Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA wskazała ostateczny wariant rozbudowy autostrady A4 Wrocław - Legnica. Wszystko już jasne!

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Autostrada A4 - węzeł Kostomłoty - w tle GDDKIA OUD Kostomłoty - listopad 2023
Autostrada A4 - węzeł Kostomłoty - w tle GDDKIA OUD Kostomłoty - listopad 2023 Michał Soroko/GDDKiA
Nie będzie budowy nowego śladu autostrady A4 pod Wrocławiem, to już pewne! Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła 23 listopada 2023, że wskazano ostateczny wariant rozbudowy A4 na odcinku Wrocław - Legnica. Jako pierwsi pisaliśmy już 1 października - jeszcze nieoficjalnie - że takie ustalenia zapadły 1 października tego roku, blisko 2 miesiące trzeba było czekać na oficjalne potwierdzenie tych informacji. Teraz już wiadomo ostatecznie, że dla wariantu przebudowy w starym śladzie, GDDKiA w I kwartale 2024 złoży wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W kolejnych miesiącach zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę.

Jak w praktyce ma wyglądać przebudowa istniejącej autostrady A4 Wrocław - Legnica? Oczywiście przygotowanie w szczegółach tych prac, będzie należało do wybranego w przetargu wykonawcy. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zdradziła już jednak istotne dla kierowców informacje w tej sprawie.

- Obecną, dwujezdniową autostradę z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym - czytamy w informacji GDDKiA. - Prace prowadzone będą przy utrzymaniu ruchu dwoma pasami w obu kierunkach, przebudowane zostaną węzły i powstaną nowe obiekty inżynierskie nad autostradą. Równolegle do istniejącej A4 powstanie nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch co umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni - dodają drogowcy.

CZYTAJ TAKŻE:

Jednak pomiędzy Wrocławiem a Legnicą są także miejsca, gdzie lokalne uwarunkowania nie pozwalają na dobudowę nowej jezdni obok. Tam prowadzona będzie tzw. rozbudowa symetryczna, w śladzie istniejących jezdni. Rozbudowa będzie uwzględniać lokalne uwarunkowania. Powstaną także Miejsca Obsługi Podróżnych.

Wybrano ostateczny wariant przebudowy autostrady A4 Wrocław - Legnica. Droga będzie przebudowywana w obecnym, istniejącym śladzie.
Wybrano ostateczny wariant przebudowy autostrady A4 Wrocław - Legnica. Droga będzie przebudowywana w obecnym, istniejącym śladzie. GDDKiA

Przypomnijmy, że przygotowania do wyboru ostatecznego sposobu przebudowy autostrady A4 na newralgicznym fragmencie Wrocław - Legnica, trwały od 2021 roku. Były one połączone z analizą przebiegu wariantów nowej trasy ekspresowej S5 spod Wrocławia do Bolkowa.

- W ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla wszystkich analizowanych wariantów przebiegu A4 i S5 przeprowadzono wszystkie możliwe badania terenowe dla wstępnego określenia warunków gruntowych. W okresie od października 2021 r. do października 2022 r. wykonana została roczna inwentaryzacja przyrodnicza - przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - W styczniu i lutym 2022 r. odbyły się w formie zdalnej dwie tury spotkań informacyjnych mieszkańcami gmin, przez które przebiegają rozpatrywane warianty autostrady A4 i drogi ekspresowej S5, a także ze wszystkimi zainteresowanymi. To w sumie dziewiętnaście spotkań informacyjnych, które trwały łącznie ok. 54 godziny. W listopadzie 2022 r. odbyło się sześć kolejnych spotkań informacyjnych, stacjonarnych, ze społecznością wszystkich gmin - dodaje GDDKiA.

Z uwagi na złożoność tematyczną, posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad podzielono na dwa etapy. O wadze tematu i stopniu komplikacji, mówią nam też liczby... Dokumentacja, tylko w zakresie przebudowy A4 (bez S5) to:

  • około 4500 stron opisów
  • około 4300 stron załączników rysunkowych i mapowych
  • a także dokumentacja uwzględniająca dostosowanie rozwiązań technicznych związanych z przepustowością węzłów w okolicy Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej.

Drogowcy z generalnej dyrekcji podkreślają, że 13 października omówiono ostatecznie wszystkie kluczowe aspekty warunkujące wybór wariantu do wystąpienia z wnioskami o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Z przeanalizowanych przez nich dokumentów jednoznacznie wynikało, że największy ruch, nie tylko na omawianych drogach, generują kierowcy zmierzający do i z Wrocławia. W tej sytuacji nowy przebieg autostrady A4, który całkowicie omijałby węzeł bielański, okazał się niemożliwy do przyjęcia.

W związku z wyborem wariantu przebudowy w starym śladzie i uwzględnieniem go we wniosku o wydanie tzw. decyzji środowiskowej, ostatecznie odrzucono wariant alternatywny - zielony, oznaczony jako 2.1

Od węzła Wrocław Wschód, aż do okolic Olbrachtowic (nowy węzeł), pokrywał się z wcześniejszymi przebiegami. Następnie, podobnie jak wariant różowy, odbijał
Od węzła Wrocław Wschód, aż do okolic Olbrachtowic (nowy węzeł), pokrywał się z wcześniejszymi przebiegami. Następnie, podobnie jak wariant różowy, odbijał na północ, ale dalej nie prowadził na zachód w okolice Kostomłotów, a do nowego węzła autostrady "Nowa Wieś Kącka" pod Kątami Wrocławskimi.

Na przebiegu tego wariantu 5 domów stoi w kolizji z nową drogą i musiałyby zostać wyburzone.

Wariant omija najcenniejsze przyrodniczo obszary terenu Natura 2000. GDDKIA

ZOBACZ TAKŻE:

A także wszystkie wcześniejsze warianty, które jeszcze bardziej odsuwały autostradę A4 od węzła bielańskiego i prowadziły na odcinku Wrocław - Kostomłoty równolegle do obecnego śladu drogi. Były to następujące warianty:

RÓŻOWY:

Od węzła Stary Śleszów (okolice obecnego węzła Wrocław Wschód), prowadził analogicznie jak wcześniej przedstawione warianty, aż do wsi Stradów. Na jej
Od węzła Stary Śleszów (okolice obecnego węzła Wrocław Wschód), prowadził analogicznie jak wcześniej przedstawione warianty, aż do wsi Stradów.

Na jej wysokości, odbijał na północ (w porównaniu ze śladem niebieskim i żółtym), a następnie na zachód i prowadził aż do nowego, planowanego węzła Wichrów pod Kostomłotami. Niestety, tu konieczne byłoby wyburzenie aż 25 domów na przebiegu tego wariantu.
GDDKIA

NIEBIESKI:

W porównaniu z wariantem żółtym, w pobliżu Zalewu Mietkowskiego, był odsunięty bardziej na północ. Nie udało się jednak zapobiec przecięciu cennych przyrodniczo
W porównaniu z wariantem żółtym, w pobliżu Zalewu Mietkowskiego, był odsunięty bardziej na północ. Nie udało się jednak zapobiec przecięciu cennych przyrodniczo terenów Natura 2000, w pobliżu wsi Zachowice i Kamionna. Ten wariant nie pociągał za sobą konieczności wyburzania domów. GDDKIA

ŻÓŁTY:

Wariant zakładający budowę nowego śladu autostrady A4 od węzła Wrocław Wschód do nowego, przebudowanego węzła Kostomłoty.Był krytykowany w wielu formularzach
Wariant zakładający budowę nowego śladu autostrady A4 od węzła Wrocław Wschód do nowego, przebudowanego węzła Kostomłoty.

Był krytykowany w wielu formularzach przesłanych do GDDKiA przez zainteresowanych mieszkańców. Przebiegał blisko istniejących miejscowości, wymagał wyburzania 21 budynków, a także przecinał cenny przyrodniczo teren Natura 2000 w pobliżu Zalewu Mietkowskiego oraz Dolinę Strzegomki. Konieczność budowy wielu mostów i wiaduktów mocno podrażała prace, w porównaniu do innych wariantów. GDDKIA

ZOBACZ TEŻ:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska