Spis treści
Kolej Dużych Prędkości we Wrocławiu – dlaczego ta trasa jest potrzebna?
Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czas przejazdu pociągiem jest dla pasażerów mniej atrakcyjny niż podróż samochodem lub samolotem. Odcinek CPK Wrocław – Łódź – Warszawa to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce.
– Wybudowanie nowej linii skróci czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godziny. Dziś jeździmy tą trasą około 3 godzin. Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h – do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska – mówi Gazecie Wrocławskiej Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Co bardzo ważne, dzięki budowie kolejowego „igreka” z Wrocławia do Warszawy dojedziemy w mniej niż 2 godz., czyli ponad dwa razy szybciej niż obecnie.
Zobacz też:
Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu.
– Pierwsze roboty przygotowawcze powinny zacząć się, zgodnie z harmonogramem, jeszcze w tym roku: najpierw dla szprychy CPK nr 9, na odcinku Warszawa – CPK – Łódź, który jest priorytetem. Z tego odcinka pasażerowie powinni zacząć korzystać jednocześnie z I etapem lotniska. W dalszej kolejności, już w przyszłym roku, ruszą roboty przygotowawcze dla odcinka Łódź – Wrocław – tłumaczy Majszyk.
Najpierw przygotowawcze prace budowlane – wycinka i wyburzanie
Projektowanych 200 kilometrów między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem to jeden z dwóch kolejowych odcinków tzw. „igreka”, dla których CPK ogłosiło przetargi na prace przygotowawcze. Przetargi dotyczą trzech obszarów:
- robót rozbiórkowych wraz z pracami towarzyszącymi (m.in. zgłoszenia wykonania w oparciu o projekty, uzyskania zgód administracyjnych i geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej);
- rozpoznania podłoża budowlanego wraz z opisem metodyki badań gruntowych i modelem geologicznym;
- wycinki drzew i krzewów oraz prac porządkowych, m.in. karczowania karpin i frezowania pni wraz z zagospodarowaniem biomasy.
– Od końca maja poszukujemy wykonawców robót rozbiórkowych. W ramach tego postępowania chcemy podpisać umowę łącznie z 30 wykonawcami (15 dla każdego z dwóch z odcinków). Oferty można składać do 23 czerwca. Zakładana maksymalna wartość tych trzech kontraktów to łącznie ok. 280 mln złotych netto – dodaje Konrad Majszyk.
Rzecznik CPK zapewnia jednocześnie, że wycince podlega jedynie obszar leśny znajdujący się na trasie Kolei Dużych Prędkości.
– Ani jedno drzewo, mogące przetrwać przy realizacji tej inwestycji, nie ucierpi na naszych działaniach – podkreśla.
Trwa projektowanie tras Kolei Dużych Prędkości
– Dla odcinka Łódź – Wrocław trwają też prace projektowe, które podzieliliśmy przez CPK na pięć części. Pierwsze cztery to odcinki Kolei Dużych Prędkości: Łódź – Sieradz, Sieradz – Kępno, Kępno – Czernica Wrocławska i Czernica – Wrocław. Łączna wartość tych pięciu umów to ponad 507 mln zł netto – wylicza rzecznik CPK.
CPK ma już wybrane warianty inwestorskie, czyli preferowane przebiegi, dla pięciu odcinków KDP: 140 km między Warszawą, CPK i Łodzią oraz 200 km między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem – dla obu tych tras trwa już zaawansowane projektowanie.
Mieszkańcy gminy Siechnice byli przeciwko
W związku z planowaną budową KDP, mieszkańcy gminy Siechnice, a w szczególności Siechnic i Świętej Katarzyny, byli przeciwko. Okazało się, że spośród czterech branych pod uwagę wariantów poprowadzenia linii, jakie mają powstać w ciągu najbliższych 10 lat, aż trzy przechodzą przez Świętą Katarzynę. Każdy z nich wiąże się z wywłaszczeniami.
Zobacz też:
- Powodem, dla którego wariant został poprowadzony przez Świętą Katarzynę, jest jej lokalizacja przy istniejącej linii nr 132, do której chcemy zbliżyć przebieg kolei szybkiej, żeby w ten sposób zminimalizować ingerencję w teren pod nową inwestycję – tłumaczy rzecznik CPK.
Ostatecznie wybrano wariant 51, który biegnie od Wrocławia przy istniejącej infrastrukturze kolejowej za wsią Radwanice. Mija Siechnice przy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i przecina rzekę Oława w stronę Kotowic i Czernicy.
- Tak wyglądali wrocławianie w latach 80. i 90. minionego wieku. Ależ ten czas leci!
- Auto uderzyło w barierki na ul. Klecińskiej. Kierowca uciekł, szuka go policja
- Pijana rowerzystka staranowała dziecięcy wózek. Maluch trafił do szpitala
- Zarobki do 45 tys. zł miesięcznie! Te zawody gwarantują takie pieniądze. Mamy oferty!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?