Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fotoradar w co piątym maszcie. GITD zrobi ci zdjęcie na czerwonym

Przemysław Wronecki
fot. Tomasz Hołod
Z dróg Dolnego Śląska zniknie 28 masztów, w których mogły być zainstalowane fotoradary. Dla kierowców oznacza to mniej martwych masztów, ale większe szanse na zdjęcie, gdy złamiemy ograniczenie prędkości. Teraz w co piątym urządzeniu będzie maszyna rejestrująca zbyt szybką jazdę kierowców.

Dotąd Południowo-Zachodnia delegatura Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (obejmuje woj. dolnośląskie i niewielki fragment lubuskiego) w swojej dyspozycji miała 20 fotoradarów zainstalowanych na stałe oraz 80 masztów między którymi przekładane jest 11 urządzeń.

Co ciekawe, likwidowane maszty inspekcji mogły przejąć samorządy. Jak informuje Łukasz Majchrzak, rzecznik Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, żaden z Dolnego Śląska nie był zainteresowany takim rozwiązaniem.
Dobra informacja jest taka, że w lipcu 2014 GITD kończy się czas na dotowanie fotoradarów do nowych przepisów. Z dróg muszą zniknąć atrapy, a każdy działający fotoradar ma być oklejony na żółto i znajdować się przed nim musi znak informacyjny D-51 „kontrola prędkości”. Część urządzeń przy drodze krajowej nr 8 Wrocław- Kłodzko już została oklejona.

Część masztów zdecydowano się usunąć, bo nie spełniały swojego zadania, czyli poprawy bezpieczeństwa na drogach. Z raportu przygotowanego przez Politechnikę Gdańską na zlecenie GITD wynika, że z 174 fotoradarów na terenie Polski, które zostały przejęte od policji, aż 113 lokalizacji nie ma uzasadnienia. Tylko 22 uznano jako konieczne.

Niestety „Krokodylki”, bo tak kierowcy żartobliwie określają pracowników GITD, w najbliższym czasie chcą kupić kolejne fotoradary, urządzenia do pomiaru odcinkowego prędkości i rejestrowania przejazdów na czerwonym świetle. Naukowcy z Politechniki Gdańskiej po przeanalizowaniu statystyk wypadków między 2009 a 2011 r. zaproponowali już lokalizację ustawienia nowych urządzeń.

Ich zdaniem na Dolnym Śląsku odcinkowy pomiar prędkości zastosować należy na DK35 koło Świebodzic i na DK3 między Lubinem a Polkowicami. W całej Polsce ma zostać zainstalowanych 29 takich urządzeń. Będą one rejestrować czas przejazdu między dwoma punktami, jeżeli średnia prędkość będzie większa niż ograniczenie obowiązujące na drodze kierowca dostanie mandat.

Nowe fotoradary mogłyby się pojawić na DK35 (pow. wrocławski), DK8 (pow. wrocławski), DK30 (pow. lwówecki), DK12 (pow. głogowski), DK 15 (pow. milicki).

Natomiast do rejestrowania kierowców przejeżdżających przez skrzyżowanie na czerwonym świetle zaproponowano krzyżówki: DK3 (pow. lubiński), DK35 (pow. wałbrzyski), DK12 (pow. polkowicki).

Z tych miejsc znikną maszty od fotoradarów:

  • Jelenia Góra: ul. Wrocławska 101, ul. Spółdzielcza 27, ul. Jana Pawła II/ul.Paderewskiego, ul.Wolności 196, ul. Wincentego Pola 21;
  • Legnica: ul. Wrocławska /ul.Ziemowita DK94, ul.Piłsudskiego /ul.Mazowiecka;
  • DK 3: Gaworzyce, 2x Kazimierzów, Polkowice, 2 x Biedrzychowa, Szklary Górne, Obora, 2x Małuszów, ok Świny, Radomierz;
  • DK 5: ok. Gościławia, ok. Mielęcina, Jaroszów, Strzegom ( skrzyżowanie z DW 345), Sławiska;
  • DK 8: ok. Cieszyc, Wilków Wielki;
  • DK 12: Serby;
  • DK 94: Prochowice.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska