Jak w praktyce ma wyglądać przebudowa istniejącej autostrady A4 Wrocław - Legnica? Oczywiście przygotowanie w szczegółach tych prac, będzie należało do wybranego w przetargu wykonawcy. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zdradziła już jednak istotne dla kierowców informacje w tej sprawie.
- Obecną, dwujezdniową autostradę z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym - czytamy w informacji GDDKiA. - Prace prowadzone będą przy utrzymaniu ruchu dwoma pasami w obu kierunkach, przebudowane zostaną węzły i powstaną nowe obiekty inżynierskie nad autostradą. Równolegle do istniejącej A4 powstanie nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch co umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni - dodają drogowcy.
CZYTAJ TAKŻE:
Jednak pomiędzy Wrocławiem a Legnicą są także miejsca, gdzie lokalne uwarunkowania nie pozwalają na dobudowę nowej jezdni obok. Tam prowadzona będzie tzw. rozbudowa symetryczna, w śladzie istniejących jezdni. Rozbudowa będzie uwzględniać lokalne uwarunkowania. Powstaną także Miejsca Obsługi Podróżnych.
Przypomnijmy, że przygotowania do wyboru ostatecznego sposobu przebudowy autostrady A4 na newralgicznym fragmencie Wrocław - Legnica, trwały od 2021 roku. Były one połączone z analizą przebiegu wariantów nowej trasy ekspresowej S5 spod Wrocławia do Bolkowa.
- W ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla wszystkich analizowanych wariantów przebiegu A4 i S5 przeprowadzono wszystkie możliwe badania terenowe dla wstępnego określenia warunków gruntowych. W okresie od października 2021 r. do października 2022 r. wykonana została roczna inwentaryzacja przyrodnicza - przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - W styczniu i lutym 2022 r. odbyły się w formie zdalnej dwie tury spotkań informacyjnych mieszkańcami gmin, przez które przebiegają rozpatrywane warianty autostrady A4 i drogi ekspresowej S5, a także ze wszystkimi zainteresowanymi. To w sumie dziewiętnaście spotkań informacyjnych, które trwały łącznie ok. 54 godziny. W listopadzie 2022 r. odbyło się sześć kolejnych spotkań informacyjnych, stacjonarnych, ze społecznością wszystkich gmin - dodaje GDDKiA.
Z uwagi na złożoność tematyczną, posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad podzielono na dwa etapy. O wadze tematu i stopniu komplikacji, mówią nam też liczby... Dokumentacja, tylko w zakresie przebudowy A4 (bez S5) to:
- około 4500 stron opisów
- około 4300 stron załączników rysunkowych i mapowych
- a także dokumentacja uwzględniająca dostosowanie rozwiązań technicznych związanych z przepustowością węzłów w okolicy Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej.
Drogowcy z generalnej dyrekcji podkreślają, że 13 października omówiono ostatecznie wszystkie kluczowe aspekty warunkujące wybór wariantu do wystąpienia z wnioskami o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Z przeanalizowanych przez nich dokumentów jednoznacznie wynikało, że największy ruch, nie tylko na omawianych drogach, generują kierowcy zmierzający do i z Wrocławia. W tej sytuacji nowy przebieg autostrady A4, który całkowicie omijałby węzeł bielański, okazał się niemożliwy do przyjęcia.
W związku z wyborem wariantu przebudowy w starym śladzie i uwzględnieniem go we wniosku o wydanie tzw. decyzji środowiskowej, ostatecznie odrzucono wariant alternatywny - zielony, oznaczony jako 2.1
ZOBACZ TAKŻE:
A także wszystkie wcześniejsze warianty, które jeszcze bardziej odsuwały autostradę A4 od węzła bielańskiego i prowadziły na odcinku Wrocław - Kostomłoty równolegle do obecnego śladu drogi. Były to następujące warianty:
RÓŻOWY:
NIEBIESKI:
ŻÓŁTY:
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?