Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2016. MATEMATYKA - NAJTRUDNIEJSZE ZADANIA (ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA)

JU
Egzamin gimnazjalny 2016 - zadania z matematyki to te, które najczęściej sprawiają uczniom problemy. Podpowiadamy więc, na co zwrócić uwagę przygotowując się do testu gimnazjalnego 2016. Oto pytania i zadania, na których polegli gimnazjaliści w ubiegłym roku! Podpowiadamy, co może być na testach, a z czym uczniowie sobie nie radzą? Których zadań nie potrafią rozwiązać? Na które pytania nie potrafią odpowiedzieć? EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016 - MATEMATYKA, 19.04.2016, PYTANIA, ZADANIA, ROZWIĄZANIA, ODPOWIEDZI

Egzamin gimnazjalny 2016 - kliknij i sprawdź, kiedy wyniki (TERMINY)

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016 - ZADANIA Z MATEMATYKI, KTÓRE SPRAWIAJĄ PROBLEM

KLIKNIJ:

Podczas egzaminu gimnazjalnego 2015 z matematyki umiejętności uczniów sprawdzane były zarówno zadaniami zamkniętymi, jak i otwartymi. Uczniowie mieli do rozwiązania 23 zadania. Za rozwiązanie zadań zamkniętych gimnazjaliści uzyskali średnio 53% punktów możliwych do zdobycia, a za zadania otwarte średnio 38% punktów.

ZOBACZ KONIECZNIE: Egzamin gimnazjalny 2016. Jak wyglądają testy, co można mieć ze sobą? (ZASADY CKE)

Matematyka i przedmioty przyrodnicze sprawiły uczniom najwięcej problemów na ostatnim egzaminie gimnazjalnym. Młodzi ludzie potrafią rozwiązywać zadania schematyczne, ale zupełnie nie radzą sobie z niestandardowymi. Łatwiej jest im odpowiedzieć na nietrudne pytania zamknięte, niż wysilić się i zapisać cały tok myślenia, podczas rozwiązywania zadań otwartych. Uczniowie potrafili na przykład zapisać poprawnie równania, ale już nie potrafili ich rozwiązać.

ZOBACZ TEŻ: Egzamin gimnazjalny 2016 MATEMATYKA 19.04.2016. JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO EGZAMINU (PYTANIA, ZADANIA, ARKUSZE, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA)

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016 MATEMATYKA - SPRAWDŹ PRZED EGZAMINEM, KTÓRE ZADANIA SPRAWIŁY OSTATNIO NAJWIĘKSZĄ TRUDNOŚĆ
EGZAMIN GIMNAZJALNY - MATEMATYKA - TAKIE ZADANIA MOGĄ POJAWIĆ SIĘ NA TESTACH
Z zadaniami, w których pojawiły się ułamki i liczby wymierne, nie poradziła sobie około połowa zdających. Najwięcej trudności sprawiły tu zadania 3. i 12., które sprawdzały stosowanie algorytmów podstawowych działań – pierwsze odnosiło się do konkretnych liczb, drugie – do wyrażeń algebraicznych.

ZOBACZ KONIECZNIE: ROZWIĄZANIA ZADAŃ - ZASADY OCENIANIA

Zadanie 3 poprawnie rozwiązało tylko 52% uczniów. A wymagało ono jedynie obliczenia wartości niezbyt skomplikowanego wyrażenia arytmetycznego oraz usytuowania otrzymanego wyniku pomiędzy dwiema liczbami.

Zadania 12. nie zrobiła prawie połowa uczniów. Uczeń miał stwierdzić, ile wartości liczbowych podanych wyrażeń algebraicznych to liczby dodatnie.

Jeszcze trudniejsze na ubiegłorocznym egzaminie gimnazjalnym niż zadania 3. i 12. okazało się zadanie 4. Można było je rozwiązać na dwa sposoby. Pierwszy polegał na zauważeniu, że podane w tabeli pierwiastki można przedstawić w postaci
iloczynów dwóch liczb: całkowitej i przybliżenia liczby 5. Drugi sposób polegał na porównaniu pierwiastków. Na tym zadaniu poległo aż 77 procent uczniów!

EGZAMIN GIMNAZJALNY - MATEMATYKA - ZADANIE 4

Na poprzednim egzaminie gimnazjalnym uczniowie nie poradzili sobie także z zadaniami z geometrii. Najtrudniejszymi dla gimnazjalistów zadaniami okazały się zadania sprawdzające umiejętność przeprowadzenia prostego rozumowania - były to zadania: 14. (67% uczniów go nie zrobiło) i 22. (69% uczniów poległo).

EGZAMIN GIMNAZJALNY - MATEMATYKA - ZADANIE 14

EGZAMIN GIMNAZJALNY - MATEMATYKA - ZADANIE 22

Uczniom brakuje też wyobraźni przestrzennej. Pokazuje to zadanie 18., którego rozwiązanie polegało na rozpoznaniu siatek przedstawionej na rysunkach bryły (czworościanu foremnego). Zdecydowana większość uczniów zna typową siatkę tej bryły – przedstawiono ją na rysunku I – toteż odpowiedź, w której ona nie występowała, wybrało tylko 4% piszących. Większość uczniów (65%) poprawnie rozpoznało siatkę czworościanu w wielokącie II. Decydujące zatem było rozstrzygnięcie, czy wielokąt III może być siatką przedstawionej bryły. Zadanie poprawnie rozwiązało 47% gimnazjalistów.

EGZAMIN GIMNAZJALNY - MATEMATYKA - ZADANIE 18

Szczególnie dużo problemów mieli uczniowie, gdy sytuacja była przedstawiona w nietypowy sposób i należało dobrać odpowiedni algorytm do warunków opisanych w zadaniu. Potwierdzenia tej obserwacji dostarczają niewątpliwie rozwiązania zadania otwartego, które okazało się jednym z najtrudniejszych zadań w tegorocznym arkuszu (poziom wykonania 24%). Zdający, rozwiązując je, musieli wykazać się umiejętnościami przeprowadzenia prostego rozumowania matematycznego i użycia właściwej strategii. Do wyznaczenia objętości pudełka mającego kształt walca uczeń powinien obliczyć, korzystając z danych w zadaniu, długość promienia podstawy walca i wysokość tej bryły. Mając daną długość boku równoległoboku i jego powierzchnię (ściana boczna walca), można było wyznaczyć wysokość, która była również wysokością danego pudełka oraz znając obwód koła będącego podstawą pudełka, obliczyć długość promienia. Przy podanej przybliżonej wartości liczby π i znajomości wzoru na objętość walca nietrudno już było uzyskać właściwy wynik. Oto przykładowe typowe poprawne rozwiązanie zadania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska