Oferta wsparcia eksportu dla małych firm

    Oferta wsparcia eksportu dla małych firm

    Materiał Informacyjny

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Oferta wsparcia eksportu dla małych firm
    Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie ze środków unijnych na promocję zagraniczną. Dla wybranych branż opracowywane są programy promocji zagranicznej, w których mogą uczestniczyć firmy. Ministerstwo Rozwoju wybrało 12 branż mających potencjał eksportowy. Chodzi o branże, w których posiadamy innowacyjne i wysokojakościowe produkty.
    Oferta wsparcia eksportu dla małych firm
    Programy promocji zagranicznej zostały opracowane dla każdej z wybranych 12 branż. Obejmują one trzyletni program promocji na wybranych rynkach perspektywicznych (pozaunijnych). Poprzez udział np. w targach i podobnych przedsięwzięciach firmy zyskają narzędzia do ekspansji na rynki pozaunijne. Rynki te mają duży potencjał importowy, ale zazwyczaj są odległe i wejście na nie dla niedużej firmy jest często zbyt kosztowne. Dlatego przedsiębiorstwa, bez wsparcia z Funduszy Europejskich, w większości takiej opcji rozwojowej wcześniej nie brały pod uwagę.

    Obecnie powadzone są konkursy, w których mogą uczestniczyć przedsiębiorcy. Do 5 sierpnia br. trwa konkurs na dofinansowanie dla siedmiu branż: jachty i łodzie, meble, polskie specjalności żywnościowe, sektor usług prozdrowotnych, sprzęt medyczny, kosmetyki, IT/ICT. Do wzięcia jest 100 mln zł. Wnioski można składać do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

    Dla pozostałych pięciu branż: maszyny i urządzenia, biotechnologia i farmaceutyka, moda polska, budowa i wykańczanie budowli, części samochodowe i lotnicze, ogłoszenie konkursu nastąpi 10 października br. Nabór wniosków będzie trwał od 14 listopada do 16 grudnia 2016 r., a budżet konkursu to 200 mln zł.

    W obydwu konkursach przedsiębiorcy – wyłącznie mikro-, małych i średnich firm – mogą się ubiegać o wsparcie finansowe na pokrycie części kosztów działań promocyjnych objętych danym programem promocji. Poprzez udział np. w targach i podobnych przedsięwzięciach firmy zyskają narzędzia do ekspansji na rynki pozaunijne. Rynki te mają duży potencjał importowy, ale zazwyczaj są odległe i wejście na nie dla niedużej firmy jest często zbyt kosztowne. Dlatego przedsiębiorstwa, bez wsparcia z Funduszy Europejskich, w większości takiej opcji rozwojowej wcześniej nie brały pod uwagę. Działania podejmowane w ramach programu wzmocnione zostaną ideą Marki Polskiej Gospodarki, tak aby budować świadomość marki i umacniać jej pozycję na rynkach zagranicznych.

    Udział w targach daje wstęp na nowe rynki
    Iwona Kossmann, prezes firmy Kossmann Fashion Sp. z o.o.:
    Udział w projekcie współfinansowanym ze środków UE daje możliwość wzięcia udziału w ważnych imprezach branżowych, które najczęściej mają postać targów. Jest to platforma do kontaktu z klientami oraz poznania, jak funkcjonuje biznes w branży, w której działamy. Oczywiście najważniejszą sprawą, która dzieje się na targach, jest proces kontraktacji, czyli zbierania zamówień na kolejny sezon. Zamówienie jest zobowiązaniem klienta do kupna towaru, bo producent chce produkować na zamówienie, a nie na wieszak. Dla firmy ważne jest więc, by się wystawiać, być na branżowych targach, pokazać swoją kolekcję. A taką kolekcję trzeba przygotować z ponadpółrocznym wyprzedzeniem.

    Druga ważna rzecz to fakt, że fundusze unijne z definicji przeznacza się na rozwój. Wiadomo, że gdy uruchamia się własną firmę, są różnego rodzaju potrzeby, a pieniędzy nigdy nie jest za dużo. Trzeba sfinansować produkcję, mieć odpowiednie fundusze na promocję i reklamę. Oczywiście programy finansowane z FE mają swoje ograniczenia, bo np. na zwrot wydatków kwalifikowalnych czeka się długo – pół roku, a nawet dłużej, wszystko zależy od tego, jak pójdzie cała edycja programu.
    Reasumując, można powiedzieć, że udział w projekcie współfinansowanym z Funduszy Europejskich pomógł mi lepiej poznać branżę, zrozumieć mechanizmy, które funkcjonują w moim biznesie. Mojej firmie zaś pozwolił wejść na zagraniczne rynki, które są absolutną podstawą zdrowego biznesu modowego.

    Więcej o Programie
    Inteligentny Rozwój:

    www.poir.gov.pl

    Więcej o funduszach:
    www.funduszeeuropejskie.gov.pl

    Główny Punkt Informacyjny: Wrocław – tel.: 71 776 95 01
    e-mail: pife@dolnyslask.pl




    Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej


    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama