Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Możesz obejrzeć projekt zmian we Wrocławiu

Bartłomiej Knapik
Maciej Dudzik
Na Nowym Targu każdy może zobaczyć, co chcą zmienić w mieście nasi planiści.

Od poniedziałku jawne są już pomysły miejskich planistów na to, jak zmienić miasto. Na pl. Nowy Targ i na stronie urzędu miejskiego można obejrzeć projekt zmian studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Studium to taki miejski plan generalny. Do niego dostosowuje się miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

Urbaniści pracują nad zmianami od miesięcy. Wrocławianie już zgłaszali swoje pomysły na nowe rozwiązania i część z nich została uwzględniona. Nad wyłożonym dokumentem będzie można podyskutować z urzędnikami 8 grudnia o godz. 16 (pierwszy raz po godzinach pracy urzędu, za co należy się pochwała).

Wybraliśmy dla Was kilka ciekawych zmian, które chcą wprowadzić urzędnicy:
Wiemy, gdzie można będzie postawić budynki nieprzekraczające 100 m wysokości i w jakich rejonach miasta będą dopuszczalne wyższe obiekty (patrz mapka w zakładce INFOGRAFIKI).

W centralnej części miasta wprowadzony ma być zakaz budowy wiaduktów i estakad.

Więcej miejsc na parkingi w systemie park and ride. Chodzi o to, żeby np. mieszkaniec Wysokiej czy okolic Długołęki nie musiał przebijać się samochodem do centrum. Zamiast tego powinien zostawić auto przy pętli tramwajowej (np. na Grota-Roweckiego, Zgorzelisku, Buforowej, Pawłowicach, starym Psim Polu, pętlach Leśnica i Pilczyce) i dalej pojechać już tramwajem.

Mniejsze znaczenie ma mieć tzw. trasa W-Z. Oławska, Kazimierza Wielkiego i Nowy Świat przestaną być ulicami tranzytowymi. Pojawi się w tym ciągu znacznie więcej przejść dla pieszych, a priorytet mają mieć piesi oraz tramwaje i rowery.
Dodatkowe przejście dla pieszych pojawi na ul. Legnickiej, w rejonie Młodych Techników i Nabycińskiej.
W centralnej części miasta, między Odrą, pl. Strzegomskim, ul. Szczęśliwą, a także w rejonie Sky Tower i pl. Społecznego wprowadzony ma być zakaz budowy wiaduktów i estakad.
Ulica Sucha może zostać zamknięta dla samochodów.

Mogą być odstępstwa od wymaganej prawem szerokości dróg, żeby zachować istniejącą zabudowę. Zastosowanie tego zapisu oznaczać może koniec wyburzeń przy poszerzaniu ulic.
Przewidziane są nowe torowiska w kierunku Psiego Pola (rejon: Zgorzelisko, Pawłowice i Zakrzów/Mirków), Pracz Odrzańskich, Żernik (obok ul. Kosmonautów). Ciekawe, że na pętlę w rejonie ul. Kiełczowskiej i Żmudzkiej mamy dojeżdżać nie tylko przez Jana III Sobieskiego, ale także z Sępolna.

Po wybudowaniu obwodnic urzędnicy mają uspokoić ruch w centrum, aby odciążane ulice nie zachęciły wrocławian do przesiadki z tramwajów do aut. Dokument postuluje, aby 3/4 podróży w centrum odbywało się tramwajami.

Po wybudowaniu obwodnic urzędnicy mają uspokoić ruch w centrum

Całkowicie nowym osiedlem ma być tzw. Rędzin Malowniczy. Tak planiści nazwali tereny dzisiejszych pól irygacyjnych, które mają zostać w przyszłości osuszone i zabudowane.
Znacznie rozszerzony został katalog chronionych dóbr kultury współczesnej, czyli budynków zbyt młodych, by zostały wpisane na listę zabytków. Znalazło się w nim m.in. kilka budynków Politechniki (Łukaszewicza 7-9, pl. Grunwaldzki 9-13, Janiszewskiego 7-11), domy studenckie Kredka i Ołówek oraz przychodnia Dolmed.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska