Czego będą się uczyć dzieci w szkołach po reformie

    Czego będą się uczyć dzieci w szkołach po reformie

    Malwina Gadawa

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    zdj. ilustracyjne

    zdj. ilustracyjne ©Szymon Starnawski /Polska Press

    Anna Zalewska, minister edukacji narodowej, podpisała nową podstawę programową szkół podstawowych. W ministerialnym rozporządzeniu dokładnie opisano to, co uczeń powinien umieć i jakie są programy nauczania na każdym etapie edukacyjnym w szkole podstawowej.
    zdj. ilustracyjne

    zdj. ilustracyjne ©Szymon Starnawski /Polska Press

    - Podstawa programowa jest nowoczesna, choć szanuje przeszłość i historię - zapewniała minister Anna Zalewska. Dodała, że resort oddaje wolność realizacji podstawy programowej nauczycielowi, a młody człowiek powinien wyjść ze szkoły nie tylko bogaty w wiedzę, ale także w umiejętności współpracy z rówieśnikami.

    - Uczymy odpowiedzialności za język, za kulturę języka, uczymy dyskusji, odpowiedzialności za słowo - przekonywała minister edukacji, opisując nową podstawę programową.

    Od 1 września z nowej podstawy programowej będą uczyli się uczniowie klas I, IV i VII szkoły podstawowej. Uczniowie pozostałych klas szkół podstawowych, klas gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych będą korzystali z dotychczasowej podstawy programowej i dotychczasowych podręczników.

    - Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia i wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia - czytamy na początku dokumentu.

    Ważną kwestią w nowej podstawie programowej jest wychowanie patriotyczne. Czytamy w niej, że kształcenie w podstawówce ma na celu „wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych”.

    Wielu ekspertów, którzy opiniowali nową podstawę programową, zwracało uwagę na pośpiech, w jakim przygotowywano nowe przepisy. - Z ubolewaniem stwierdzamy, że w nowej podstawie programowej zrezygnowano z dbania o tak ważne dla współczesnego społeczeństwa postawy, jak zaangażowanie w działania obywatelskie, wrażliwość społeczna, tolerancja dla odmiennego zdania - czytamy w opinii przygotowanej przez Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego.

    Polskie Towarzystwo Historyczne uważa, że zastrzeżenia budzi „nadmierne wyakcentowanie historii militarnej”. Brakuje natomiast historii codzienności, kultury. Nową podstawę programową krytykuje także Komitet Nauk o Literaturze Polskiej Akademii Nauk.

    - Projekt podstawy programowej nie spełnia elementarnych wymagań merytoryczno-dydaktycznych, jakie stawia się dziś przed nowoczesną edukacją humanistyczną, której fundamentem jest i zawsze powinien być język ojczysty - czytamy w opinii naukowców. Zwracają oni uwagę, że uczeń ma być jedynie odtwórcą przekazanych mu wiadomości.

    - Realizacja podstawy programowej w formie zawartej w projekcie grozi zapaścią czytelnictwa, marginalizacją dużej części społeczeństwa w zakresie uczestnictwa w kulturze, niedostatkiem u wielu młodych ludzi kompetencji komunikacyjnych niezbędnych do aktywnego udziału w życiu publicznym - czytamy w opinii przygotowanej przez komitet PAN.

    - Przewaga utworów z klasyki literackiej XIX wieku skazuje kształcenie polonistyczne na tworzenie obrazu kultury nie przylegającego do współczesnego świata - uważają naukowcy z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Krytykują oni także umieszczenie wśród lektur obowiązkowych dla klas IV-VI fragmentów „Pana Tadeusza” zawierających opis polowania. - Czy celem autorów jest propagowanie idei zabijania zwierząt jako chlubnej tradycji narodowej? - pytają naukowcy. Nie rozumieją oni także zamiany w kanonie lektur reportażu Neli Małej Reporterki (wymienionego w poprzednim projekcie) na teksty Melchiora Wańkowicza.

    Wiele uwag ma także Społeczne Towarzystwo Oświatowe. - Brak zastosowania fizyki w medycynie czy nowych technologiach. Nie ma informacji o odkryciach Marii Skłodowskiej-Curie ani o alternatywnych źródłach energii. Brakuje też tematów dotyczących budowy wszechświata (w tym teorii Mikołaja Kopernika) oraz kosmonautyki - ocenia STO.

    Polskie Towarzystwo Matematyczne zwraca również uwagę, że w podstawie programowej dla klas I-III nie położono nacisku na uzasadnianie własnych strategii, wniosków i spostrzeżeń. - Bez tego nie wprowadzamy uczniów w matematyczną metodę dedukcyjną, nie przygotowujemy do dowodzenia - przekonuje towarzystwo.

    W programie matematyki dla szkół podstawowych nie ma także mowy o funkcjach. Uczniowie na lekcjach biologii, omawiając rozmnażanie i rozwój człowieka, nie będą uczyć się o antykoncepcji. Według ekspertów z Polskiej Akademii Nauk, skrótowo potraktowano też teorię ewolucji Karola Darwina.

    Do końca czerwca powstaną podręczniki do nowej podstawy programowej. Podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe uczniowie szkół podstawowych oraz klas gimnazjalnych otrzymają bezpłatnie w swoich szkołach. W kolejnych latach nowa podstawa programowa obejmie sukcesywnie kolejne roczniki uczniów. Wszyscy nauczyciele szkół podstawowych będą mieli możliwość szkolenia z wdrażania nowej podstawy programowej. Szkolenia rozpoczną się już pod koniec lutego.

    Czytaj także

      Komentarze (30)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ubogi, jak Polak o wspaniałej historii, romantycznej, bohaterskiej historii

      Dalajlama (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      wpajanie dumy narodowej, bez grosza przy duszy...co za różnica czy płaci Polak, czy Niemiec, ważne, że jest za co żyć godnie!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Drugi język od VII klasy?!

      Ola (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 2

      Irracjonalne jest wprowadzenie drugiego języka DOPIERO w VII klasie! Jaki ma to sens? Przez 2 lata dzieci nic się nie nauczą ą te które rozpoczęły wcześniej będą czekać do tej klasy żeby naukę...rozwiń całość

      Irracjonalne jest wprowadzenie drugiego języka DOPIERO w VII klasie! Jaki ma to sens? Przez 2 lata dzieci nic się nie nauczą ą te które rozpoczęły wcześniej będą czekać do tej klasy żeby naukę kontynuować a w zasadzie uczyć się tego samego od nowa! A poza tym dlaczego nigdzie nie jest zapisane wyraźnie ile godzin i od której klasy jest religia i gdzie jest podstwa programowa to tego przedmiotu? Może kosztem tych zajęć wprowadzić języki do szkół a religię przesunąć na zajęcia dodtkowe po lekcjach?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      matematyka

      wrocławianka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 3

      Trochę martwi mnie ta matematyka bez funkcji.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W USA zabiegają o naukę programowania od pierwszych lat nauki

      P... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 2

      U nas nie wprowadzają podstawowych pojęć pozwalających ogarnąć programowanie później. To 500+ w zasadzie powinno być traktowane jako dodatek korepetycyjny, bez zorganizowania nauki samemu będzie...rozwiń całość

      U nas nie wprowadzają podstawowych pojęć pozwalających ogarnąć programowanie później. To 500+ w zasadzie powinno być traktowane jako dodatek korepetycyjny, bez zorganizowania nauki samemu będzie sie jedynie przytakującym idiotą.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      43 lata czekam az mi sie przyda wykres funkcji...

      ella (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 8

      Jak wyzej..consiunusy tez jeszcze w moim 43 letnim życiu niewykorzystane. Niech ucza w klasach z rozszerzona matematyka- jak ktoś z nią przyszłośc planuje. ja jak do tej pory korzystam tylko z...rozwiń całość

      Jak wyzej..consiunusy tez jeszcze w moim 43 letnim życiu niewykorzystane. Niech ucza w klasach z rozszerzona matematyka- jak ktoś z nią przyszłośc planuje. ja jak do tej pory korzystam tylko z dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia, wzorów na obliczanie pól ( malowanie- ile kupić farby). a i jeszcze procenty- TYLE!
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Używam funkcji codziennie

      Programista (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

      Tworzę, testuje i używan w innych funkcjach, dziennie dziesiątki funkcji.
      Acha, jestem programistą.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Arr

      Arr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 3

      Jeśli w podstawówce nie ma funkcji to pojawią się dopiero w szkole średniej? Nie jest to trochę za późno?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Memento.

      antypis (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

      Jeśli myślenie jest miarą napędową człowieka,to rozumiem, czemu PiS,idiotów urzeka.Popatrzcie tak bezstronnie przyszli wyznawcy Kaliksteina-na siebie:za kawałek ochłapa,będziecie u Rydzyka ,nie w...rozwiń całość

      Jeśli myślenie jest miarą napędową człowieka,to rozumiem, czemu PiS,idiotów urzeka.Popatrzcie tak bezstronnie przyszli wyznawcy Kaliksteina-na siebie:za kawałek ochłapa,będziecie u Rydzyka ,nie w niebie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      uczyć się będą;

      ant (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 10

      religii, religii. religii i historii za czasów pis a potem znów religii, religii itp.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Religia jest potrzebna władzy doraźnie.

      P... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

      Jak nowa edukacja rozwinie skrzydła to i religię sie przykręci - za dużo mówi o tym, że człowiek ma daną wolna wolę!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      najważniejsze i tak są języki obce

      - ich znajomość sprawia, że (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 4

      przestajesz się czuć uwięziony w jakimś kraju, w każdej chwili możesz zmienić miejsce zamieszkania.
      a w szkole języka się nie nauczysz...


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mylisz się

      poliglot (k) o (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

      coż znajomość języka obcego ja nie ma się w nim nic do powiedzenia

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A co, może tego wątku nie ma???

      Najważniejszy przedmiot RELIGIA. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 13

      A będzie się mówiło o pedofilii w szeregach księży???
      No???


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a o tobie

      anna (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 11

      a o takich bezmózgach, jak ty bedie się mówiło?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      te anna

      pewnie córką księdza jesteś. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 9

      Albo to ciebie aborcji ksiądz uczył.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Po co uczniom nauka?

      super babka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 17

      Po podstawówce uczeń będzie umiał: modlić się, rozmnażać, dostawać 500+. Być bezwolnym cymbałem dyktatorskiego PiS-u. Po co uczeń ma myśleć? Myślenie jest niebezpieczne dla rządu.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zajecia na fizyce. Wysadzanie parówek.

      Zajęcia na chemi. Produkcja sztucznej mgły. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 13

      Historia. Jak Lechu zginął walcząc o wolność w Polsce.
      J. Polski. Odmień przez przypadki Kochany Jarek.
      Matematyka. Oblicz z jaką prędkością brzoza uderzyła w Tupolewa.
      Etc...

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama