nieuzasadniony chaos"

    BĘDĄ TAM WYPADKI?

    Poprosiliśmy też o opinię eksperta – Wygląda to jak nie wiem co. W życiu czegoś takiego nie widziałem – mówi Arkadiusz Kuzio, Dyrektor Akademii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ze Szczecina, licencjonowany rzeczoznawca, instruktor techniki jazdy. – Nie ma czegoś takiego jak obszar bezpieczeństwa – wyjaśniał i obśmiewał tłumaczenie, że ma służyć to bezpieczeństwu. Wyjaśniał nam, że kierowcy i tak przecinają "obszar bezpieczeństwa" i pas rowerowy, bo na chodniku są miejsca postojowe. Przeniósłby parking na jezdnię, a drogę rowerową na chodnik.

    To pozwoliło uniknąć niebezpiecznych sytuacji przy parkowaniu czy skręcie w prawo, gdy kierowcy zapominają, że z ich prawej strony może jechać zgodnie z prawem rowerzysta. Takich sytuacji nie brakuje we Wrocławiu. Ku przestrodze pokazywaliśmy Wam nagranie z rejestratora samochodowego, który nagrał drastyczny wypadek dziewczyny na rowerze. Cyklistka wpadła pod samochód dostawczy i cudem uniknęła poważniejszych obrażeń.

    Wypadek rowerzystki we Wrocławiu. Wpadła wprost pod samochód (nagranie z rejestratora)

    Niestety na trasie W-Z może dochodzić do podobnych wypadków. Dlatego o nowym rozwiązaniu na Kazimierza Wielkiego poinformowaliśmy policję. – Sprawa została przekazana do Wydziału Ruchu Drogowego, który ją rozpatruje – mówi nam Paweł Petrykowski, rzecznik dolnośląskiej policji. Policjanci nie będą opierać się jedynie na przesłanych przez nas zdjęciach i zweryfikują sytuację na miejscu.

    Policjanci nie opiniowali tej organizacji ruchu. Jak wyjaśnia nam Paweł Petrykowski nie wymagają tego przepisy, jest to droga gminna i gmina opiniuje to we własnym zakresie. A projekt zatwierdził Wydział Inżynierii Miejskiej i wygląda on tak:

    Czytaj także

      Komentarze (87)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      niebiezpiecznie

      Pawelaks (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Kazimierza Wielkiego stała się dosyć niebezpieczna, zwłaszcza jadąc w stonę pierwszego maja. Pasy są tam tak waskie... denerwuje się i patrzę na prawo i lewo czy jakiś zaspany kierowca nie zjedzie...rozwiń całość

      Kazimierza Wielkiego stała się dosyć niebezpieczna, zwłaszcza jadąc w stonę pierwszego maja. Pasy są tam tak waskie... denerwuje się i patrzę na prawo i lewo czy jakiś zaspany kierowca nie zjedzie te 20 cm w bok i mnie zachaczy. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bez sensu

      --- (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Czemu ta "strefa bezpieczeństwa" służyć za pas dla rowerów, a pas "rowerowy" za parking (niech ucywilizują to, a nie dzicz jak z Ugandy po chodnikach), i przed skrzyżowaniami oznaczyć jako pas do...rozwiń całość

      Czemu ta "strefa bezpieczeństwa" służyć za pas dla rowerów, a pas "rowerowy" za parking (niech ucywilizują to, a nie dzicz jak z Ugandy po chodnikach), i przed skrzyżowaniami oznaczyć jako pas do skrętu w prawo - rowerzyści jadący prosto zostaliby na pasie, a ci skręcający w prawo jechaliby na równi z samochodami - działa to przecież na Oławskiej pod Galerią Dominikańską, a pozwoliłoby to uniknąć w całości wypadków takiego typu jak ten ostatni przy Kościuszki.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Powinno być "Niech" (a nie czemu, błąd telefonu)

      --- (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      NIECH ta "strefa bezpieczeństwa służy za pas dla rowerów, a pas "rowerowy" za parking (...), dalej jak wyżej.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Szanowni

      Malkontenci (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      tym spec pasem będzie jeździło JEGO RAFAŁOWE EGO .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pajac rowerowy...

      papkin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      Jakiś pajac rowerowy tworzy nowe prawo na drodze a niemoty z ratusza to przyklepują


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jaki rowerowy?

      --- (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Każdy rowerzysta by wyznaczył po ludzku zwykły pas. To rozwiązanie wymyślił ktoś, kto na rower raczej nigdy nie wsiadł i nie wie, jak bardzo tak niepewne rozwiązania są niebezpieczne.
      Podobnie jak...rozwiń całość

      Każdy rowerzysta by wyznaczył po ludzku zwykły pas. To rozwiązanie wymyślił ktoś, kto na rower raczej nigdy nie wsiadł i nie wie, jak bardzo tak niepewne rozwiązania są niebezpieczne.
      Podobnie jak np. z komunikacją miejską - prezes MPK czy dyrektor WTr komunikacją miejską nie jeżdżą i też swoje dziwne rozwiązania mają.

      Czemu nikt w tym mieście po prostu NIE ZAPYTA SIĘ LUDZI?!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Koachany ludku. Wściekłość kierowców bierze się nie tylko stąd

      efdv (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      że na ulicach pojawiła się rowerancka banda ale stąd, że robia za pożytecznych idiotów. Te dzienne pdy na KW nie biorą się stąd że białkołnierzykowy ludzik jest idior=tą ale stąd, że szofer...rozwiń całość

      że na ulicach pojawiła się rowerancka banda ale stąd, że robia za pożytecznych idiotów. Te dzienne pdy na KW nie biorą się stąd że białkołnierzykowy ludzik jest idior=tą ale stąd, że szofer konwertuje Wrocław we wroclove - miasto dla biznesjerki, bangsterki i partyjniactwa dla którego centrum ma być wyczyszczone ze zmotoryzowanych mieszkańców aby przyjemnie się jeździło po nim najbogatszym w elekrycznych autkach. Stąd też wymalowywanie martwych przestrzeni na kosztujących ciężkie milo=iony pasach bierze się z rugowania ruchu aut - chodziło od samego początku o to aby zmniejszy c liczbę pasów itp. Jak zwykle chodzi tylko o kasę!!!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Następny...

      MM (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

      ...koszmarny pomysł urzędników.
      Kto im pozwala na tego rodzaju twórczość?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      stojąca za nimi biznesjerka, bangsterka i prtyjniactwo!!!

      dc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Komenda Wojewódzka Policji

      aaa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 3

      Pewnie mało kto z komentująych jak i sam autor artyukułu nie wie, że wszelkie zmiany w organizacji ruchu (czy to czasowe czy strałe) są obowiązkowo uzgadniane z Komendą Wojewódzką Policji we...rozwiń całość

      Pewnie mało kto z komentująych jak i sam autor artyukułu nie wie, że wszelkie zmiany w organizacji ruchu (czy to czasowe czy strałe) są obowiązkowo uzgadniane z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu w postaci dokumentu. Policja sprawdzi? a jak zatwierdzali orgqanizacje ruchu to co robili?

      ŻENADAzwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      komentujący

      **-** (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      i autor artykułu wiedzą ( tak podejrzewam),ale tego nie wiedzą ratuszowi urzędnicy,ktorzy coś wymyślają,zlecaja wykonanie a później próbują uzgodnić głupotę

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      poziom absurdu

      URZĘDNIKÓW Rafała (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      sięgneła zenitu !! pora wywalić towarzystwo z ratusza poprzez referendum

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Do NieprzedstawiamSię: No tak, ale

      Prawy i Lewy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      pytałeś o to dlaczego nie ma tam zebry a nie o sensowność rozwiązania. :)

      Pewnie te "inżyniery" stanęli przed koniecznością nabazgrania ścieżyny rowerowej i stwierdzili że po redukcji 3 pasów do 2...rozwiń całość

      pytałeś o to dlaczego nie ma tam zebry a nie o sensowność rozwiązania. :)

      Pewnie te "inżyniery" stanęli przed koniecznością nabazgrania ścieżyny rowerowej i stwierdzili że po redukcji 3 pasów do 2 + ścieżka, zostało im jeszcze miejsca z którym nie za bardzo jest co zrobić - jest go zbyt mało by wydzielić jeszcze jedne pas dla samochodów ale zbyt dużo by poszerzyć ścieżynkę dla rowerków. Więc wybazgrali coś co nie ma pokrycia w przepisach i jest, zgadzam się z Tobą, bezsensownym rozwiązaniem (niebezpiecznym i wprowadzającym zamęt).

      Dla tych którzy zaraz podniosą larum odnośnie tego że jest to rozwiązanie które wprowadza zamęt - poruszając się po drogach publicznych obowiażuje nas wsyzstkich PoRD. Po drugie, ciekaw jestem jak ten obszar jest zaznaczony na znaku pionowym - liczba pasów na jezdni musi zgadzać sie z tym co pokazują znaki pionowe! Oznakowanie nie moze wprowadzać swobody w interpretacji tylko być jednoznaczne.

      Mam nadzieję ze Policja zakwestionuje to rozwiązanie i nakaże jego niezwłoczną zmianę.

      Nie wiem dlaczego ale nie moge umieścić odpowiedzi na Twoje pytanie pod właściwym wątkiem.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie rozumiem

      NiePrzedstawiamSię (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      W celu wyłączenia pewnej powierzchni z ruchu stosuje się wysepki tzw. zebry. Dlaczego tutaj z tego nie skorzystano?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dlatego,

      Prawy i Lewy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      że nie miałbyś jak zaparkować auta na chodniku. Skręcając z prawego pasa nie możesz przecież przeciąć "zebry".


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Absurdalne

      NiePrzedstawiamSię (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      No to albo budują "bas buforowy" żeby nikt go nie przekraczał, albo, skoro każdy może go przekroczyć w dowolnej chwili parkując auto, albo niech nie budują go wcale. Całkowite minięcie celu. Taki...rozwiń całość

      No to albo budują "bas buforowy" żeby nikt go nie przekraczał, albo, skoro każdy może go przekroczyć w dowolnej chwili parkując auto, albo niech nie budują go wcale. Całkowite minięcie celu. Taki pas zwiększa tylko martwe pole w lusterku, ponieważ oddalają rowerzystę od auta.

      Bardzo niebezpieczne i absurdalne rozwiązanie.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No tak, ale

      Prawy i Lewy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      pytałeś o to dlaczego nie ma tam zebry a nie o sensowność rozwiązania. :)

      Pewnie te "inżyniery" stanęli przed koniecznością nabazgrania ścieżyny rowerowej i stwierdzili że po redukcji 3 pasów do 2...rozwiń całość

      pytałeś o to dlaczego nie ma tam zebry a nie o sensowność rozwiązania. :)

      Pewnie te "inżyniery" stanęli przed koniecznością nabazgrania ścieżyny rowerowej i stwierdzili że po redukcji 3 pasów do 2 + ścieżka, zostało im jeszcze miejsca z którym nie za bardzo jest co zrobić - jest go zbyt mało by wydzielić jeszcze jedne pas dla samochodów ale zbyt dużo by poszerzyć ścieżynkę dla rowerków. Więc wybazgrali coś co nie ma pokrycia w przepisach i jest, zgadzam się z Tobą, bezsensownym rozwiązaniem (niebezpiecznym i wprowadzającym zamęt).

      Dla tych którzy zaraz podniosą larum odnośnie tego że jest to rozwiązanie które wprowadza zamęt - poruszając się po drogach publicznych obowiażuje nas wsyzstkich PoRD. Po drugie, ciekaw jestem jak ten obszar jest zaznaczony na znaku pionowym - liczba pasów na jezdni musi zgadzać sie z tym co pokazują znaki pionowe! Oznakowanie nie moze wprowadzać swobody w interpretacji tylko być jednoznaczne.

      Mam nadzieję ze Policja zakwestionuje to rozwiązanie i nakaże jego niezwłoczną zmianę.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Drogowo-rowerowy Terroryzm

      Obywatel X (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 3

      W Polsce jest inny klimat, inne warunki drogowe i inna mentalność ludzi niż na "zachodzie". Kraje w których promuje się rowerzystów można policzyć na palcach jednej ręki, a UM nam ciągle mydli oczy...rozwiń całość

      W Polsce jest inny klimat, inne warunki drogowe i inna mentalność ludzi niż na "zachodzie". Kraje w których promuje się rowerzystów można policzyć na palcach jednej ręki, a UM nam ciągle mydli oczy wzorując się wyłącznie na Niderlandach. Bezmyślne przenoszenie do Polski rozwiązań z "zachodu" jest karkołomne i się nie sprawdza w większości przypadków! Rozwiązania rowerowe zwłaszcza! Większość szarych obywateli (ja również) boi się jechać po rowerowych-tworach serwowanych przez urzędników, wypadki z udziałem rowerzystów mrożą krew w żyłach, a ideologia oficera rowerowego jest tym bardziej niezrozumiała dla statystycznego Kowalskiego, jeśli nawet eksperci drapią się w głowę widząc te wymysły niezgodne z przepisami. Ludzie w UM Wrocławia! Opamiętajcie się! Już nawet dochodzi do kuriozum, że tworzycie śluzy rowerowe na prostych drogach! Trwonicie pieniądze podatników na ścieżki rowerowe wzdłuż ulicy Olszewskiego, gdzie ruch samochodowy jest znikomy. Ja się pytam po co? Żeby statystyka była medialna? Tworzycie ścieżki rowerowe na ilość, a jakość jest mizerna! Ja się pytam gdzie jest granica zdrowego rozsądku? Gdzie jest troska o zdrowie i życie rowerzystów? zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Naprawdę?

      JotEs (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

      A w jakich to krajach bywałeś, że tak twierdzisz? Zapewne wybrałeś się do kraju autostrad czyli do Niemiec tylko. Nawet tam (jak zjedziesz z Autobahna na chwilę) zobaczysz całą masę ścieżek i...rozwiń całość

      A w jakich to krajach bywałeś, że tak twierdzisz? Zapewne wybrałeś się do kraju autostrad czyli do Niemiec tylko. Nawet tam (jak zjedziesz z Autobahna na chwilę) zobaczysz całą masę ścieżek i ułatwień dla rowerzystów i ONI oprócz komunikacji miejskiej są promowani! Byłem w Szwecji, Finlandii, Danii, Holandii, Belgii, Szwajcarii, Austrii i wszędzie tam promuje się rowery wywalając auta poza centrum (patrz opłaty za wjazd do centrum - np. Berlin).
      Wg mnie Polska jak żaden z tych krajów powinna budować ścieżki. Dlaczego? Ano ze względu na ułańską fantazję i poczucie bezkarności wielu kierowców aut.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A weź spier**przaj dziadu.

      Mam w dupie poprawność polityczną (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      "byłem" - tzn.: przejazdem, czy tydzień na wakacjach? Wiesz żeby dobrze poznać kraj i jego obyczaje to trzeba w nim pomieszkać przynajmniej rok (dlaczego? A żebyś chociaż zobaczył jak służby...rozwiń całość

      "byłem" - tzn.: przejazdem, czy tydzień na wakacjach? Wiesz żeby dobrze poznać kraj i jego obyczaje to trzeba w nim pomieszkać przynajmniej rok (dlaczego? A żebyś chociaż zobaczył jak służby miejskie pracują latem i zimą).

      W jednym się z tobą zgadzam - tak, w Polsce powinno się budować ścieżki, a nie "budować", czyli podpieprzać pasy ruchu poprzez wymalowanie linii na jezdni.

      A tak przy okazji, co to jest "Autobahna"? Domyślam się co to jest "eine Autobahn", ale "Autobahna" nie znam. Polska język to trudna język i ja nie znać tego słów.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tak

      Obywatel X (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      I to jest ten cały zachód? Wymieniasz same bogate kraje, gdzie buduje się z głową, a nie bezmyślnie tak jak w Polsce. W większości dużych miast komunikacja zbiorowa działa 100 razy lepiej niż we...rozwiń całość

      I to jest ten cały zachód? Wymieniasz same bogate kraje, gdzie buduje się z głową, a nie bezmyślnie tak jak w Polsce. W większości dużych miast komunikacja zbiorowa działa 100 razy lepiej niż we Wrocławiu, a w Berlinie jest metro. Dalej uważasz, że Wrocław jest taki sam? Jedź do Włoch, do Francji, Hiszpanii, Anglii i powiedz, czy tam też ślepo i bezmyślnie stawia się na rowery?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Aha

      --- (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      To mamy dążyć do zorganizowanej budowy, jak w Niemczech, czy burdelu i wypadków, jak w Hiszpanii? Należy chyba porównywać się w lepszymi...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A ja zwiedziłem sobie USA

      61 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      Spróbuj tam znaleźć sieć ścieżek rowerowych na osiedlach, gdzie nawet chodników nie ma.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a ja w Ameryce nie bylem

      kpina (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      ale wiem jak wygląda współpraca na drodze rowerzysty i kierowcy samochodu w Holandii.....niestety naszym użytkownikom dróg na dwu i czterech kółkach daleko do takiej współpracy i kultury.Przykre to


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A co, rowerant krzyczy " Kret. Masa akbar"

      sdc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      i już ma wolną drogę?

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama