Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fabryka elektrycznych skuterów we Wrocławiu - byliśmy w środku! Dziennie wyjeżdża stąd 12-14 sztuk pojazdów!

Paweł Relikowski
Paweł Relikowski
Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Wideo
od 16 lat
Firma Govecs Poland oficjalnie otworzyła we Wrocławiu fabrykę skuterów elektrycznych. Przy ulicy Grabiszyńskiej powstaje od 12 do 14 jednośladów dziennie. Mają duży zasięg, osiągają nawet 90 km/h, a ich baterie można ładować w domu lub w miejscu pracy. Zobacz!

We Wrocławiu powstają skutery elektryczne. Mają wymienialne baterie i zasięg do 90 kilometrów

Przy ul. Grabiszyńskiej 233F mieści się hala produkcyjna skuterów elektrycznych. Na linii montażowej pracownicy ręcznie składają komponenty dostarczone z 60 różnych firm w Unii Europejskiej. Co około pół godziny zjeżdża gotowy jednoślad, którym można przemierzać ulice Wrocławia i nie tylko.

- Produkujemy skutery elektryczne L1e i L3e pod marką Schwalbe. To ikona niemieckiego skutera, którego licencję zakupiliśmy od firmy Siemens i zaadaptowaliśmy na nasze potrzeby wersję elektroniczną. Tylko takie skutery tu produkujemy - mówi prezeska firmy Govecs Poland Bożena Gut.

  • Skutery L3e wyposażone są w silnik Boscha o mocy 8 kW, który pozwala osiągnąć 90 km/h maksymalnej prędkości. Zasięg również wynosi około 90 kilometrów. Pojazd kosztuje około 31 tys. złotych.
  • L1e to budżetowa wersja - tańsza o kilka tysięcy złotych i osiągająca prędkość do 45 km/h. Może przejechać nawet 100 kilometrów na jednym ładowaniu.

Oba modele są stosunkowo lekkie i ważą nieco ponad 100 kg. Posiadają dwustopniowy system napędu pasowego, który zwiększa prędkość przyspieszania. Dysponują cyfrową deską rozdzielczą, oświetleniem LED i wbudowaną ładowarką o mocy 1200W.

Skuter można naładować w domu

Pojazdy sprzedawane są z jedną i dwiema wymienialnymi bateriami, a to oznacza, że po całym dniu pracy można je wyjąć i naładować w salonie. Czas ładowania wynosi 270 minut. Po niecałych dwóch godzinach bateria zostanie naładowana w 50 procentach.

- Tu należy podkreślić, że jako Govecs oferujemy gwarancję na zasięg baterii. Natomiast jeśli ich żywotność spadnie po kilku latach, właściciel naszego skutera może dokupić nową i znów cieszyć się ekologiczną jazdą. Skuter wykorzystuje równomiernie moc z obu baterii, więc nie zdarzy się sytuacja, gdy na jednym jest zaledwie kilka procent energii, a drugi jest "pełny" - dodaje Bożena Gut.

Historia produkcji sięga XIX wieku

Firma Schwalbe ma swoje początki wraz z hutą Stali Simsonn & Co, produkując broń i lufy do 1856 roku. 30 lat później z fabryki wyjeżdżały już rowery, a od początku XX wieku - samochody.

Przedsiębiorstwo przerwało produkcję w latach 1936-1947, gdy z nazistowskich Niemiec wygnano żydowską rodzinę założycieli i zaproszono ją ponownie do NRD po II wojnie światowej. Wówczas z linii montażowych wyjeżdżały już:

  • motorowery,
  • motocykle,
  • skutery.

Ostatnie oryginalne pojazdy opuściły fabrykę w 1986 roku. Założona w 2009 roku spółka Govecs wykupiła pięć lat temu licencję na tworzenie marki skuterów elektrycznych i przywróciła Schwalbe do życia.

Z wrocławskiego zakładu już teraz wyjeżdża około 300 skuterów miesięcznie. Celem firmy jest osiągnięcie produkcji rocznej na poziomie 5 tysięcy. Skutery Schwalbe służą dziś nie tylko osobom prywatnym, ale też firmom prowadzącym krótkoterminowy najem pojazdów. Jednoślady są bardzo popularne m.in. w Paryżu.

Osiągają prędkość 90 km/h i mają wymienialne baterie, które można naładować w domu.

Fabryka elektrycznych skuterów we Wrocławiu - byliśmy w środ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska