Michalak za powrotem pociągów na Świebodzki

    Michalak za powrotem pociągów na Świebodzki

    Bartosz Moch

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    .

    . ©Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa

    Do ponownego uruchomienia Dworca Świebodzkiego musimy podchodzić wieloetapowo i traktować to jako proces. Najpierw powinniśmy maksymalnie zwiększyć ilość połączeń do Wrocławia, żeby wykorzystać pełną przepustowość dworca Wrocław Główny, a następnie otworzyć ponownie Świebodzki z jednoczesnym zagęszczeniem połączeń komunikacji miejskiej wokół tego dworca - mówi w rozmowie z portalem GazetaWroclawska.pl Jerzy Michalak, wicemarszałek Dolnego Śląska.
    .

    . ©Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa

    O Dworcu Świebodzkim rozmawiamy z Jerzym Michalakiem, wicemarszałkiem województwa dolnośląskiego.


    Pamięta Pan czasy, gdy Dworzec Świebodzki był otwarty dla pociągów?
    Oczywiście. Mój ojciec pracował w Legnicy i często wyjeżdżał właśnie ze Świebodzkiego. Gdy wracał, przychodziliśmy z mamą na dworzec go odebrać. Sam też odjeżdżałem z tego dworca, więc pamiętam go nie tylko jako targowisko.


    Jak Pan wspomina tamte czasy?
    Dobrze, aczkolwiek nie możemy porównywać okresu, gdy Świebodzki funkcjonował jako dworzec z dniem dzisiejszym. Teraz mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją komunikacyjną w mieście. Ilość samochodów, kursów tramwajów i autobusów czy wreszcie ludzi, którzy przemieszczają się wewnątrz miasta, wzrosła w sposób niewyobrażalny. Uprzedzę pana kolejne pytanie i już teraz odpowiem: moim zdaniem Dworzec Świebodzki powinien w przyszłości spełniać rolę komunikacyjną jako centrum przesiadkowe i należy wykorzystać jego potencjał.

    Świebodzki jest dziś bardziej potrzebny, niż 20 lat temu?

    Uważam, podobnie jak wielu innych ekspertów, że ponowne otwarcie Świebodzkiego w tej chwili byłoby pogorszeniem oferty kolei. Straciłaby ona impet rozwoju, a dodatkowo powstałoby zamieszanie związane z kierowaniem ludzi na dworzec, który nie ma dobrych połączeń z innymi częściami miasta. Pamiętajmy że przepustowość tego dworca nie jest duża, przez co nie obsłuży on wielu połączeń. Dlatego mogę powiedzieć krótko: Dworzec Świebodzki dla pociągów tak, ale jeszcze nie teraz.

    Trwa akcja „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Uważamy, że w dobie coraz większego „zakorkowania” Wrocławia to jeden z najważniejszych punktów na mapie Dolnego Śląska. Tu mogłyby przyjeżdżać pociągi z Głogowa, Legnicy, Jeleniej Góry, Wałbrzycha, Zgorzelca i wielu podmiejskich miejscowości. Tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony miasta: tramwajem, autobusem, pieszo…


    Oddajcie nam Świebodzki! Czytaj więcej o naszej akcji

    Największy problem Świebodzkiego to fakt, że nie jest on dworcem przelotowym?
    Rozmawiałem niedawno z prof. Maciejem Kruszyną, znawcą rozwiązań komunikacyjnych. Ciekawa wydaje się na przykład jego teza, że pełne wykorzystanie Dworca Świebodzkiego byłoby możliwe wtedy, jeżeli przeprowadzilibyśmy równoległy do estakady kolejowej tunel pod ulicami Wrocławia, łączący Świebodzki z Dworcem Wrocław Główny. Ciężko sobie jednak wyobrazić takie rozwiązanie.

    Problem w tym, że takiego tunelu nie buduje się w jeden dzień.
    Dlatego jako wicemarszałek województwa zajmujący się koleją zastanawiam się, co mogę zrobić już teraz dla mieszkańców Wrocławia, zamiast snuć kosztowne wizje, na których realizację, jeśli w ogóle dojdą one do skutku, poczekamy jeszcze długi czas.

    Może należy otworzyć Świebodzki w jego obecnej formie plus dobudować obok pętlę komunikacji miejskiej?
    Dokładnie o tym mówię. Gdyby Dworzec Świebodzki uruchomić dziś, dojeżdżalibyśmy do miejsca, z którego trudno jest nam przedostać się w inne części miasta. Z tego punktu widzenia dworzec ten obecnie jest nieatrakcyjny. Musielibyśmy równocześnie przebudować cały plac Orląt Lwowskich, żeby zgodnie z ideą kolei aglomeracyjnej połączyć różne systemy komunikacyjne, jak kolej i tramwaje czy autobusy.

    W przeciwieństwie do tunelu między dworcami jest to chyba o wiele bardziej realny pomysł?

    Oczywiście, dlatego do ponownego uruchomienia Dworca Świebodzkiego musimy podchodzić wieloetapowo i traktować to jako proces. Najpierw powinniśmy maksymalnie zwiększyć ilość połączeń do Wrocławia, żeby wykorzystać pełną przepustowość dworca Wrocław Główny, a następnie otworzyć ponownie Świebodzki z jednoczesnym zagęszczeniem połączeń komunikacji miejskiej wokół tego dworca. Dopiero wówczas dojdziemy do etapu, gdzie będziemy mogli myśleć o tunelu między dworcami. W ten sposób staramy się działać, a końcowym etapem tego procesu powinno być ponowne uruchomienie Świebodzkiego.

    Jako członka zarządu województwa bezpośrednio odpowiedzialnego za projekt kolei aglomeracyjnej kłuje pana w oczy, że w dworcu w samym centrum miasta zamiast ruchu pociągów mamy scenę teatru, dom strachów, a co niedzielę targowisko?
    Na pewno chciałbym, aby powstał tam w pełni funkcjonalny dworzec, a elementy, które pan wspomniał mogłyby nadal pozostać jako jego społeczna otoczka. Problem w tym, że województwo ma tutaj najmniej do powiedzenia, bo nie jesteśmy właścicielami dworca czy torów, nie odpowiadamy również za komunikację miejską. Wyrażamy gotowość uaktywnienia Dworca Świebodzkiego, co więcej będziemy lobbować za tym rozwiązaniem. Decyzje jednak muszą zapaść gdzie indziej. Jestem przekonany, że czas tego dworca jeszcze nie nadszedł, ale w końcu nadejść musi. Jako wrocławianin również chcę, by jeździły tamtędy pociągi.

    Reasumując ponowne otwarcie Świebodzkiego jest komunikacyjną szansą dla Wrocławia?
    Oczywiście, że tak, traktując je jako kolejny etap budowy kolei aglomeracyjnej. W tym momencie nie najważniejszy i najbardziej pilny, ale również bardzo potrzebny.

    Czy w ogóle wrocławska kolej aglomeracyjna może w pełni funkcjonować bez Dworca Świebodzkiego?
    Może, ale moim zdaniem nie osiągnie w takim wypadku pełnej mocy oraz przepustowości. Kolej aglomeracyjna to również połączenia wewnątrz miasta, a dworzec Wrocław Główny też ma ograniczoną pojemność. Tę granicę osiągniemy w 2020 r., osiągając takt pociągów co 30 minut w szczycie komunikacyjnym.

    Częstotliwość pociągów w ramach wrocławskiej kolei aglomeracyjnej jadących co 30 minut wystarczy do otwarcia Świebodzkiego?

    To wciąż za mało. Aby wykorzystać Świebodzki powinniśmy osiągnąć przepustowość co najmniej czterech pociągów na godzinę w szczycie, czyli co 15 minut. Wówczas możemy realnie mówić o potrzebie otwarcia tego dworca. Obecnie mogę powiedzieć, że do 2020-2021 r. doprowadzimy do tego, że pociągi w ramach kolei aglomeracyjnej będą jeździć co 30 minut. To będzie kolejny krok, a potem pomyślimy co dalej.

    Zatem marszałek Jerzy Michalak zrobi wszystko, by Wrocław na otwarcie Świebodzkiego nie czekał kolejne 20 lat?
    Dokładnie tak, ponieważ kontynuując projekt dalszego rozwoju kolei aglomeracyjnej naturalnie wymusimy zintensyfikowanie prac nad ponownym uruchomieniem tego dworca. Wrocław będzie bowiem wkrótce potrzebować kolejnego miejsca przesiadkowego.

    W najbliższych pięciu latach mają zostać uruchomione dwie kolejne linie w ramach kolei aglomeracyjnej na Dolnym Śląsku. Jakie jeszcze macie plany?
    Te linie to: Wrocław - Świdnica przez Sobótkę oraz Jelcz Miłoszyce - Wrocław Sołtysowice do Wrocławia Głównego. Są to dwie brakujące linie potrzebne do tego, by zamknąć pierścień linii aglomeracyjnych wokół Wrocławia. Dodatkowo pozostaje jeszcze do remontu magistrala z Głogowa przez Wołów do Wrocławia. Również linię do Strzelina będziemy chcieli poddać renowacji. I oczywiście będziemy jednocześnie zwiększać ilość połączeń. Obecnie ponad 300 połączeń aglomeracyjnych codziennie jest w ruchu, a wkrótce będzie ich jeszcze więcej. Przygotowujemy również pilotażowo linię miejską Wrocław Wojnów - Wrocław Sołtysowice - Wrocław Główny, żeby pokazać że istnieje alternatywa komunikacyjna dla północnej części miasta.

    Rozwój kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu i na całym Dolnym Śląsku jest chyba niezbędny?
    Nie tylko u nas, w ogóle powinien być to podstawowy środek transportu w aglomeracjach. Przykładowo liczba samochodów na zachodzie zmniejsza się - w Berlinie jest to 300 pojazdów na 1 tys. mieszkańców, a we Wrocławiu mamy 600 na 1 tys. osób. W Polsce musimy zrozumieć, że samochód powinien nam służyć do dalszych podróży, natomiast w dużych skupiskach ludzkich powinniśmy bazować na komunikacji publicznej wewnątrz miasta. Staramy się w tym pomóc poprzez zwiększenie liczby połączeń, otwieranie kolejnych linii oraz zakup nowego taboru. W najbliższych dwóch latach na naszych trasach pojawi się 11 nowych supernowoczesnych pociągów.

    Jak pan wyobraża sobie wrocławską kolej aglomeracyjną za 10 lat?
    W 2026 r. powinniśmy już być po decyzji i wyborze kierunku rozbudowy Dworca Świebodzkiego, ponieważ kolej aglomeracyjna osiągnie maksymalne możliwości przepustowe. Poza tym mam nadzieję, że wszystkie gminy będą wyposażone w parkingi typu park&ride. Na wszystkich liniach aglomeracji będziemy jeździć przynajmniej co 15-30 minut w szczycie supernowoczesnymi pociągami. We Wrocławiu powinniśmy natomiast zwiększyć liczbę połączeń komunikacji miejskiej, bezpośrednio stykających się z koleją, żeby jeszcze bardziej uszczelnić ten system.

    Czytaj także

      Komentarze (87)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Michalak - pionek Dutkiewicza bez jaj

      Wrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23

      Michalak jako wicemarszałek województwa niech lepiej zadba o remont linii kolejowych na Dolnym Śląsku, bo to co jest to jest tragedia. 10 km/h na linii do Lwówka - prędkość gorsza niż w Afryce...rozwiń całość

      Michalak jako wicemarszałek województwa niech lepiej zadba o remont linii kolejowych na Dolnym Śląsku, bo to co jest to jest tragedia. 10 km/h na linii do Lwówka - prędkość gorsza niż w Afryce Równikowej! Cała Polska śmieje się z Dolnego Śląska - wystarczy poczytać np. branżowe czasopismo "Rynek Kolejowy". A Niemcy tłumnie przyjeżdżający w Kotlinę Jeleniogórską i Karkonosze powtarzają tylko: "Polnische Wirtschaft, Polnische Wirtschaft...". Wstyd, po prostu trzeci świat. A kolej miejska we Wrocławiu należy do zadań Dutkiewicza, a nie marszałka.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Michalak - pionek Dutkiewicza bez jaj

      Wrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19

      Michalak jako wicemarszałek województwa niech lepiej zadba o remont linii kolejowych na Dolnym Śląsku, bo to co jest to jest tragedia. 10 km/h na linii do Lwówka - prędkość gorsza niż w Afryce...rozwiń całość

      Michalak jako wicemarszałek województwa niech lepiej zadba o remont linii kolejowych na Dolnym Śląsku, bo to co jest to jest tragedia. 10 km/h na linii do Lwówka - prędkość gorsza niż w Afryce Równikowej! Cała Polska śmieje się z Dolnego Śląska - wystarczy poczytać np. branżowe czasopismo "Rynek Kolejowy". A Niemcy tłumnie przyjeżdżający w Kotlinę Jeleniogórską i Karkonosze powtarzają tylko: "Polnische Wirtschaft, Polnische Wirtschaft...". Wstyd, po prostu trzeci świat. A kolej miejska we Wrocławiu należy do zadań Dutkiewicza, a nie marszałka.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Michalak - pionek Dutkiewicza bez jaj

      Wrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17

      Michalak jako wicemarszałek województwa niech lepiej zadba o remont linii kolejowych na Dolnym Śląsku, bo to co jest to jest tragedia. 10 km/h na linii do Lwówka - prędkość gorsza niż w Afryce...rozwiń całość

      Michalak jako wicemarszałek województwa niech lepiej zadba o remont linii kolejowych na Dolnym Śląsku, bo to co jest to jest tragedia. 10 km/h na linii do Lwówka - prędkość gorsza niż w Afryce Równikowej! Cała Polska śmieje się z Dolnego Śląska - wystarczy poczytać np. branżowe czasopismo "Rynek Kolejowy". A Niemcy tłumnie przyjeżdżający w Kotlinę Jeleniogórską i Karkonosze powtarzają tylko: "Polnische Wirtschaft, Polnische Wirtschaft...". Wstyd, po prostu trzeci świat. A kolej miejska we Wrocławiu należy do zadań Dutkiewicza, a nie marszałka.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kult auta

      kierowca i rowerzysta (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 14

      Dopóki będą preferencje dla KI z w centrum całe tp gadanie o kolei aglomeracyjnej to zwykłe bajanie.
      Ludzie jeżdżą do Rynku na piwo bo policja nie kontroluje a paliwo tańsze niż bilet .Ludzie...rozwiń całość

      Dopóki będą preferencje dla KI z w centrum całe tp gadanie o kolei aglomeracyjnej to zwykłe bajanie.
      Ludzie jeżdżą do Rynku na piwo bo policja nie kontroluje a paliwo tańsze niż bilet .Ludzie wybierają auto bo można nim objechać korek a autobus w nim tkwi.
      Ludzie z przedmieść jadą po byle pierdołę autem bo komunikacja podmiejska oddana prywaciarzom gdyż MPK dokładało gdy przewozy spadały.
      Władze uznały ze kolej jest dla chłoporobotników i do jazdy na pogrzeby.
      MPK dla uczniów i emerytów a rowery dla biedaków.
      PKS dla galerianek.
      Jeśli budowano hipermarkety to uznawano że w parze z z autami .Policja i SM przyzwala na jeżdżenie po deptakach i parkowanie na trawnikach.Zlikwidowano radary aby się kierowcy nie stresowali.
      PJ zawieszają tylko na 3 miesiące ale dopiero za jazdę 130 km/h po mieście, a zmotoryzowani sędziowie mówią że ten przepis jest i tak niekonstytucyjny, bo może ktoś musiał tak jechać.
      To są jasne sygnały, że KI będzie miała priorytet.
      Wszelkie działania antysamochodowe to tylko pozory że się cokolwiek robi.
      Co zrobiono przez 15 lat?
      Wprowadzono bilet aglomeracyjny który jest dość drogi.
      Zbudowano parking P&R na Psim Polu.Za kasę z UE odremontowano dworce i kupiono szynobusy.
      Kolej podniosła koszt remontu linii do Sobótki z 80 na 350 mln gdy zobaczyła łatwą kasę.
      Jest wprawdzie rezerwa terenu przy Świebodzkim na węzeł przesiadkowy ale nie ma żadnych planów aby przy obu dworcach zrobić sprawną KZ . Węzeł przesunięto na Borowską a przy dworcu zbudowano wielki parking a nad nim fontanny.
      Takie bezmyślne działania miały sluzyć wydaniu łatwiej kasy, odpicowanie dworca z którego coraz mniej osób jeździ oraz połączeniu aut z koleją z pominięciem MPK .Czy znów kolej jest tu tylko dodatkiem do aut. Nie ma presji na kolej i ta będzie ciągle malała gdyż aut przybywa ok 8% rocznie.ITS działa tak aby nie sparaliżować KI .Nadal przepustowość liczy się liczba pojazdów a ni pasażerów.Nadal gazeta ogłasza głosowanie gdzie 7,5 tysiąca kierowców chce blokować tramwaj na Traugutta. .Trzeba najpierw przebudować świadomość bo można wydać miliardy na kolej czy MPK a potem wozić powietrze.Bez ograniczenia ruchu aut ich liczba nie spadnie. Im więcej osób pozostanie w aucie tym działania samochodu będą bardziej skazane na porażkę.Oczywiscie można zakładać że restrykcje się wprowadzi gdy będzie alternatywa dla aut ale to tak nie działa .To proces długofalowy np Kopenhaga pracowała na to ponad 40 lat aby zbić liczbę aut do ok 200 na tys.mieszk,
      Nie bez znaczenia jest podział kompetencji że marszałek wydaje kasę na kolej a miasto na auta licząc że jakoś to da się połączyć jak siądą do stołu.
      Gdzie kucharek 6.... Państwo ma strukturę biurewską z odchyleniem stronę mafijnej.Postępuje rozwarstwienie społeczeństwa a wydatki na komunikacje preferują styl życia i status oraz miejsce zamieszkania najbogatszych.Skoro dla biednym wystarczają ochłapy to jak sam sprawdziłem autobus jeździ co 30 minut a jak wypadnie kurs to się marznie kolejne 30 minut na przystanku.Wszyscy robią sobie PR. Sternik zbiera głosy kierowców a marszałek pokazuje że jest kasa z UE. I co ? Pstro.
      Biorę diesla od szwagra bo pali mniej niż moje auto i jadę do sąsiedniego miasta bo zapłacę tyle samo co za kolej a co dopiero gdy zabieram rodzinę.

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ehh Michalak

      dk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 2

      Michalakowi się widzę sztanga na mózg rzuciła.
      Niedługo ogłosi plany budowy metra, kolejki górskiej i portu morskiego we Wrocławiu.
      I wszystko jeszcze w tej kadencji :)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Michalak dalej jest za Obwodnicą Wschodnią?

      hu kers... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 15

      widzę, że siłka odbębniona i trzeba się przypomnieć w mediach...
      Michalak i Przybylski- dopisaliście sobie w ulotkach wyborczych, że w kadencji 2014-2018 nie wybudujecie metra Obwodnicy? No chyba...rozwiń całość

      widzę, że siłka odbębniona i trzeba się przypomnieć w mediach...
      Michalak i Przybylski- dopisaliście sobie w ulotkach wyborczych, że w kadencji 2014-2018 nie wybudujecie metra Obwodnicy? No chyba nie... to do roboty!!!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pociągi

      ank (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 14

      Po osiągnięciu maksymalnej przepustowości, pozostanie zwiększanie pojemności pociągów. Na koniec trzeba będzie zacząć budować pociągi piętrowe i w jakiś sposób zaprojektować je tak, aby mogły...rozwiń całość

      Po osiągnięciu maksymalnej przepustowości, pozostanie zwiększanie pojemności pociągów. Na koniec trzeba będzie zacząć budować pociągi piętrowe i w jakiś sposób zaprojektować je tak, aby mogły jeździć te 160 km/h. Już teraz warto zainteresować piętrusami producentów taboru kolejowego.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kuopić pociagi z lawetami dla aut :)

      kierowca i rowerzysta (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13

      Wystarczy przedłużyć perony a pociagi puścić gęściej,
      To wstyd ze jak w XIX w pociągi jeżdżą co 5 minut aby na siebie nie wpadły.
      Dziś mamy elektronikę i automatykę pozwalającą utrzymać odstępy 1 km

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Chlopie

      Realista (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 1

      Skończ bajki. Zeby wykorzystać komunikacje miejska musi ona po prostu istnieć

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zdjęcie

      Czytelnik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12

      Na zdjęciu wysiada Maciej z Klanu?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dworzec świebodzki

      Piotr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 1

      przeczytałem wszystko bardzo ale to bardzo uważnie i mam coś bardzo ważnego do powiedzenia panie Michalak nogawka się panu podwinęła przy tym lansie.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama