Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kluczowa decyzja w sprawie budowy S3 do granicy z Czechami. Prace mogą ruszać

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Budowa S3 do Lubawki.
Budowa S3 do Lubawki. GDDKiA
Chodzi o budowę ponad 16-to kilometrowego odcinka ekspresówki, między Bolkowem i Kamienną Górą.

Prace przy budowie odcinka S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ mogą się rozpocząć. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Wojewoda Dolnośląski podpisał zezwolenie na budowę odcinka ekpresówki. Koszt budowy całego odcinka S3 od Bolkowa do granicy z Czechami to blisko 1 mld 540 mln złotych.

Decyzja umożliwia przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej, a wykonawcy rozpoczęcie prac po przekazaniu placu budowy. Dziś droga S3 kończy w środku pola, tuż za węzłem Bolków. Od okolic Bolkowa do granicy z Czechami trzeba wybudować łącznie około 31 kilometrów trasy ekspresowej S3. Ten odcinek podzielono na dwa zadania - od Bolkowa pod Kamienną Górę i dalej od Kamiennej Góry do Lubawki.

Odcinek S3 pomiędzy Bolkowem, a Kamienną Górą ma długość ok. 16,1 km, realizowany jest w systemie "projektuj i buduj" przez konsorcjum firm Popr S.A. i Popr Bau GmbH na podstawie umowy zawartej w październiku 2018 roku. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji ok. 16 km drogi ekspresowej S3 o przekroju 2x2x 3,5 m.

Ponadto przedmiot zamówienia poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej obejmuje:

* wykonanie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych Jaczków I (z docelową rozbudową do rodzaju II), po obu stronach drogi,

* 13 mostów oraz wiaduktów (nad i w ciągu drogi S3) o łącznej długości 2,2 km,

* 18 przejść ekologicznych (o funkcji dla zwierząt i hydrologicznych).

Niewątpliwe newralgicznym elementem przedmiotowej inwestycji jest zaprojektowanie i wybudowanie dwóch tuneli drogowych dwukomorowych TS26 oraz TS32.

Tunel TS-26 będzie miał około 2300 m długości. Nawy główne tunelu, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacką Metodą Tunelowania.

Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą. Realizacja tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez przeszkodę, którą stanowi masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice.

Jest szansa, ze prace ruszą tuż po wakacjach. Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest na II połowę 2023 r.

W najbliższy czasie planowane jest uzyskanie decyzji dla budowy S3 na odcinku od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa, o długości ok. 15,3 km. Koszt budowy S3 od Bolkowa do granicy z Czechami to blisko 1 mld 540 mln złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska