Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duże plany inwestycyjne Wrocławia. Ucieszą się rowerzyści i... chyba tylko oni

Błażej Organisty
Urzędnicy od kilku lat robią wiele, by Wrocław stał się miastem jak najbardziej przyjaznym rowerzystom. Często dzieje się to kosztem innych - kierowców, pieszych, właścicieli sklepów.
Urzędnicy od kilku lat robią wiele, by Wrocław stał się miastem jak najbardziej przyjaznym rowerzystom. Często dzieje się to kosztem innych - kierowców, pieszych, właścicieli sklepów. Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Miasto wyda w tym roku na trasy i infrastrukturę rowerową około 10 mln zł więcej niż rok temu. Przez siedem lat długość tras w mieście zwiększyła się o prawie 100 km. Kto na tym zyskuje, a kto traci?

Do przyszłej wiosny będą zaprojektowane drogi rowerowe wzdłuż ulic: Dworcowej i Krakowskiej, Legnickiej, Hubskiej i Żmigrodzkiej, Dubois i Jedności Narodowej, Swobodnej, Racławickiej i na pl. Grunwaldzkim. W każdym przypadku stworzenie drogi rowerowej wiąże się z koniecznością przebudowania ulic i placu.

Powiększanie sieci tras rowerowych to od kilku lat jeden z priorytetów miasta. Tylko w ubiegłym roku przybyło około 40 km tras rowerowych, a ich łączna długość powiększyła się z około 190 km w 2011 roku do ok. 290 km w roku 2017. Na ten rok, w ramach programu rowerowego, miasto przeznaczy na budowę tras i infrastruktury rowerowej 32 mln zł, np. na drogi wzdłuż ul. Powstańców Śląskich, Grabiszyńskiej czy Piłsudskiego.

- Dla porównania, w 2016 roku w ramach programu rowerowego magistrat wydał około 21 mln zł - informuje Anna Worsztynowicz z urzędu miejskiego.

Gdy po mieście niesie się wieść o nowych drogach i ścieżkach, rowerzyści nie posiadają się z radości. Inaczej reagują kierowcy, którzy mocniej zaciskają ręce na kierownicach, bo trasy rowerowe wytycza się często w jezdni, przez co pasy dla samochodów są węższe lub buduje się je kosztem miejsc parkingowych. Niepocieszeni bywają także piesi, ponieważ zwężane są chodniki.

Jest jeszcze jedna grupa, która traci na budowie ścieżek rowerowych: to właściciele małych sklepów. Wystarczy przypomnieć sobie początek ubiegłego roku, kiedy to z powodu likwidacji miejsc parkingowych lokale wzdłuż Kazimierza Wielkiego, Nowowiejskiej, Włodkowica, Curie-Skłodowskiej czy Piłsudskiego zaczęły świecić pustkami. Tylko przy Kazimierza właściciele zamknęli salon fryzjerski, sklep z ubraniami, butami i grami komputerowymi. Pytaliśmy wtedy w kilku punktach. Handlowcy byli zgodni: biznesy padały, bo kierowcy nie mają gdzie parkować, także przez wytyczanie ścieżek rowerowych.

Wrocław jednak konsekwentnie stawia na rowery, bo przecież po mieście ma jeździć jak najmniej aut. Urzędnicy od lat próbują przekonać mieszkańców do komunikacji miejskiej, w tym miejskiej wypożyczalni rowerów, lub do przemieszczania się prywatnymi rowerami. Dowodem na to są nie tylko przytoczone liczby, ale także tegoroczne i przyszłe plany budowy tras rowerowych. Po tym jak ZDiUM ogłosił, że w tym roku skończy budowę lub zacznie do niej przygotowania w 20 miejscach Wrocławia, przetarg na zaprojektowanie tras rowerowych ogłosiły Wrocławskie Inwestycje.

SZCZEGÓŁY PROJEKTÓW TRAS ROWEROWYCH – CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Dworcowa

Na odcinku od ul. Podwale do ul. Kościuszki droga rowerowa pobiegnie w dwóch kierunkach przy chodniku, z przesunięciem pasa postojowego i pozostawieniem pasa jezdni. Na końcowym odcinku możliwe jest wyznaczenie drogi rowerowe w chodniku.

Na odcinku od ul. Kościuszki do pl. Konstytucji droga rowerowa zostanie wyznaczona kosztem miejsc parkingowych ukośnych (kierowcy będą parkować równolegle do jezdni) albo w chodniku, wzdłuż kiosków z owocami i warzywami, tak aby uniemożliwić nielegalne parkowanie przy kioskach.

Krakowska, Opolska

Po południowej stronie ulic Krakowskiej i Opolskiej (na odcinki od Armii Krajowej do rejonu ul. Karwińskiej) dwukierunkowa droga będzie albo wspólna dla pieszych i rowerzystów, albo zostanie wydzielona w chodniku jako osobna dla rowerzystów.

Z kolei po północnej stronie ulicy Krakowskiej (od skrzyżowania z ul. Karwińską do istniejącej już tam drogi dla rowerów w ul. Krakowskiej) droga zostanie wydzielona z jezdni prowadzącej w kierunku do centrum Wrocławia.

Legnicka

Planowane trzy odcinki dwukierunkowej drogi rowerowej to: od ul. Kwiskiej do ul. Niedźwiedziej (południowa strona Legnickiej); od ul. Stacyjnej do pl. Strzegomskiego (południowa strona Legnickiej) i od ul. Poznańskiej do ul. Niedźwiedziej (północna strona Legnickiej).

Drogi zostaną wytyczone przeważnie obok ulicy. W niektórych miejscach chodniki będą musiały być przebudowane lub przesunięte, a pasy ruchu zwężone (np. przy Muzeum Współczesnym).

Hubska, Żmigrodzka

Dzięki tej inwestycji rowerzyści pojadą wzdłuż zachodniej strony Hubskiej, od wysokości ul. Glinianej do ul. Armii Krajowej. Zaplanowano dwu- i jednokierunkowe fragmenty trasy, która zostanie wydzielona w pasach zieleni i w chodnikach.

Natomiast po zachodniej stronie ul. Żmigrodzkiej zaplanowano dwukierunkową drogę dla rowerów na odcinku od mostów Trzebnickich do ul. Kamieńskiego. Na odcinku między ul. Na Polance a ul. Broniewskiego będzie przebiegać w miejscu już istniejącej drogi dla rowerów i pieszych oraz zieleni. Wjazd w ul. Na Polance będzie zwężony. Zmniejszyć się może również plac handlowy przy ul. Broniewskiego.

Dubois, Jedności Narodowej

Projekt będzie dotyczyć budowy dwukierunkowej drogi dla rowerów po północnej stronie ul. Dubois, od ul. Drobnera do ul. Kurkowej. Droga ta ma przebiegać niezależnie od chodników i jezdni, choć może zostać wpuszczona w ulicę Pomorską, a jej budowa może również wymagać przebudowy parkingu przy ul. Dubois 31-39.

Projekt będzie także dotyczyć budowy dwukierunkowej drogi dla rowerów po zachodniej stronie ul. Jedności Narodowej oraz zachodniej stronie ul. Rychtalskiej. Na odcinku od skrzyżowania Rychtalskiej i Jedności Narodowej do krawędzi skweru Pionierów Wrocławskich droga przebiegnie w ulicy Jedności Narodowej.

W rejonie skweru miejsca postojowe ukośne zostaną zamienione na równoległe. Na pewno będzie trzeba zlikwidować niektóre miejsca parkingowe, ale w ich miejsce mogą być wyznaczone nowe.

Swobodna, Racławicka

Dwukierunkowa droga rowerowa powstanie po południowej stronie ul. Swobodnej od ul. Ślężnej do ul. Powstańców Śląskich. Jej fragment przebiegnie przez parking przy sklepie EPI.

Drogi rowerowe powstaną także wzdłuż al. Piastów, ul. Racławickiej i Skarbowców.

Na al. Piastów istniejąca droga zostanie przedłużona aż do mostu Racławickiego. Trzeba także zbudować drogę rowerową oraz chodnik wzdłuż ul. Skarbowców (do ul. Racławickiej) i wzdłuż ul. Racławickiej (od ul. Skarbowców do skrzyżowania z ul. Orlą i Gajowicką). Droga częściowo będzie wyznaczona w jezdniach.

Plac Grunwaldzki

Droga rowerowa powstanie po północnej stronie placu Grunwaldzkiego - od końca istniejącej drogi rowerowej przed ul. Bujwida aż do drogi rowerowej przy ul. Sienkiewicza.

Przypominamy, że jeszcze w tym roku powstaną drogi rowerowe lub rozpoczną się przetargi w sprawie ich budowy wzdłuż ulic: Strzegomskiej, Świętego Mikołaja, Glinianej, Małachowskiego, Kochanowskiego, Wyszyńskiego, Nowo-dworskiej, Mościckiego, Awicenny, Na Grobli, Walońskiej, Piaskowej, Janickiego, Kraińskiego, Świętego Ducha, Krzywej Grobli, Kromera, Grabiszyńskiej, Piłsudskiego i Osobowickiej. Inwestycje te prowadzi Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska